آبگیری 17 میلیون مترمکعب از سد کرم آباد در آذربایجان غربی

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه ذخیره آب سد کرم آباد 17 میلیون مترمکعب است، گفت: 400 میلیارد تومان اعتبار برای اتمام پروژه شبکه‌گذاری اصلی این سد نیاز است.

به گزارش مهرگان پرس، "محمدمهدی شهریاری" در جلسه بررسی پروژه‌های عمرانی و اقتصادی منطقه آزاد ماکو که با حضور نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با بیان این‌که 17 میلیون مترمکعب از ذخیره سد کرم آباد آبگیری شده است، گفت: 22 هزار هکتار ناخالص شبکه‌گذاری اصلی و فرعی در پایین‌دست سد صورت گرفته که نزدیک به 3 هزار هکتار در مرحله بهره‌برداری قرار دارد.
وی  تصریح کرد: آب این سد توسط سه ایستگاه پمپاژ از سد ارس منتقل می‌شود که 22 هزار هکتار شبکه‌گذاری اصلی و فرعی در پایین‌دست سد صورت گرفته و نزدیک به 3 هزار هکتار در مرحله بهره‌برداری قرار دارد.
شهریاری با تأکید بر این‌که بیش از 8 هزار و 500 هکتار دیگر تا پایان آبان ماه امسال آبرسانی می‌شود، عنوان کرد: برای تکمیل این پروژه 400 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در طول سال گذشته و امسال اقدامات خوبی برای تکمیل پروژه انجام شده است.
در ادامه این نشست، "یاسر رهبردین" مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی ضمن ارائه گزارش از روند اجرای پروژه کرم آباد و اعلام آمادگی برای تامین آب 8 هزار و 400 هکتار از 19 هزار هکتار شبکه آبیاری اراضی سد کرم آباد، ابراز امیدواری کرد با اتمام این پروژه شاهد درآمدزایی و بهبود وضعیت اقتصادی بهره‌برداران بوده و مشکلات تامین آب کشاورزان منطقه رفع شود.
وی افزود: با بهره برداری از طرح کرم آباد علاوه بر اینکه 250 هزار تن انواع محصولات کشاورزی به تولید کشور اضافه می‌شود برای 15 هزار نفر نیز به صورت مستقیم و غیر مستقیم زمینه اشتغال فراهم خواهد شد.
سد مخزنی کرم‌آباد از نوع خاکی با هسته رسی است که ارتفاع آن از بستر 43 متر و از پی سنگی 55 متر است. ظرفیت تنظیمی این سد نیز حدود ۵۷ میلیون متر مکعب بوده و از جمله سدهای ساخته شده خارج از بستر رودخانه در آذربایجان غربی است که برای آبگیری آن، 21 کیلومتر خط انتقال آب از سد ارس و سه ایستگاه پمپاژ احداث شده است.

منبع: روابط عمومی آب منطقه ای اذربایجان غربی