اتصال مجرای شیرابه محل دفن زباله شهر سنندج به تصفیه‌خانه فاضلاب

كردستان - مهرگان پرس شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به منظور ارتقای کیفی آب رودخانه ژاوه علاوه بر توسعه و ارتقای تصفیه‌ خانه سنندج، با همکاری استانداری و محیط زیست استان کردستان اقدام به اتصال مجرای شیرابه محل دفن زباله این شهر به تصفیه‌خانه فاضلاب کرد.

شیرابه زباله از آلوده ترین ترکیبات تولید شده از پسماند دپو شده صنعتی و شهری می‌باشد که حاوی حجم بسیار بالایی از مواد آلی و ترکیبات شیمیایی و معدنی است.

این ترکیبات یکی از بزرگترین تهدیدها برای سفره‌های آب زیرزمینی به شمار می‌آید که شرکت آب و نیرو به منظور ارتقای کیفی آب رودخانه قشلاق با ایجاد خط انتقالی به طول هشت و نیم کیلومتر، مجرای شیرابه حاصل از دفن پسماند و زباله سنندج را به تصفیه‌خانه فاضلاب این شهر منتقل و در آنجا پس از رقیق‌سازی تصفیه می‌شود.

سایت زباله شهر سنندج در سال 1372 در محلی واقع در 12 کیلومتری جاده سنندج- کامیاران و در محوطه‌ای به مساحت تقریبی 36 هکتار احداث گردیده که تقریبا روزانه، پذیرای بیش از 370 تن زباله شهر سنندج و روستاهای اطراف آن تا شعاع 20 کیلومتری می‌باشد و پیش از این شیرابه حاصل از آن بدون هیچ تصفیه‎ای به رودخانه قشلاق سرازیر می‌شد.

شرکت آب و نیرو همچنین به منظور ارتقای تصفیه‌خانه فاضلاب و کاهش یا حذف شیمیایی فسفر پساب‌ها، جهت جلوگیری از تغذیه گرایی سد ژاوه، یک ساختمان شیمیایی احداث کرده است که با افزودن محلول نمک‌های فلزی سبب واکنش این نمک‌ها با فسفات محلول در فاضلاب و تشکیل رسوبات جامد و ته‌نشینی آن‌ها در کیک لجن می‌شوند.

گفتنی است رایج‌ترین نمک‌های فلزی مورد استفاده در این فرآیند انواع خاصی از کلرید و سولفات آهن می‌باشند.

رضا کیانی، مجری طرح ارتقاء تصفیه خانه فاضلاب شهر سنندج، در نشستی با خبرنگاران با اشاره به نقش و اهمیت کیفیت آب در جوامع امروزی گفت: حفاظت از پیکربندی های طبیعی آب از جمله آبخوان ها و سفره های آب زیرزمینی امروزه در اولویت وزارت نیرو قرار دارد و در این راستا در استان کردستان اقدامات مهمی با همراهمی و پیگیری دستگاه های اجرایی و ذینفعان صورت گرفته است.

وی اجرای پروژه ارتقاء تصفیه خانه و ساماندهی شیرابه محل دفن زباله سنندج را طرحی تعیین کننده در این زمینه ذکر کرد و افزود: در تکمیل این پروژه، اقدامات مهمی از جمله لایه روبی 20 کیلومتر از سد قشلاق و اتصال بخش زیادی از مناطق منفصل شهری و روستایی به شبکه تصفیه خانه انجام شده است.

مدیر اجرای طرح ارتقاء تصفیه خانه فاضلاب شهرستان سنندج عنوان کرد: طی سال های گذشته کارهای بسیار خوبی در سطح استان انجام شده و از رودخانه قشلاق تا اتصال به سد گاورود پایش های کیفی انجام شده و در مناطقی که منابع آلاینده وجود دارد و به طور مشخص محلی که شیرابه در سنندج آب های زیر زمینی را تغذیه می کرد در بالادست و پایین دست سد پایش انجام شده است که در نتیجه منجر به سامادهی فاضلاب شهر سنندج و منابع اثرگذار شد.

کیانی از راه اندازی ساختمان شیمیایی در تصفیه خانه سنندج خبر داد و عنوان کرد: تا کنون برای این ساختمان 35 میلیارد تومان اعتبار از منابع داخلی هزینه شده است و مقرر شده که 50 میلیارد تومان دیگر در سال جاری به این ساختمان اختصاص یابد که با تحقق این مهم عملیات اجرای پروژه در مدت زمان برنامه ریزی شده به پایان خواهد رسید.

وی افزود: ساختمان شیمیایی با تزریق زاج سبز به فاضلاب ورودی سبب تهنشینی فسفر می شود و بخشی از فسفر را به زیر یک میلی گرم در لیتر می رساند.

مدیر طرح ارتقاء تصفیه خانه فاضلاب سنندج عنوان کرد: این ساختمان به چند مخزن مجهز است که هر کدام از مخزن ها چهار شبانه روز تزریق فسفر انجام دهدمی دهند.

وی اعلام کرد: این ساختمان با هدف ترکیب فسفر در تصفیه خانه فاضلاب سنندج در بالا دست سد ژاوه به بهره برداری رسید.