اجراي دقيق برنامه هاي مديريت بار منجر به گذر موفق از ايام اوج مصرف برق بدون خاموشي شد/ رشد 11 درصدي مصرف برق صنايع همزمان با اوج مصرف برق

مديرعامل شركت توانير گفت: تابستان امسال را به گونه اي آغاز كرديم كه تجربه ناخوشايند خاموشي هاي سال گذشته در خاطره ها باقي مانده بود اما با اجراي دقيق و گسترده برنامه هاي مديريت بار، موفق به گذر از ايام اوج مصرف برق بدون خاموشي شديم.

به گزارش مهرگان پرس،مهندس آرش كردي كه  شب گذشته / 12 مرداد ماه/ در برنامه صف اول شبكه خبر حاضر شده بود، به بررسي چگونگي گذر از ايام اوج مصرف برق بدون خاموشي پرداخت و گفت: خوشبختانه با اجراي گسترده و دقيق برنامه هاي مديريت بار، نه تنها  شاهد هيچ خاموشي در بخش خانگي نبوديم، بلكه رشد  بيش از 10 درصدي مصرف برق در بخش صنعت را نيز شاهد هستيم. كردي با بيان اين كه تابستان امسال را به گونه اي آغاز كرديم كه تجربه ناخوشايند خاموشي هاي سال گذشته در خاطره ها باقي مانده بود، تاكيد كرد:  با اجراي دقيق  و گسترده برنامه هاي مديريت بار، موفق به گذر از ايام اوج مصرف برق بدون خاموشي شديم.
وي ادامه داد:  امسال براي اينكه بتوانيم شبكه برق پايداري را داشته باشيم، برنامه 6 هزار مگاواتي افزايش توليد برق توسط مهندس محرابيان وزير نيرو تعريف شد كه در اين خصوص تاكنون 2800  مگاوات نيروگاه جديد احداث و يكهزار مگاوات از طريق بازتواني نيروگاه ها و هزار مگاوات نيز ظرفيت نيروگاهي از طريق اجراي به موقع تعميرات نيروگاهي وارد مدار شد .
كردي همچنين ياداور شد: براساس برنامه ريزي صورت گرفته ، در ماه  هاي آينده 1800 مگاوات نيروگاه ديگر نيز وارد مدار خواهد شد.
مديرعامل توانير اظهارداشت: امسال برنامه هاي مختلفي براي گروه هاي مختلف مشتركان تعريف شد به طوري كه در بخش عمومي و اداري و به ويژه در بخش ادارات دولتي سختگيرانه ترين برنامه ها اجرا و كاهش 30 درصدي مصرف برق در اين بخش  را به دنبال داشت.
كردي همچنين به برنامه هاي مشوق محور بخش هاي صنعتي و كشاورزي نيز اشاره كرد و گفت: برنامه هاي مديريت بار در بخش صنعت به صورت گسترده، متنوع و منعطف تعريف و در عين حال به گونه اي تدوين شد كه مانع از تعطيلي صنايع شود.
وي ادمه داد: از طريق هماهنگي صورت گرفته با وزارت صمت، برنامه ريزي گسترده اي براي مديريت بار بخش صنعت اجرا و باعث شد كه نه تنها توليد متوقف نشود، بلكه با رونق توليد، شاهد افزايش 11 درصدي مصرف برق در بخش صنعت هستيم.
كردي افزود: به طور مثال در شهركهاي صنعتي برنامه به گونه اي تدوين شد كه تنها يك روز و در فاصله ظهر تا نيمه شب،  همكاري صنايع مستقر در شهركها را با برق داشته باشيم كه در اين شرايط صاحبان صنايع به راحتي مي توانستند خود را با برنامه هاي ابلاغ شده منطبق نمايند.
مديرعامل توانير در عين حال ياداور شد: برنامه هاي مديريت بار در هنگام شب اجرا نمي شد و  و صنايع مي توانستند بدون محدوديت به توليد بپردازند.
كردي همچنين با اشاره به اين كه در برنامه هاي تدوين شده، همه بخش ها  وظايف خود را در شرايط مختلف مصرف مي دانستند، اظهار داشت: امسال در تاريخ 29 تيرماه با رشد 3.4 درصدي نسبت به سال گذشته شاهد رسيدن اوج نياز مصرف برق به 69 هزار و 278 مگاوات بوديم كه اگر اين هماهنگي ها نبود، نمي توانستيم نياز مصرف با اين وسعت را پوشش دهيم .
وي در عين حال با بيان اين كه امسال در مجموع شاهد رشد 4.8 درصدي مصرف انرژي نيز بوده ايم، خاطرنشان كرد: اين اعداد وقتي اهميت خود را نشان مي دهد كه به وضعيت سال گذشته نگاه كنيم.
كردي در خصوص مديريت بحران در سيلاب اخير نيز گفت: صنعت برق در مديريت بحران  به بلوغ خوبي رسيده است به طوري كه در فاصله بسيار كوتاهي پس از بحران، شبكه هاي بازيابي شده و مشتركان برقدار مي شوند .
مديرعامل توانير همچنين در خصوص برنامه هاي آينده صنعت برق نيز با تاكيد بر اين كه برق به عنوان زيرساخت زيرساخت ها به شمار مي رود و در همين راستا ما به دنبال آنيم كه زيرساخت ها براي جهش توليد را فراهم كنيم، اضافه كرد: در برنامه وزير نيرو احداث 35 هزار مگاوات نيروگاه ديده شده است كه از اين ميان 10 هزار مگاوات نيروگاه در قالب تفاهم نامه منعقد شده با صنايع، احداث و 10 هزار مگاوات نيز از نوع تجديدپذيرخواهد بود كه تحولي عظيم در اين زمينه به شمار مي رود.
كردي افزود: با وجود گذشت مدت زماني كمتر از يكسال از تفاهم نامه با صنايع، اولين واحد از نيروگاه هاي احداث شده توسط صنايع، امسال در سمنان وارد مدار شده است.

توانیر