اجرای 96 پروژه تأسيسات نمک‌زدايي و ارتقاي کيفي آب شرب/ سرمایه‌گذاری 24 هزار میلیارد ریالی برای توسعه آب شيرين‌کن‌ها

آمار شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور نشان می‌دهد، 96 پروژه تأسيسات نمک‌زدايي و ارتقاي کيفي آب شرب با سرمایه‌گذاری 24 هزار و 700 میلیارد ریال با هدف توسعه آب شيرين‌کن‌ها در جنوب کشور در حال اجرا است.

به گزارش مهرگان پرس، آب شرب به‌عنوان یکی از کالاهای مهم و اساسی، افزون بر تامین بخش شرب، نقش مهمی در پیشرفت و توسعه کشور به‌خصوص در بخش اقتصادی، صنعتی و غیره دارد. با توجه به واقع شدن کشور در منطقه خشک و نیمه خشک و برای سرعت بخشیدن به حرکت تولید و توسعه در کشور پروژه‌های انتقال آب برای استان‌های همجوار صنعتی دریا در حال انجام است که می‌تواند تاثیر بسزایی در تحقق شعار جهش تولید داشته باشد.
بر اساس آمار شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور در حال حاضر 96 پروژه تأسيسات نمک‌زدايي و ارتقاي کيفي در کشور با ظرفيت حدود 565 هزار مترمکعب در شبانه‌روز و سرمايه‌گذاري بيش از 24 هزار و 700 ميليارد ريال وجود دارد که از اين تعداد، 71 پروژه با ظرفيت حدود 309 هزار مترمکعب در شبانه‌روز و سرمايه‌گذاري بيش از 10 هزار و 200 ميليارد ريال در حال بهره‌برداري است.
این گزارش می‌افزاید، از تأسيسات نمک‌زدايي در حال بهره‌برداري، تعداد 17 تأسيسات مربوط به استان‌هاي غيرساحلي و 54 تأسيسات مابقي مربوط به استان‌هاي ساحلي جنوبي کشور مشتمل بر هرمزگان، بوشهر، سيستان و بلوچستان و خوزستان است. تا نيمه سال 1400 نيز در مجموع بهره‌برداري از 14 واحد تأسيسات نمک‌زدايي برنامه‌ريزي شده که مطابق برنامه عملياتي خواهد شد.
بر این اساس، در استان‌هاي ساحلي جنوبي هرمزگان، بوشهر و سيستان و بلوچستان، در مجموع به ميزان 26 ميليارد مترمكعب مجوز تخصيص آب شور دريا بدون نمك‌زدايي و 4.4 ميليارد مترمكعب در سال با نمك‌زدايي معادل 1.4 ميليارد مترمكعب در سال آب شيرين، براي تأمين نيازهاي مختلف آبي صادر شده که شركت‌هاي آب منطقه‌اي در چارچوب مجوزهاي صادره نسبت به واگذاري آب دريا به متقاضيان اقدام مي‌کنند.

منبع: پاون