افتتاح ۵۱۷ ميليارد تومان پروژه شركت آب منطقه‌اي كردستان

مهرگان پرس- سنندج - مديرعامل شركت آب منطقه‌اي كردستان از بهره‌برداري چهار پروژه اين شركت در قالب پويش #هرهفته_الف_ب_ايران با محوريت "ساخت و سازها" و "ساز و كارها" در بهمن ماه سال جاري خبر داد و گفت: براي بهره‌برداري از اين تعداد پروژه ۵۱۷ ميليارد تومان سرمايه‌گذاري شده است.

 "آرش آريانژاد" در نشست خبري با اصحاب رسانه اظهار داشت: این پویش به منظور برقراری ارتباط و تعاملات دو سویه بین عرضه و تقاضا در راستای تامین آب سالم و پایدار به تمام نقاط کشور با استفاده از توان بومی و اعتماد به قدرت و باور متخصصان داخلی اجرایی شده است.
وي با بیان اینکه پروژه‌های حوزه آب گام موثری در راستای آبرسانی و محرومیت زدایی استان به‌شمار می‌آید، افزود: در این برنامه، سه پروژه حوزه آب در شهرستان‌های سقز، کامیاران و مریوان توسط رئيس جمهور و وزير نيرو به‌صورت ويدئو كنفرانس و با حضور معاون وزیر نیرو افتتاح می‌شود.
آريانژاد از آغاز عملیات احداث سد رمشت و شبکه آبیاری و زهکشی پایاب آن از سال ۸۸ در کامیاران خبر داد و خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از پایاب این سد ۵۶۳ هکتار از اراضی دیم این منطقه به آبی تبدیل می‌شود که این مهم می‌تواند نقش قابل توجهی در توسعه استان و ارتقای اشتغالزایی داشته باشد.
وی با بیان اینکه تامین آب اراضی کشاورزی پایین دست روستای رمشت، محمدآباد و مارنج از اهداف اصلی این طرح است، عنوان کرد: تاکنون برای تکمیل سد رمشت ۱۰۰ میلیارد تومان برای و برای تکمیل شبکه آبیاری و زهکشی رمشت نیز ۱۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی هزینه شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان یادآور شد: دومین طرح قابل افتتاح در هفته آینده، پروژه شبکه آبیاری و زهکشی سدگاران در مریوان است که برای اتمام عملیات اجرایی این سد نیز اعتباری بالغ بر ۱۳۲ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.
وی با اشاره به اینکه تامین آب اراضی کشاورزی پایاب سد گاران به مساحت کلی ۴۵۵۶ هکتار از اهداف احداث این طرح است، افزود: واحدهای عمرانی اول و دوم 1900 هکتار)، واحد عمرانی سوم (1056 هکتار) و جنوب دریاچه زریوار (1600 هکتار) را تحت پوشش قرار می‌دهد که بخشی از ناحیه عمرانی یک و دو به مساحت 1100 هکتار آماده بهره برداری است.
آریانژاد پروژه افتتاح شبکه آبرسانی به شهر سقز از سد چراغ ویس و تصفیه خانه شماره دو سقز را از دیگر طرح‌هایی قابل اجرا در پویش #هرهفته_الف_ب_ایران اعلام و عنوان کرد: عملیات اجرایی این پروژه در سال ۸۹ آغاز شده و تاکنون ۲۸۰ میلیارد تومان جهت تکمیل این طرح هزینه شده است.
وی با بیان اینکه انتقال و تصفیه آب خام پشت دریاچه سد چراغ ویس به میزان ۳۳ میلیون متر مکعب در سال جهت تامین آب شرب شهر سقز تا افق ۱۴۲۵ از اهداف اصلی این پروژه است، یادآور شد: بهره‌برداری از واحد اول تصفیه‌خانه شماره 2 به ظرفیت 400 لیتر در ثانیه، خط انتقال با لوله فولادی 1000 میلی‌متری به‌طول 5/5 کیلومتر و احداث یک باب مخزن 10 هزار متر مکعبی آب پاک از موارد قابل افتتاح در این پویش است.