افزایش ۱۰۰ درصدی متقاضیان بانک خون بند ناف در کردستان

رییس جهاددانشگاهی استان کردستان،گفت: از سال گذشته تا کنون تعداد متقاضیان بانک خون بند ناف استان حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافته و این امر نشان می هد که در صورت آگاه رسانی درست به مردم، جامعه استقبال خوبی از این خدمات دارد.

به گزارش خبرگزاری مهرگان /کردستان اکبر اسدی امروز شنبه (۲۲ آبانماه) در نشست تخصصی که با حضور مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان و جمعی از پزشکان و ماماهای استان برگزار شد اظهار کرد: کردستان ظرفیت های زیادی دارد و یکی از این سرمایه های اصلی، مردم نجیب و پر تلاش استان هستند، که تلاش برای رضایتمندی این مردم ضروری بوده و در این راستا نباید کوتاهی شود.

وی با اشاره به اینکه مجموعه جهاددانشگاهی به عنوان یک نها انقلابی از بدو تاسیس منشأ خدمات زیادی در حوزه های مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و حتی اشتغال برای مردم شده است افزود: بهترین شاخص برای ارزشمندی فعالیت های جهاددانشگاهی نقطه نظرات مسئولان ارشد نظام از جمله مقام معظم رهبری است که خود ایشان به پژوهشگاه رویان نیز سر زده و مسئولیت جهاددانشگاهی را صد چندان کرده است.

رییس جهاددانشگاهی استان کردستان، عنوان کرد: جهاددانشگاهی که یک مرکز دانش بنیان به شمار می آید و خاستگاه آن دانشجویی است، بر اساس رسالت خود علوم مختلف را به صورت کاربردی در آورده و در عرصه های گونان در اختیار آحاد جامعه قرار داده است.

وی بیان کرد: یکی از حوزه های پر اهمیت جامعه، بهداشت و درمان است که جهادگران جهاددانشگاهی با کمترین امکانات توانسته اند در رنکینگ بین امللی جزو کشورهای برتر دنیا در حوزه تکثیر سلول های بنیادی قرار گیرند.

به گفته اسدی، ذخیره سازی خون بند ناف، زیر مجموعه پژوهشکده رویان است که خدمات تخصصی زیادی را به جامعه ارائه می دهد و در سراسر کشور زمینه اشتغال دانش بنیان را برای کثیری از جوانان فراهم کرده است؛ کشور ما به تداوم این خدمات تخصصی نیازمند است و توسعه آن موجب اقتدار نظام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۸۸ موسسه بن یاخته های رویان در قالب شعبه ای در کردستان فعالیت های خود را آغاز کرده است و حدود ۲۲۰۰ خانواده عضو این موسسه شده اند خاطرنشان کرد: از سال گذشته این تعداد حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافته و این امر نشان می هد که در صورت آگاه رسانی درست به مردم، جامعه استقبال خوبی از این خدمات دارد.

رییس جهاددانشگاهی استان کردستان، با اشاره به اینکه خدمات بانک خون رویان در همه شهرستان های استان فعال است یادآور شد: امید است که با همت جهاددانشگاهی استان و همراهی پزشکان زنان به موفقیت های خوبی در این زمینه برسیم.

در ادامه این جلسه، دکتر ضرابی، مدیرعامل شرکت بانک خون بند ناف رویان به ارائه مطالب تخصصی در رابطه با نحوه ذخیره سازی و تاثیرگذاری سلول های بندناف بر درمان بیماری های مختلف پرداخت.

همچنین دکتر قادری، متخصص خون و انکولوژی در استان کردستان در ادامه به ارائه مطالب و تحقیقاتی در رابطه با نوع نیاز بیماران خونی سطح استان کردستان و تاثیر استفاده از سلول های بنیادی بند ناف بر روند درمان بیماری های مختلف پرداخت.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان:

ایران بزرگترین بانک خون بند ناف خاورمیانه را دارد

ایران بزرگترین بانک خون بند ناف خاورمیانه را دارد
خبرگزاری مهرگان پرس در/کردستان مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان گفت: در حال حاضر ذخیره سازی خون بیش از ۱۷۰هزار نمونه در کشور انجام شده که بزرگترین بانک خون بند ناف در خاورمیانه است.

مرتضی ضرابی امروز شنبه (۲۲آبانماه) در نشست با اصحاب رسانه استان کردستان که به مناسبت روز جهانی خون بند ناف برگزار شد، با اشاره به ارزش و کاربرد بانک سلول های بنیادی خون بند ناف اظهار کرد: یکی از منابع سلول های بنیادی بند ناف است که طی دوران بارداری مجرای ارتباط بین مادر و جنین است و می تواند اکسیژن و مواد غذایی را به جفت انتقال دهد.

وی افزود: خون بندناف مملو از سلول های بنیادی است که می تواند در درمان بسیاری از بیماری هایی که منشأ خونی دارد موثر باشد.

مدیرعامل شرکت بن یاخته های خون بند ناف رویان در رابطه با روند و نحوه ذخیره سازی خون بند ناف عنوان کرد: نمونه خون بندناف بلافاصله بعد از تولد نوزاد از جفت جداسازی شده و در کمتر از ۲۴ ساعت به بانک خون منتقل می شود که بعد از جداسازی سلول های بنیادی در تانک های ذخیره سلول قرار داده می شود.

وی ادامه داد: تانک های ذخیره سلول های بنیادی حاوی نیتروژن مایع است که می تواند برودت سلول ها را تا منهای ۱۹۶ درجه و برای مدت طولانی حفظ کند.

به گفته ضرابی، در حال حاضر علاوه بر دفاتر استانی، ۳۹دفتر نمایندگی در سراسر کشور فعال بوده و در اقلیم کردستان و کشور قطر نیز دفاتر فعال آماده ارائه خدمات به متقاضیان خارج از کشور هستند.

مدیرعامل شرکت خون بندناف رویان دفتر کردستان را جزو استان های فعال در سطح کشور اعلام کرد و افزود: استان کردستان با جمع آوری و ارسال میانگین ماهیانه ۴۰نمونه از استان های فعال کشور است.

وی اعلام کرد: در حال حاضر ذخیره سازی خون بیش از ۱۷۰هزار نمونه در کشور انجام شده که بزرگترین بانک خون بند ناف در خاورمیانه است.

ضرابی افزود: پتانسیل درمان بیش از ۸۰ بیماری خونی و غیر خونی با استفاده از سلول‌های بنیادی وجود دارد و با این حال می توان گفت که هر بیماری که آسیب سلولی داشته باشد از طریق سلول‌های بنیادی درمان می شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیشترین استفاده از سلول‌های بنیادی، درمان بیماری‌های خونی است عنوان کرد: بیش از ۴۰۰ کارآزمایی بالینی در دنیا به وسیله سلول های بنیادی خون بند ناف انجام می‌شود و بسیاری از طرح‌های تحقیقاتی و درمانی با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف انجام می‌گیرد.

مدیرعامل بانک خون بندناف با اشاره به اینکه  امید است که سلول‌درمانی در آینده به روش درمانی مطمئن برای بیماری‌های صعب‌العلاج تبدیل شود، گفت: چشم‌انداز شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان این است که کارآزمایی بالینی در جهت کاربردی‌سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف در درمان بیماری‌های فلج مغزی، اوتیسم، SMA، آرتروز و ناهنجاری قلبی را انجام دهد.

ضرابی خاطرنشان کرد:‌ بزرگترین کارآزمایی بالینی تاریخ پزشکی کشور ما از سوی بانک خون بندناف و با همکاری دانشگاه تهران، مرکز طبی کودکان و ستاد سلول‌های بنیادی انجام شده که در آن از سلول‌های بنیادی خون بندناف و بافت بندناف در ۱۵۰ بیمار بین ۴ تا ۱۴ سال انجام شده است.

وی با اشاره به امنیت ضمائم زایمانی موارد آن را بافت بندناف، پرده آمنیوتیک (پرده‌ای که حائل جنین قرار می‌گیرد) و مایع جنینی عنوان کرد و گفت: پرده آمنیوتیک به عنوان پانسمان برای سوختگی یا زخم‌های دیابتی و مایع جنینی نیز به عنوان درمانی برای صدمات غضروفی در ورزشکاران می‌تواند قابل استفاده باشد.

تلاش برای ورود به حوزه خدمات ذخیره‌سازی پالت دندان

ضرابی اضافه کرد: قصد توسعه محصول و ارائه خدمات در حوزه خدمات ذخیره‌سازی پالت دندان را داریم و نیز فراوری پرده آمنیوتیک نیز به عنوان زخم‌پوش ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اقدامات عملی برای کارآزمایی بالینی فلج مغزی را شروع کرده‌ایم، گفت: قصد داریم کارآزمایی بالینی را در مورد بیماری‌های اوتیسم، SMA، ناهنجاری قلبی نوزادی و آرتروز با همکاری مراکز دانشگاهی انجام دهیم.