کد خبر: 1744
چهارشنبه , 26 مرداد 1401 - 15:04
افزایش ۴ هزار مگاوات برق حرارتی در کمتر از یکسال

سرپرست معاونت توسعه طرح‌های شرکت برق حرارتی کشورمی گوید؛ از شهریورماه سال گذشته تاکنون بیش از چهارهزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده شده است.

به گزارش مهرگان پرس محمد رمضانی افزود: ظرف چند روز آینده با سنکرون چندین واحد جدید نیروگاهی رکورد افزایش ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور شکسته خواهد شد.

وی تصریح کرد: پیش ازاین بیشترین میزان افزایش ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی، مربوط به سال ۸۹ با رقمی بالغ بر چهار هزار و ۲۵۲ مگاوات بوده است.

رمضانی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تامین برق پایدار روز‌های اوج مصرف تابستان امسال، گفت: به منظور کاهش ناترازی تولید و مصرف برق و جلوگیری از بروز خاموشی، مجموعا بیش از چهار هزار مگاوات از طریق احداث ۱۷ واحد نیروگاهی به ظرفیت سه هزار و ۲۷ مگاوات و اجرای طرح‌های ارتقای توان عملی واحد‌های گازی و سیکل‌ترکیبی و همچنین رفع محدودیت نیروگاه‌های بخاری به ظرفیت یک‌هزار و ۳۵ مگاوات اجرایی شده است.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشورمان با سنکرون واحد‌های یاد شده از مرز ۷۲ هزار مگاوات عبور کرده است، ادامه داد: پروژه‌های سنکرون شده در این بازه زمانی شامل: واحد‌های گازی نیروگاه‌های هنگام، پاسارگاد قشم، میانرود، آریان زنجان (دو واحد)، ایران ال‌ان‌جی (سه واحد)، مهتاب کویر (دو واحد) و شهید باکری بوده است. همچنین در این مدت واحد بخار نیروگاه‌های جهرم، هریس، ارومیه، چابهار، بعثت پارس‌جنوبی و غرب‌کارون به بهره‌برداری رسیده است.

سرپرست معاونت توسعه طرح‌های شرکت برق حرارتی، با اشاره به اجرای پروژه‌های ارتقای توان تولید نیروگاه‌های موجود برای افزایش پایداری شبکه برق کشور، گفت: در پی انجام این طرح حدود ۹۳۵ مگاوات از طریق ارتقای توان عملی واحد‌های گازی و سیکل‌ترکیبی و ۱۰۰ مگاوات از طریق رفع محدودیت نیروگاه‌های بخاری به ظرفیت تولید برق حرارتی کشور افزوده شده است.

رمضانی با تقدیر از همکاری بخش خصوصی و صنایع برای تحقق این دستاورد، افزود: این میزان رشد ظرفیت در بازه زمانی کمتر از یکسال به دست آمده است که دستیابی به چنین ظرفیتی در طی چند دهه اخیر کم‌سابقه بوده است.