امکان بهره‌برداری سد کهیر سیستان و بلوچستان در کمتر از یکسال

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: پروژه سد کهیر در جنوب سیستان و بلوچستان این ظرفیت را دارد کمتر از یک سال به بهره‌برداری کامل برسد و با توجه به تخصیص کشاورزی این سد در این منطقه می‌تواند تاثیر گذاشته و همچنین سیلاب‌های متعدد را تنظیم کند.

به گزارش مهرگان پرس به نقل از استانداری، سیدحسن رضوی شامگاه چهارشنبه در نشست بررسی مشکلات سدکهیر سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به سخنان رییس جمهوری و مباحث تامین آب در درازمدت برای سیستان و بلوچستان، خط اول و دوم انتقال آب از زابل به زاهدان برای تامین آب آشامیدنی این شهر می‌تواند جایگاه مهمی داشته باشد.

وی افزود: یک بلاتکلیفی در بحث آب و تامین آب از دریای عمان و خط انتقال اول و دوم است و ما در ۲سال گذشته به هر جهت در این زمینه نقطه نظرات زیادی را از طرف دوستان داشته و داریم.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران تصریح کرد: در بحث انتقال آب دریای عمان وزارت نیرو فقط تخصیص دارد بانی و محوردار این موضوع وزارت صنایع بوده از اینرو پیشنهاد این است که در این راستا وزارت نیرو نقش پررنگتری را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: پروژه سد کهیر یک پروژه ملی بوده که نتوانسته تسهیلات کامل را دریافت کند از اینرو براساس سیاست‌های وزارت نیرو کارفرما عوض و پیمانکار پای کار آمده و این پروژه شروع شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: با توجه به تنش‌های آبی که در  استان وجود دارد بحث انتقال آب از دریای عمان به منطقه از ضروریات است که طی نامه‌ای از رییس‌جمهوری درخواست شده با استقرار آب شیرین کن در چابهار و مسیر مستقیم این خط انتقال از طریق این منطقه به سنگان به تصویب هیات دولت برسد.

حسین مدرس خیابانی تصریح کرد: ۳۱۴ میلیون متر مکعب حجم سد کهیر است که اگر آبگیری شود تاثیر بسزایی بر منابع آب زیرزمینی و سطحی خواهد داشت که در نتیجه رونق کشاورزی را به دنبال دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت آب و منابع آبی و نگاهی که به آب به عنوان مهمترین اولویت‌های استان بود این نشست با حضور دستگاه‌های اجرایی برگزار شد زیرا پروژه سد کهیر از مهمترین پروژه‌های جنوب سیستان و بلوچستان است.

استاندار سیستان و بلوچستان اظهارداشت: خط انتقال آب از زابل به زاهدان و مشکلات آن هم در این نشست پیگیری شد و برای اعتبار آن تصمیمات لازم گرفته می‌شود.