امکان شکایت خبرنگاران از عدم اجرای بازنشستگی ۲۰ ساله خود به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس

یک پیشکوست رسانه درباره عدم اجرای قانون بازنشستگی ۲۰ ساله خبرنگاران گفت: برنگارانی که به حق خود نرسیده‌اند، می‌توانند به کمسیون اصل ۹۰ مجلس شکایت کرده و مجلس موظف است به این شکایات رسیدگی کند.

به گزارش مهرگان پرس، حسن اختری درباره دلایل و موانع اجرایی نشدن قانون بازنشستگی 20ساله خبرنگاران بر اساس قانون مشاغل سخت و زیان‌آور اظهار کرد: قانون از 2 حالت خارج نیست، یا روشن است و یا ابهام دارد؛ راه رفع ابهام نیز مشخص است و اگر در مصوبه مجلس ابهامی باشد، کارگزار باید از مجلس بخواهد که مشخص کند این قانون شامل چه کسانی است؟ نمایندگان نیز باید پیگیری این مسئله را در دستور کار قرار داده و بررسی کنند.

وی ادامه داد: اگر هم ابهامی در قانون مشاغل سخت و زیان‌آور وجود نداشته باشد، این قانون برای همه خبرنگاران لازم‌الاجراست.

این پیشکوست رسانه تصریح کرد: خبرنگارانی که به حق خود نرسیده‌اند، می‌توانند به کمسیون اصل 90 مجلس شکایت کرده و مجلس موظف است به این شکایات رسیدگی کند همچنین برای پیگیری اجرایی شدن قانون بازنشستگی 20 ساله به دیوان عدالت اداری هم می‌شود مراجعه کرد؛ متولی این کار وزارت ارشاد است و باید از خبرنگاران حمایت کند.

اختری درباره وجود برخی تبعیض‌ها در میان خبرنگاران و روزنامه‌نگاران درخصوص اجرایی شدن این قانون متذکر شد: خبرنگار و روزنامه‌نگار صرفاً خبرنگاران کیهان و اطلاعات نیستد و این قانون باید در مورد تمام خبرنگاران بیمه‌شده خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها اجرا شود.

وی درباره این ادعا که محل تأمین اعتبار اجرای این قانون در مورد خبرنگاران با 20 سال سابقه کار دیده نشده است، گفت: محل تأمین اعتبار باید در قانون دیده شده باشد و اگر اینطور نباشد، چگونه شورای نگهبان آن را تصویب کرده است؟ دولت موظف است که اعتبار لازم را در این خصوص درنظر گرفته باشد.

این پیشکسوت رسانه خاطرنشان کرد: مشکل اینجاست که مجموعه منسجمی که در قالب یک اتحادیه یا انجمن، حقوق خبرنگاران را پیگیری کند، نداریم؛ انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان نیز که برای پیگیری‌ چنین موضوعاتی ایجاد شده بود، به دست افرادی سپرده شده که 2 سال است اصلاً مجمع برگزار نکرده‌اند! متأسفانه پشتیبانی خاصی از خبرنگاران صورت نمی‌گیرد و با این شرایط مسئولان توقع دارند اصحاب رسانه داخل توان مقابله با رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور را نیز داشته باشند.

تسنیم