انتشار راهنمای تصویربرداری، صدابرداری و تدوین نمایش

راهنمای تصویربرداری، صدابرداری و تدوین فیلم نمایش که توسط انجمن هنرهای نمایشی آماده شده است از سوی روابط‌عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی منتشر شد و در اختیار علاقه‌مندان قرارگرفت.

به گزارش مهرگان پرس،راهنمای تصویربرداری، صدابرداری و تدوین نمایش گردآوری و ترجمه «حسین ملکی» از سوی انجمن هنرهای نمایشی با هدف پیشنهاد ارائه شکل صحیحی از فرایند ضبط آثار نمایشی و به جهت اطلاع هنرمندان و استفاده گروههای نمایشی منتشر شد.

در مقدمه این دفترچه راهنما آمده است:

«فیلمِ نمایش یکی از مستندات به جا مانده از اجرای زنده است که در سال‌های اخیر تبدیل به یک محصول هنری شده است. در دهه‌ گذشته از این محصول بیشتر به منظور یک سند برای ارائه‌ نمایش به کمپانی‌ها و جشنواره‌ها استفاده می‌شد؛ اما با فراگیر شدن بیماری کرونا، تماشای فیلمِ نمایش توسط علاقه‌مندان به هنر نمایش، در حال تبدیل شدن به یک رفتار هنری مرسوم است.

بی شک تفاوت فاحشی میان تله تئاتر و فیلم نمایش وجود دارد. فیلمِ نمایش، تصویربرداری از یک نمایش (نمایش درحال اجرا برای تماشاگران) در محل وقوع رویدادهای نمایشی است. نمایشی که فرم، دکور و نورپردازی صحنه‌ای دارد و این موارد برای تصویربرداری توسط دوربین تنظیم نشده‌اند.

تصویربرداری از نمایش های در حال اجرا با چالش های متعددی همراه است و  شناخت این چالش ها به کارگردان فیلم نمایش‌ها کمک می‌کند که تا پیش از وقوع ، برای آن‌ها چاره بیندیشند.

جزوه حاضر یکی ازجامع‌ترین و خلاصه‌ترین راهنماهای تصویربرداری، صدابرداری و تدوین نمایش است. هدف از انتشار این جزوه آرشیو ساختن نمایش‌ها به فرم ویدئویی است که در آن روش‌های استاندارد برای ضبط نمایش و تهیه فیلم آن به عنوان یک محصول هنری نیز پیشنهاد شده است.»

فایل این دفترچه راهنما به پیوست همراه این خبر ارسال می‌شود.

منبع: روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی