کد خبر: 1188
جمعه , 15 مرداد 1400 - 15:51
انتهای قدرت بشر کجاست؟

پیمان خسروی كارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعي طي يادداشتي با عنوان انتهای قدرت بشر کجاست؟ مي پردازد.

به گزارش مهرگان پرس،ما در طول زندگی روشها و قوانینی را از دنیا می آموزیم که باعث پیشرفت ما می‌شود و قدرت ما را به عنوان یک انسان زیاد می‌کنند. چرخ و آتش و آهن اختراع و کشف شدند، وه که چه لحظات شکوهمندی بودند!

زمانی دیگر قوانین جدیدی از علوم مختلف شیمی، فیزیک، مکانیک و نجوم را کشف کردیم و خیلی خوشحال شدیم، بعد نوبت به موتور بخار و ماشین چاپ و تلفن و برق و کامپیوتر رسید باز هم شاد و متشکر شدیم و داستان رشد همینطور ادامه دارد...

مسئله ای که وجود دارد آنست که وقتی به پله ای می رسیم بسیار محتمل است که همانجا متوقف شویم و تصور کنیم که اینجا انتهای کار است؛ اما اینطور نیست. این علوم و دانسته ها تنها پله هایی هستند که ما یا انسانهای دیگر آنها را در لبه ی دانش موجود بشر ایجاد و آنها را در آنجا مستقر کرده اند تا دیگران هم بتوانند روی آنها گام بردارند و به جلوتر بروند. اگر ما در زندگی پله ای جدید ساختیم نباید بر آن متوقف بمانیم یا آنرا تا ابد بر دوش نگهداریم، بلکه باید آنرا مستقر کنیم و به سمت پله بعدی حرکت نماییم.
آیا اگر از خوشحالی هر مرحله به رضایت و توقف می‌رسیدیم هرگز بشر به علوم شگرف جدید نائل می‌آمد؟ هرگز!

همین مسیر نیز برای موفقیتها و قدرت شخصی وجود دارد. بعد از یادگیری سواد خواندن و نوشتن، زمانی هست که تکنیکی برای موفقیت می‌آموزیم، مثلا راهکارهایی چون برنامه ریزی، هدفگذاری، تلاش، PDCA، قانون 80-20، سخنوری، اصول مذاکره و بسیاری تکنیک‌ها و قواعد موفقیت دیگر.
سوال من اینجاست: آیا این انتهای کار است؟ آیا اگر در همین‌ها مسلط شویم برای موفقیت کافی است؟ جواب یک نه بزرگ است.

چطور می‌شود که افراد مختلف همین کارها را می‌کنند اما نتایج متفاوت است؟ اگر بر اصول و مهارتهای شخصی و سازمانی متوقف شویم هرگز نمی‌توانیم به دنیای قدرت فنونی چون تکنیکهای تنفس، تاثیر عبارات تاکیدی، مراقبه و... که سطحی بالاتر و عمیق تر از قدرت شخصی را ایجاد می‌کنند راه یابیم.

آیا اینها دیگر انتهای راه هستند؟ مسلما خیر

وقتی می‌گویند فکر و تمرکز می‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد این دقیقا یعنی چه؟ یعنی اگر من بنشینم و به نقطه ی سیاهی روی دیوار مقابل یا در تاریکی به یک شمع نگاه کنم قدرت پیدا می‌کنم؟ کارهایم پیش می رود؟ مسائلم حل می‌شود؟ پول بیشتری کسب می‌کنم؟ فکر کردن و تمرکز چطور می‌تواند سطح موفقیت و قدرت شخصی را بالا ببرد؟
بعضی می‌گویند این کارها امکان پذیر است اما آیا در این زمینه فرمولهای مشخصی مثل فرمولهای فیزیک و ریاضی وجود دارد که همبشه جواب دهند یا نمی‌توان همیشه روی آنها حساب کرد؟ بله فرمولهایی هست و قوانینی وجود دارد و موفقیتهایی که می‌توان با آنها کسب کرد آنقدر عظیمند حداقل برای ذهن من قابل تصور نیست.

آیا تسلط بر اینها انتهای قدرت بشر است؟

شما بگویید، مرحله و سطح بعدی چیست؟