«انگ» در ماجرای دختر آبادانی

مهرگان پرس- چرا صداوسیما دلیل فاجعه رخ داده برای دختر آبادانی را صرفا یک اختلال روانی عنوان می‌کند و با این توضیح سعی در پاک کردن صورت مساله داشته و با برچسب ناراحتی اعصاب و روان به ایشان، حق یک فرد را در افکار عمومی برای پرداخت درست به اتفاق پیش آمده، نادیده می‌گیرد؟!

مهرگان پرس - در روزهای اخیر ماجرای ضرب و شتم دختر آبادانی در رسانه‌ها بازتاب گسترده‌ای داشت و موجب تاثر عمومی شد. بعضی رسانه‌ها دلایل این اتفاق را از ابعاد متفاوت مطرح و بررسی کردند اما آنچه موجب تاسف و تعجب بود، نوع نگاه صداوسیما به این اتفاق بود.

متاسفانه صداوسیما مانند بیشتر مواقع بدون بررسی کارشناسانه و صرفا جهت پاسخگویی به رسانه‌های خارجی، گزارشی را از دختر آبادانی و پدرش تهیه و پخش کرد. در این گزارش پدر دختر عنوان می‌کند که دخترش ناراحتی اعصاب دارد و پرونده روانپزشکی برایش تشکیل داده‌اند و خود دختر هم در بخشی دیگر بیان می‌کند که داروی اعصاب مصرف می‌کند. در این نوشتار سعی بر آن نداریم که دلایل اتفاق پیش آمده را تحلیل یا بررسی کنیم. آنچه بیشتر از هر چیزی مورد توجه است، مساله «انگ اجتماعی» به بیماران اعصاب و روان است.

مشکلات بیماران اعصاب و روان کمتر از بیماران جسمی نبوده و چه ‌بسا انگ اجتماعی در جامعه موجب می‌شود هم این بیماران و هم خانواده‌هایشان تحت فشار بوده و در برخی موارد حتی تمایلی به مراجعه به مراکز درمانی یا ادامه درمان نداشته باشند. برچسب‌های ناشی از بیماری‌های اعصاب و روان موجب می‌شود این افراد هر روز بیشتر از جامعه فاصله بگیرند و تنهاتر شوند، اعتماد به نفس و کارآمدی‌شان کاهش پیدا کرده و نتوانند از حقوق اولیه خود دفاع کنند.از طرفی به ‌دلیل مشکلات فراوان اقتصادی در شرایط فعلی کشور همچنین پاندمی بیماری کرونا، اختلالات روانی در بین مردم شیوع بالایی پیدا کرده است.

به‌ گفته احمد حاجبی، رییس دفتر سلامت روان وزارت بهداشت ۲۳ درصد از مردم ایران دارای اختلال روانی هستند. این در حالی است که محمد حاتمی، رییس نظام روانشناسی کشور می‌گوید:«قبل از شیوع کرونا تقریبا ۲۵‌ درصد مردم کشور نیاز به استفاده از خدمات روانشناسی داشته‌اند که این رقم هم‌اکنون به ۶۰‌ درصد افزایش یافته است.» با این شرایط و افزایش بیش از دو برابری آمار اختلالات روانی در جامعه، چرا صداوسیما دلیل فاجعه رخ داده برای دختر آبادانی را صرفا یک اختلال روانی عنوان می‌کند و با این توضیح سعی در پاک کردن صورت مساله داشته و با برچسب ناراحتی اعصاب و روان به ایشان، حق یک فرد را در افکار عمومی برای پرداخت درست به اتفاق پیش آمده، نادیده می‌گیرد؟!

صرف استفاده از داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب و… موجب نمی‌شود که به افراد انگ و برچسب مهجور زده شده و صدای اعتراض آنها به حاشیه کشیده شود. این نوع از پاک کردن صورت مساله در صداوسیمای ایران پیش از این نیز سابقه داشته است و در اتفاقی که برای سحر خدایاری(دختر آبی) در شهریور ماه ۹۸ رخ داد نیز در مصاحبه‌ای با خانواده ایشان، مشکلات اعصاب و روان سحر مطرح می‌شود. در اتفاقات مشابه دختر آبادانی و دختر آبی و… لازم است که مساله از ابعاد حقوقی، روانشناختی و اجتماعی به ‌صورت تخصصی مورد بحث و بررسی و تحلیل قرار گیرد و راهکارهای کارآمد در این مسائل اتخاذ شود و این نوع پرداخت صداوسیما و استفاده از انگ و برچسب اجتماعی صرفا پاک کردن صورت مساله است.

این در حالی است که زیر پوست جامعه اختلالات روانی و آسیب‌های اجتماعی به علل گوناگون در حال گسترش است و گزارش‌های بی‌محتوای صداوسیما نیز نه ‌تنها نمی‌تواند پاسخگوی افکاری عمومی باشد بلکه موجب بی‌اعتمادی هر چه بیشتر مخاطب شده و تاثیرگذاری‌های مغرضانه رسانه‌های خارجی را بیشتر می‌کند

نویسنده :الهه شعبانی

انتهای پیام/*

منبع:دروازه خبر