اولویت تکمیل طرح‌های آبرسانی کردستان

وزیر نیرو گفت: امروز در سفر به کردستان تکمیل طرح‌های آبرسانی در اولویت قرار داده می‌شود و برای این مهم برنامه ریزی می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار مهرگان پرس از سنندج،علی اکبر محرابیان روز سه شنبه در فرودگاه سنندج در جمع خبرنگاران اظهار داشت: متاسفانه کردستان با طرح های به صورت نیمه تمام با تاخیر فراوان روبرو است و مهمترین دلیل سفر امروز به این استان، بررسی این طرح ها، تعیین اولویت و برنامه ریزی برای تکمیل پروژه ها است.

وی اضافه کرد: از جمله مهمترین طرح ها، آبرسانی به سنندج و شهرهای دیگر استان است که امروز بررسی و در انتها جمع بندی کرده و گزارش دقیقی از آن ارائه می دهیم.

وزیر نیرو روز سه شنبه از طریق فرودگاه سنندج به استان کردستان سفر کرده و در این سفر از چند پروژه نیمه تمام آبرسانی در این استان بازدید می کند. طبق برنامه اعلامی شروع سفر از سد ژاوه و رودخانه قشلاق آغاز می شود و در ادامه از سامانه خط انتقال آب به سد سورال و سنگ سیاه و همچنین سد قوچم در دهگلان بازدید به عمل خواهد آمد.

علی اکبر محرابیان و هیات همراه همچنین بازدید از پروژه آبرسانی سد قوچم و اجرای آبرسانی از این سد به شهرهای قروه و دهگلان را نیز در برنامه دارند و بعد از آن نیز طرح آبرسانی از سد سیازاخ دیواندره و خط انتقال آب به شهرستان بیجار مورد بررسی قرار می گیرد.

وی در ادامه سفر یک روزه خود به استان از دیواندره به سد عباس آباد بانه خواهد رفت تا از نزدیک به بررسی مشکلات این سد، خط انتقال و ایستگاه‌های پمپاژ آب در این منطقه بپردازد تا برای رفع مشکل آب شرب مردم این شهر تصمیم گیری شود.

بازدید از سد گاران مریوان و سد آزاد و همچنین پروژه مهم خط انتقال آب از سد آزاد به تصفیه خانه سنندج و طرح ارتقاء تصفیه خانه فاضلاب سنندج از دیگر برنامه های سفر وزیر نیرو به استان کردستان است.

پایان بخش برنامه های سفر وزیر نیرو به کردستان برگزاری جلسه با دکتر زارعی کوشا استاندار کردستان، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و مدیران صنعت آب و برق استان خواهد بود.

پیش از این دوبار سفر وزیر نیرو به کردستان به تعویق افتاده بود و حال این سفر مهم و حیاتی برای مردم استان با پیگیری استاندار کردستان محقق شد.

در جریان سفر یک روزه وزیر نیرو به کردستان مدیران شرکت های تابعه و همچنین پیمانکاران پروژه های فعال بخش آب و برق نیز حضور دارند.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد است که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است، دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.  

۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های همجوار از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.