اولین گواهینامه حرفه‌ای بازارپول اعطا شد؛ معافیت از مصاحبه برای دارندگان گواهینامه

بانک مرکزی در راستای توسعه تخصص‌گرایی و دانش فعالان در بازار پول و شبکه بانکی، دو کار اساسی توسعه آموزش‌های تخصصی و ارائه گواهینامه‌های حرفه ای در بازار پول را در دستور کار قرار داد.

به گزارش مهرگان پرس به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی،‌ دکتر صالح آبادی با بیان اینکه بانک مرکزی در راستای توسعه تخصص گرایی فعالان بازار پول از سال گذشته برنامه های مشخصی را در دستور کار قرار داده است، گفت: توسعه آموزش های تخصصی پولی و بانکی توسط موسسه آموزش عالی بانکداری و برگزاری آزمون های حرفه ای و اعطای گواهینامه به پذیرفته شدگان، دو اقدام مهم بانک مرکزی در این راستا بوده است.

وی ادامه داد: دوره های آموزشی تخصصی در زمینه های پولی و بانکی اعم از مدیریت ریسک، اعتبارات،‌ بانکداری اسلامی و ... توسط موسسه آموزش عالی بانکداری برنامه ریزی و اجرا می شود و علاوه بر آن آزمون های گواهینامه حرفه‌ای نیز توسط بانک مرکزی برگزار و گواهینامه ها به پذیرفته شدگان در آزمون ها اعطا می شود.

دکتر صالح آبادی تاکید کرد: دارندگان این گواهینامه ها از شرکت در مصاحبه های اختصاصی برای عضویت در کمیته های تخصصی بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی اعم از تطبیق،‌ ریسک،‌ حسابرسی داخلی و ... معاف هستند.


وی افزود: اولین دوره از آزمون های مذکور در حوزه مدیریت ریسک برگزار شد و آزمون «گواهینامه حرفه‌ای بانکداری اسلامی» نیز طی روزهای آینده برگزار می شود. همچنین آزمون مربوط به سایر گواهینامه‌های حرفه‌ای با ترتیب «گواهینامه اصول بانکداری ۱»، «گواهینامه اصول بانکداری ۲»، «گواهینامه حسابرسی داخلی مؤسسات اعتباری» و «گواهینامه مدیریت فن‌آوری اطلاعات مؤسسات اعتباری» به طور ماهانه برگزار خواهد شد.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه افرادی که فکر می کنند شرایط لازم برای عضویت در کمیته های تخصصی بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی را دارا هستند می توانند در این آزمونها شرکت کنند و با دریافت گواهینامه حرفه ای جزو کاندیداهای عضویت در این کمیته ها خواهند بود.

وی افزود: بانک مرکزی اسامی پذیرفته شدگان را به تمامی بانکها و موسسات اعتباری اعلام می کند و آنها می توانند از این افراد بدون شرکت در مصاحبه های تخصصی در کمیته های خود استفاده کنند.

صالح آبادی گفت: البته شرکت در مصاحبه های تخصصی برای کسانی که فاقد گواهینامه حرفه ای هستند ضروری است.

وی ادامه داد: در گذشته محدودیت هایی برای عضویت در کمیته های تخصصی وجود داشت اما با این اقدام پیش بینی می شود که طیف  وسیعی از افراد با شرکت در آزمون ها و دریافت گواهینامه حرفه ای امکان حضور در کمیته های تخصصی و حلقه های مدیریتی بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی را داشته باشند و به مرور و با توسعه این فرآیند در نظام پولی همانند بازار سرمایه شاهد توسعه دانشی و تخصص گرایی خواهیم بود.

دکتر صالح آبادی با تاکید بر اینکه برگزاری اولین دوره از آزمون های صلاحیت حرفه ای طلیعه روشنی برای توسعه تخصص گرایی و فعالیت های دانشی در نظام پولی است، تاکید کرد: بنابراین همانند تجربه موفق بازار سرمایه، در بازار پول نیز افرادی که صلاحیت علمی و تخصصی لازم را دارند با شرکت در آزمون ها و دریافت گواهینامه حرفه ای می توانند وارد چرخه مدیریتی شوند و به مرور و با برگزاری تعداد بیشتر آزمون ها و افزایش دارندگان گواهینامه های حرفه ای  شاهد تحول بیشتر در نظام بانکی کشور خواهیم بود.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه در آینده آزمونهای تخصی برای حضور در بخش های تخصصی سایر نهادهای پولی تحت نظارت بانک مرکزی اعم از صرافی ها، لیزینگ ها و ... نیز برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: بانک مرکزی در توسعه این روند جدی است و امیدواریم بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی هم از پذیرفته شدگان این آزمون ها استفاده کنند هرچند فعلا الزامی به آن ندارند.

گفتنی است اولین دوره آزمون گواهینامه مدیریت ریسک مؤسسات اعتباری در راستای بررسی صلاحیت حرفه‌ای داوطلبان تصدی سمت‌های مدیریتی در بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی روز دوشنبه ۲۳ خردادماه برگزار شد.

در این آزمون قریب به 100 نفر از دواطلبان نظام بانکی و آزاد برای اخذ گواهینامه مدیریت ریسک مؤسسات اعتباری شرکت کردند و 31 نفر موفق به دریافت گواهینامه شدند.