با هدف بررسی وضعیت منابع و مصارف آب حوضه‌ دریاچه ارومیه، جلسه امور آب وزارت نیرو برگزار شد

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان: سد چراغ‌ویس در حال حاضر بیش از 97 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت تخصیص 90 میلیارد تومان اعتبار، این سد به بهره‌برداری کامل می رسد.

به گزارش خبرگزاری مهرگان پرس درسنندج، جلسه امور آب وزارت نیرو  به ریاست مقام عالی وزارت و با حضور مدیران عامل شرکت های مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران و آب و فاضلاب کشور، مدیران ارشد این دو شرکت، مدیران عامل و معاونین شرکت‌های آب منطقه‌ای و آبفای استان‌های کردستان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی برگزار شد.
در این جلسه مهندس آرش آریانژاد ضمن اشاره به این مسأله که آب شرب شهرستان سقز به عنوان دومین شهر جمعیتی استان، از سد چراغ‌ویس تأمین می گردد، گفت: در سال 1397 ردیف اعتباری این پروژه حذف و هزینه‌های ساخت این سد، صرفاً از محل اعتبارات متفرقه مواد 63 و 64  تأمین گردیده در حالی که  سد چراغ‌ویس در حال حاضر بیش از 97 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت تخصیص و ابلاغ 90 میلیارد تومان اعتبار، این سد به بهره‌برداری کامل می رسد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان ادامه داد: از موارد تکمیل نشده سد چراغ‌ویس می‌توان به میزان 10 کیلومتر جاده دسترسی دو روستای پائین دست این سد اشاره کرد و در صورتی بخواهیم بیش از 50 میلیون مترمکعب آبگیری انجام دهیم، لازم است که این جاده تکمیل، اسکان و جابجایی ساکنین روستاهای پائین دست قطعی شود.
وی افزود: به دلیل عدم تکمیل رینگ و مخازن داخل شهر سقز توسط آبفا، امکان تحویل 600 لیتر بر ثانیه آب پاک، مقدور نیست که در این خصوص شرکت آبفای استان از شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، بصورت مستمر پیگیر جذب اعتبار، جهت تکمیل این نواقص بوده و این مهم نیازمند توجه ویژه در سطح وزارت نیرو است.
مهندس آریانژاد به سامانه خط انتقال آب از سد آزاد به تصفیه خانه سنندج نیز اشاره کرد و اظهار داشت: انتقال آب از پرتال خروجی سد آزاد تا تصفیه خانه سنندج 27 کیلومتر است که در حال حاضر حدود 5 کیلومتر از این خط لوله‌گذاری و 25 کیلومتر مانده نیز آماده سازی شده و در صورتی که مبلغ 250 میلیارد تومان جهت خرید لوله، در اختیار شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران قرار بگیرد، میزان 57 میلیون متر مکعب آب از سد آزاد به تصفیه خانه سنندج، انتقال داده خواهد شد.
در ادامه این جلسه مدیر عامل شرکت آبفای استان در خصوص استفاده کامل از سد چراغ‌ویس برای تأمین آب شرب شهرستان سقز اشاره و عنوان کرد: خوشبختانه با توجه به تمهیدات فوریتی که صورت گرفته در خصوص تغییر تراز سد مشکل خاصی نداریم.
مهندس تخت شاهی نیاز به بهره‌برداری از سد شهید کاظمی بوکان جهت تأمین آب شرب شهرستان سقز را مهم دانست و افزود: در حال حاضر مؤلفه‌های شبکه توزیع آب هنوز تکمیل نشده و برای اینکه کل نیاز آبی سقز از سد چراغ‌ویس تأمین گردد؛ باید 13 کیلومتر خطوط انتقال و بین مخازن،  23 هزار مترمکعب مخزن و 3 باب ایستگاه پمپاژ تکمیل گردد که این موارد به حدود 270 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

در خاتمه جلسه وزیر نیرو به تخصیص اعتبار لازم جهت تکمیل سد چراغ ویس با اولویت فوری، تأکید کرد.