بخشی از موانع تولید مربوط به مسائل کلان اقتصادی است

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید وزارت صمت، بخشی از موانع تولید را مربوط به مسائل کلان اقتصادی دانست و گفت: برای رفع آن، برنامه‌ریزی و هماهنگی در همه بخش‌های حاکمیت لازم است.

به گزارشمهرگان پرس،به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، سیدمهدی نیازی تولید را یکی از ارکان بنیادی برای استقلال در نظام اقتصادی کشورها عنوان و بر تاثیر نقش تولید در ثبات اقتصادی، فعالسازی ظرفیت‌های بیکران داخلی، افزایش ثروت ملی و نفوذ قدرت دیپلماسی تاکید کرد.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با اشاره به نامگذاری امسال گفت: تمرکز بر تولید برای چندمین سال متوالی به عنوان محور اصلی نامگذاری سال مطرح شد و رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اهمیت بخش تولید تاکید کردند، ‌ اگر جهش تولید در کشور اتفاق بیفتد، تاثیر عمیق اقتصادی در کشور داشته و علاوه بر حل و رفع بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی کشور، تضمین کنده اشتغال و امنیت ملی ما نیز خواهد بود.

پیگیری جدی دو محور پشتیبانی و رفع موانع 

نیازی با اشاره به دو محور پشتیبانی و رفع موانع به عنوان نیازمندی‌های اساسی تولید گفت: تمرکز ستاد در سال‌های گذشته بیشتر با محوریت رفع موانع بوده اما با توجه به ماموریت این ستاد، موضوع تسهیل سازی و پشتیبانی در دستور کار برنامه های سال ۱۴۰۰ قرار گرفته است و با قوت بیشتری دنبال می شود.

وی ادامه داد: حمایت از تولید در دو محور "تسهیل سازی" و "برقراری مشوق‌ها و حمایت ها" قابل برنامه‌ریزی و اجراست که باید در دستور کار نهادها و دستگاه های ذیربط قرار گیرد.

ضرورت تسهیل مقررات در بخش تولید

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با اشاره به مصادیق تسهیل‌گری برای بخش تولید افزود: این تسهیل‌گری باید در روند صدور مجوزهای شروع و فعالیت های تولیدی، توسعه پنجره واحد ارایه خدمات دولتی برای جلوگیری از اتلاف وقت تولیدکنندگان، تسهیل فعالیت تجارت خارجی واحدهای تولیدی برای صادرات و تامین تجهیزات و مواد اولیه، تامین زیرساخت‌های اساسی مانند انرژی، امکان تهاتر طلب واحدهای تولیدی با بدهی آنها به دولت یا نظام بانکی، تسهیل مقررات مرتبط با بیمه تامین اجتماعی و مالیات، تسهیل دسترسی به منابع مالی مورد نیاز و تسهیل مقررات قیمت گذاری و نظام توزیع اتفاق بیافتد و این موضوعات در سال ۱۴۰۰ در دستور کار ستاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارند.

اهمیت مشوق‌ها در سرمایه‌گذاری در بخش تولید

نیازی همچنین به اهمیت و تاثیر مشوق‌های تولید در ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری و جهش تولید در این بخش اشاره کرد و گفت: تعیین مشوق ها و حمایت های متنوع برای موضوعاتی مانند مجوزدهی، سرمایه گذاری (به ویژه در صنایع پیشران، پیشرفته، اشتغالزا و نوین، بازسازی و نوسازی، زنجیره های ارزش، مناطق محروم و کمتر توسعه یافته) و تامین مالی به ویژه کاهش نرخ سود و رقابتی شدن دریافت منابع ازبازار سرمایه در کنار تسهیل گری می‌تواند به رونق تولید و جذب سرمایه به این بخش کمک کرده و نقدینگی سرگردان را به سمت تولید سوق دهد.

هماهنگی بین بخش‌های حاکمیت لازمه رفع موانع تولید

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با تاکید بر اینکه در کنار حمایت از تولید و تسهیل سازی در مقررات و نظام بروکراسی اداری، باید برای رفع موانع این بخش نیز تلاش شود، گفت: بخشی از این موانع تولید مربوط به مسائل کلان اقتصادی هستند که برای رفع آن‌ها نیاز به یک برنامه‌ریزی مشخص و هماهنگ در تمام بخش های حاکمیت است.

وی در این زمینه به مسائلی مانند عدم ثبات قوانین اقتصادی، نوسانات قیمت ارز، نرخ تورم، افزایش نقدینگی سرگردان در اقتصاد، جذابیت بالای بازرهای موازی با بخش تولید، و تحریم‌های تحمیل شده به کشور، به عنوان بخشی از مشکلات و موانع کلان اقتصادی برسر راه تولید و تولیدکنندگان در کشور اشاره کرد.

نیازی با بیان اینکه برای شتاب بخشیدن به موتور تولید باید هماهنگی بین همه ارکان حاکمیتی افزایش یابد، افزود: در کنار دولت به عنوان دستگاه اجرایی، مجلس، دستگاه قضایی نیز در این زمینه نقش تعیین کننده و مهمی دارند و بدون همکاری و هماهنگی این بخش‌ها، نمی‌توان به اهداف مورد نظر در زمینه شکوفایی و جهش تولید دست یافت.

ضرورت هماهنگی بین بخشی در دستگاه‌های مختلف دولت

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، هماهنگی بین بخشی در دولت را نیز عاملی مهم در ایجاد انقلاب تولیدی در کشور دانست و گفت: علاوه بر وزارت صمت، نهادها و دستگاه‌هایی دیگری به ویژه بانک مرکزی و شبکه بانکی، گمرک، سازمان امور مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی، سازمان محیط زیست نیز در این زمینه نقش مهمی دارند و در صورتی که موانع تولید در این دستگاه ها مرتفع نشده و همکاری و تعامل خوبی بین همه بخش‌ها ایجاد نشود،  نمی‌توان به اهداف تعیین شده برای جهش تولید دست یافت.

عملکرد قابل قبول ستاد تسهیل در سال ۹۹

نیازی در ادامه با یادآوری اقدامات انجام شده در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید گفت: ستاد در سال گذشته تلاش و همت خود را برای جلوگیری از توقف تولید، رفع موانع و حفظ اشتغال به کار گرفت،  گرچه نتایج آن با نقطه مطلوب فاصله دارد اما با درنظر گرفتن شرایطی که در یک سال گذشته به علت شیوع کرونا بر دنیا و ایران حاکم بود، کارنامه قابل قبولی را به ثبت رساند؛ این در حالی است که کشور ما در جنگ ظالمانه نظام سلطه قرار داشته و مجاهدین عرصه تولید و سیاست گذاران این حوزه تمام تلاش خود را به کار بستند و دشمن را در ضربه زدن به بخش اقتصاد و تولید ناکام گذاشتند.

وی در پایان با اشاره به اهم اقدامات ستاد و کارگروه های استانی طی دو سال اخیر گفت: تصویب ۳ مصوبه در جلسه شورای هماهنگی سران قوا در سال ۱۳۹۸ و تمدید ۲ مصوبه آن در سال ۱۳۹۹ در زمینه مالیات و بدهی‌های واحدهای تولیدی، احیای واحدهای تولیدی راکد در سراسر کشور، تسهیل فرآیند واگذاری واحدهای تملک شده شبکه بانکی و تشکیل ۱۰ کمیته تخصصی ذیل دبیرخانه ستاد با مسئولیت مدیران کل دستگاه‌های ذیربط بخشی از اقداماتی است که در ستاد انجام شد.