بررسي برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی استان‌هاي سيستان و بلوچستان و تهران

مدیرکل دفتر مديريت مصرف و ارتقاي بهره‌وري آب و آبفای وزارت نیرو و دبیرکارگروه ملی سازگاری با کم آبی، از تصويب كليات برنامه‌هاي سازگاري با كم‌آبي استان‌هاي سيستان و بلوچستان و تهران در شصت و چهارمین جلسه كميته تخصصي كارگروه ملي سازگاري با كم‌آبي خبر داد.

به گزارش مهرگان پرس،«بنفشه زهرایی» با اشاره به برگزاري شصت و چهارمین جلسه کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی در روز بيست و هشتم بهمن ماه اظهار داشت: در این جلسه که به ریاست قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی و رئیس کمیته تخصصی و با حضور نمایندگان دستگاه‌های عضو کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی، استاندار و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان‌هاي سيستان و بلوچستان و تهران به صورت مجازی برگزار شد، برنامه سازگاری با کم‌آبی اين دو استان بررسی شد و کلیات آن‌ها مورد تصویب قرار گرفت.
وی اضافه کرد: در بخش اول جلسه برنامه سازگاري با کم آبي استان سيستان و بلوچستان ارائه شد که با اين برنامه، بیش از 646 ميليون مترمکعب کاهش برداشت از منابع آب استان سيستان و بلوچستان انجام خواهد شد که شامل حدود 457 ميليون مترمکعب کاهش برداشت از منابع آب زيرزميني و 189 ميليون مترمکعب کاهش برداشت از منابع آب سطحي است.
مدیرکل دفتر مديريت مصرف و ارتقاي بهره‌وري آب و آبفای وزارت نیرو خاطرنشان کرد: طي اين برنامه شرکت‌ آب منطقه‌اي، سازمان جهاد کشاورزي، شرکت آب و فاضلاب و شهرداري‌ها در استان سيستان و بلوچستان به ترتيب 304، 149.8، 1.15 و 2.8 ميليون مترمکعب از منابع آب زيرزميني صرفه‌جويي خواهند کرد. همچنين طي اين برنامه شرکت‌ آب منطقه‌اي و سازمان محيط زيست با ارائه برنامه‌هايي از طريق کاهش تبخير به ترتيب از هدررفت 35 و 128 ميليون مترمکعب از منابع آب سطحي جلوگیری خواهند کرد. شرکت‌ آب و فاضلاب و سازمان جهاد کشاورزي نيز به ترتيب 1.6 و 24.4 ميليون مترمکعب کاهش برداشت از منابع آب سطحي انجام خواهند داد.
دبیرکارگروه ملی سازگاری با کم آبی افزود: در ادامه جلسه به بررسی برنامه سازگاري با کم‌آبي استان تهران پرداخته شد. برنامه سازگاری با کم‌آبی استان تهران در چهار بخش شرب، کشاورزی، صنعت و فضای سبز تدوین و پیش‌بینی شده است که با اجرای این برنامه تا افق 1405 میزان برداشت از منابع آب زیرزمینی و سطحی به ترتیب به میزان 395.4 و 24.6 میلیون مترمکعب و در مجموع به میزان 420 میلیون مترمکعب کاهش می‌یابد.
وی یادآور شد: همچنین از طریق جایگزینی آب خام با پساب در بخش های کشاورزی، فضای سبز و صنعت در راستای اصلاح مصارف آب به میزان 159.4 میلیون مترمکعب اقدام خواهد شد. در این برنامه تقویت منابع آب استان از طریق اقداماتی همچون تغذیه مصنوعی و کنترل سیلاب نیز مد نظر قرار گرفته است.
زهرایی در پایان تصریح کرد: در این جلسه، نظرات دستگاه‌های عضو کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی در مورد بخش‌های مختلف برنامه سازگاری با کم‌آبی استان‌های سیستان و بلوچستان و تهران مورد بحث قرار گرفت و در پایان جلسه ضمن تایید کلیات برنامه، از کارگروه سازگاری با کم‌آبی این استان‌ها خواسته شد مطابق نظرات مطرح شده، برنامه سازگاری با کم‌آبی خود را تدقیق نمایند تا جهت تصویب نهایی به کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی ارائه شود.

منبع: پاون