بند محور 14 شبانکاره دشتستان در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر، از آمادگی بهره‌برداری از بند محور 14 شبانکاره دشتستان در دهه فجر خبر داد.

به گزارش مهرگان پرس،"علی محمدی" اظهار کرد: یکی از برنامه‌های مهم شرکت آب منطقه‌ای بوشهر در حوزه تامین آب، اتکا به منابع داخلی از جمله شیرین سازی آب دریا و مهار رواناب‌های فصلی جهت تامین نیازهای استان به ویژه مصارف شرب است.

وی افزود: در همین راستا علاوه بر تخصیص و جانمایی 16 آب‌شیرین‌کن در سراسر پهنه استان بوشهر، چندین سد کوچک و بزرگ نیز جهت تامین آب شرب استان در حال ساخت است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر با اشاره به احجام سدهای مذکور گفت: سد باغان با حجم مخزن 32 میلیون مترمکعب، سد اخند با حجم مخزن 2 میلیون مترمکعب و سد ارغون با حجم مخزن 1.8 میلیون مترمکعب از جمله سدهای با تخصیص شرب به‌شمار می‌آیند.

محمدی با اشاره به اهمیت ساخت پروژه‌های کنترل سیلاب اظهار کرد: با توجه به ویژگی‌های محیطی شبانکاره در شهرستان دشتستان و وجود مسیل‌ها و آبراه‌های فراوان در این بخش، وقوع سیلاب همواره خطری جدی برای کانون‌های جمعیتی و زیرساخت‌های این منطقه محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: با مطالعات انجام شده در تمام این آبراه‌ها، ضرورت ساخت 18 سازه کوچک و بزرگ تعیین و بر اساس اولویت‌بندی انجام شده، عملیات اجرایی بندهای محور 10، 12 و 14 آغاز شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به بهره‌برداری از بند محور 12 در شهریور ماه سال 1398 افزود: هم اکنون و در ایام دهه فجر، بند محور 14 نیز آماده بهره برداری شده است.

وی خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی این بند در هفته دولت سال گذشته آغاز شد و طبق برنامه‌ریزی انجام شده در طول 18 ماه به پایان رسید.

محمدی با اشاره به مشخصات فنی این بند گفت: بند محور 14 شبانکاره از نوع سنگ و ملات با ارتفاع 16 متر، طول تاج 60 متر و حجم ذخیره 300 هزار مترمکعب است.

وی تصریح کرد: تکمیل سازه های کنترل سیلاب منطقه شبانکاره موجب جلوگیری از آسیب و کاهش خسارات وارده به اراضی کشاورزی منطقه، جاده‌ها و تاسیسات زیربنایی و شبکه آبیاری و زهکشی شبانکاره می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر افزود: شروع عملیات اجرایی ساختمان اداری منابع آب شهرستان‌های جم، تنگستان و دیلم، از دیگر پروژه‌های آماده افتتاح این شرکت در دهه فجر است.