بهره‌وری لازم از منابع آبی با اقدامات صحیح مدیریتی

وزیر نیرو با تاکید بر رعایت اصول اقتصادی در موضوع آب از سوی مدیران این صنعت گفت: اقتصاد آب تنها به معنای افزایش تعرفه نبوده، بلکه در گرو ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا است.

به گزارش مهرگان پرس، "علی‌اکبر محرابیان" در نشست با مدیران صنعت آب و آبفای کشور، با اشاره به موضوع دیپلماسی آب و پتانسیل موجود در این زمینه، اظهار کرد: آب موضوعی است که بین کشورهای همسایه در رفت و آمد است و باید تعاملات با کشورهای همسایه را به قدری افزایش دهیم که بتوانیم آب کشور را ضمن رعایت حقوق مردم، مدیریت کنیم.
محرابیان با بیان اینکه کمیته بین‌المللی طبق مصوبه شورای عالی آب متشکل از وزرای نیرو، امور خارجه و رئیس سازمان محیط زیست به منظور تمهید اقدامات جدی در زمینه حقابه و دیگر موضوعات مرتبط برنامه‌ریزی شده است، اظهار کرد: در چند ماه گذشته با کشورهای ترکمنستان، افغانستان، ترکیه و عراق گفتگوهایی در خصوص آب صورت گرفته که نتایج مثبتی را هم به همراه داشته است.
وی با تاکید بر اهمیت موضوع بهره‌وری تصریح کرد: با توجه به ظرفیت موجود کشور در زمینه آب، در شرایط فعلی می‌توانیم با منابع آبی کم اقدامات درست و مناسب مدیریتی انجام داده تا بهره‌وری لازم صورت بگیرد.
محرابیان با بیان اینکه در توزیع منابع آب باید اصل‌های "عدالت"، "شفافیت" و "قانون" را رعایت کنیم، گفت: عدم رعایت هریک از این اصول‌ می‌تواند مشکلات زیادی را به دنبال داشته باشد، چراکه موضوع مرتبط با حق‌الناس است.
وزیر نیرو با اشاره به اینکه بازچرخانی آب به دلیل کم بودن ذخایر آب شیرین و سطحی باید در دستور کار قرار گیرد، گفت: استفاده از این راهکار می‌تواند در شرایط فعلی موثر واقع شده و بسیاری از مشکلات را رفع کند.
وی با اشاره به ضرورت استفاده از آب‌های غیرمتعارف، خاطرنشان کرد: با سیاست‌هایی که در گذشته اعمال شده، در حوزه استفاده از آب‌های غیرمتعارف غفلت کرده‌ایم، چرا که برنامه مناسبی برای استفاده از آب دریا نداشتیم، در حالی که می‌توانیم از این راهکار برای بسیاری از مشکلات آبی استفاده کنیم.
محرابیان با اشاره به ظرفیت پژوهشگران و شرکت‌های دانش بنیان در موضوع آب‌های غیرمتعارف، بر لزوم استفاده از این شرکت‌ها با رعایت ملاحظات زیست محیطی تاکید کرد.
وی تصریح کرد: از ابتدای دولت سیزدهم طی برنامه‌ریزی انجام شده، پروژه‌های مهم و اولویت‌دار را با زمانبندی دقیق مشخص کردیم تا این پروژه‌ها را با تزریق منابع تا پایان دولت به اتمام برسانیم.
وزیر نیرو با اشاره به تفاهم‌نامه جهشی و موثر آبرسانی روستایی یادآور شد: آبرسانی به بیش از ۱۰ هزار روستا در برنامه قرار داده شده که هفته گذشته قرارداد آبرسانی به بیش از هفت هزار روستا به امضا رسید.
به‌گفته محرابیان، قطعا با اجرا و فعال کردن پروژه‌‌ها سعی خواهد شد که تنش‌آبی در شهرها و روستاها نداشته باشیم.
وی با اشاره به مسائل نرم‌افزاری آب (برنامه‌ریزی و توسعه) خاطرنشان کرد: امروز کشور با شرایط کم‌آبی دست و پنجه نرم‌ می‌کند به‌طوری‌که یک سوم متوسط بارش جهان محسوب می‌شود. همواره شاهد کاهش نزولات جوی بوده‌ایم و این در حالی است که در ۵۰ سال گذشته سرانه مصرف برای هر فرد ۶۵۰۰ متر مکعب بود اما امروز این رقم به ۱۲۵۰ مترمکعب کاهش یافته است.
عضو کابیه دولت سیزدهم با اشاره به قدمت صنعت قنات ایران و افتخارات این حوزه اظهار کرد: صنعت آب یکی از صنایع پر افتخار است که خدمات ارزشمندی را در طول سالیان گذشته ارائه کرده و دستاورد صنعتگران در این حوزه باعث شده ما در بخش‌های سازه‌‌های آبی خودکفا باشیم و بتوانیم با دیگر کشورهای فعال در خدمات فنی و مهندسی نیز رقابت کنیم.
وزیر نیرو همچنین در پایان با تشریح برنامه‌های وزارت نیرو تا پایان دولت سیزدهم، بر موضوعاتی همچون خدمت‌گذاری پاک، ارتباط با مردم و رسانه‌ها، جوانگرایی، فساد ستیزی و اجرای دقیق مصوبات سفرهای استانی تاکید کرد.

پاون