به‌سوی روزنامه‌نگاري راه حل‌گرا در جهت تنش‌زدايي و توسعه تفاهم اجتماعي

در آئین پایانی دومين جشنواره نيرو و رسانه(نور)، بیانیه هيئت داوران این رویداد رسانه‌ای توسط محمدمهدی فرقانی، رئیس هیئت داوران این جشنواره قرائت شد.

به‌گزارش پایگاه خبري مهرگان پرس،به نقل پاون، هيئت داوران دومين جشنواره نيرو و رسانه روز چهارشنبه در بيانيه پاياني اين جشنواره تاکید کرد: ارزيابي كلي آثار ارسالي به اين جشنواره بيانگر اين واقعيت است كه جامعه رسانه‌اي كشور به عنوان مهمترين كنشگر توسعه، بيش از گذشته به نقش خطير خود در زمينه بيان مشكلات، تنش‌ها و بحران‌هاي فرارو در صنعت آب و برق و نيز ارائه راه حل، جلب مشاركت و احساس هم سرنوشتي و هوشيارسازي اجتماعي، وقوف و آگاهي يافته و اين مايه دلگرمي و اميدواري است.

حفظ و ارتقاي دستاوردها و عبور كم‌هزينه از تنش‌ها نيازمند مديريت كارآمد و علمي است
در این بیانیه آمده است: آب و برق، دو عنصر اصلي و پيشران توسعه در حوزه كشاورزي، صنعت و زندگي روزمره‌اند كه هم آرامش، رفاه و كيفيت‌هاي بالاي زندگي را به بشر ارزاني مي‌دارند و هم مناقشه‌هاي انساني و زيست محيطي را فراروي فرهنگ، تاريخ و تمدن بشري قرار مي‌دهند.

اين بيانيه اضافه مي‌كند: حفظ و ارتقاي دستاوردها و عبور كم‌هزينه از تنش‌ها و بحران‌ها البته نيازمند مديريت كارآمد و علمي، توسعه تفاهم و اعتماد اجتماعي و شكل‌گيري حوزه علايق و درك منافع مشترك ميان كارگزاران و بهره‌وران و گفت و گو و تعامل اجتماعي مستمر است.

هیئت داوران دومين جشنواره نور تصريح كرد: سال 98 را در حالي آغاز كرديم كه با بزرگ‌ترين تنش آبي ناشي از وقوع سيل ويرانگر در شمال و جنوب روبرو شديم و در شرايطي به پايان رسانديم كه تجربه پاندمی كرونا و آثار و تبعات اجتماعي، اقتصادي، سياسي و فرهنگي آن را در چشم‌انداز داشتيم و «دومين جشنواره نيرو و رسانه» در چنين حال و هوايي به روزهاي پاياني خود نزديك شد، مراحل داوري را پشت سر گذاشت و در حالي كه مي‌رفت آيين پاياني و اعلام برگزيدگان و تجليل از آنها را تدارك كند با محدوديت‌هايي كه اين همه‌گيري و ضرورت‌هاي مديريت آن پيش روي گذاشت.
بر اساس اين بيانيه، برگزاري مراسم به صورت حضوري و فيزيكي به منظور رعايت فاصله‌گذاري و حفظ سلامت و پرهيز از مخاطرات احتمالي از اولويت خارج شد و اين در حالي بود كه به ويژه مصرف آب در ماه‌هاي آغازين سال 99، ركورد بي‌سابقه‌اي را بر جاي گذاشت و مصرف برق نيز به دليل فعال‌سازي حداكثر ظرفيت‌هاي پزشكي و درمان، سير صعودي گرفت، به نحوي كه مديريت صحيح اين دو منبع حياتي، تلاش مضاعف مسئولان و دست‌اندركاران را از يك سو و مشاركت و همكاري شهروندان را در مصرف بهينه آب و برق از سوي ديگر اقتضا مي‌كرد.
هيئت داوران دومين جشنواره نيرو و رسانه با قدرداني از تلاش مستمر روزنامه نگاران در بذل توجه و پرداختن به اين موضوع حساس و نيز تجليل از مشاركت و ارسال آثار ارزشمند خود به جشنواره دوم، به جهت تاثيرگذاري مثبت بر كيفيت آثار ارسالي به جشنواره‌هاي آتي يادآوري كرد: آثار ارسالي در برخي رشته‌ها به‌ويژه گزارش مكتوب، گزارش ديداري، تيتر و مصاحبه مكتوب از قوت بيشتري چه از حيث ساختار و چه از نظر محتوا برخوردار بودند.

در پاره‌اي از رشته‌ها همچون سرمقاله، طنز مكتوب و طنز راديويي، به دليل وجود برخي ضعف‌هاي ساختاري و محتوايي و عدم امكان رقابت با ديگر بخش‌ها، هيئت داوران، هيچيك از آثار را حائز رتبة ندانست.

اين هيئت افزود: در مجموع، ارزيابي آثار ارسالي به جشنواره، بيانگر شناخت و پاي‌بندي نسبي روزنامه‌نگاران به اصول روزنامه‌نگاري حرفه‌اي و مسئوليت اجتماعي برآمده از آن است.

هيئت داوران اميدوار است كه اين احساس تعهد و مسئوليت اجتماعي به ويژه در حوزه احياي آب و برق كه با كيفيت زندگي روزمره مردم و توسعه آينده كشور در ارتباط است به طور مستمر ارتقا يابد.

اين هيئت اميد دارد كه با توجه به قابليت سرايت تنش آبي به ديگر حوزه‌هاي زندگي اجتماعي، روزنامه‌نگاران متعهد و رسانه‌هاي كشور همچنان با تكيه بر آموزه‌هاي روزنامه‌نگاري راه حل‌گرا و روزنامه‌نگاري تفاهمي، در جهت تنش زدايي و توسعه تفاهم اجتماعي گام بردارند.
طبق اين بيانيه، هيئت داوران نهايي، تلاش خود را به كار گرفت تا آثار دريافتي بر مبناي اصول روزنامه‌نگاري حرفه‌اي و مبتني بر معيارهاي شناخته شده علمي و فارغ از هرگونه حب و بغض مورد داوري و ارزيابي قرار گيرند تا حاصل كار، صرف‌نظر از جنبه تجليل و تشويق از روزنامه‌نگاران، كاركرد آموزشي لازم را نيز داشته باشد. اميد كه اين كوشش به بار نشسته باشد و نتيجه، مورد پذيرش جامعه پرتلاش و خدوم رسانه‌اي كشور قرار گيرد.