کد خبر: 1575
سه شنبه , 02 فروردین 1401 - 10:01
به رسم مهربانی

یادداشت فاطمه عزیزپوریان با عنوان به رسم مهربانی روایت آموزگاری از روستای دهو شهرستان میناب که مهربانی را بیرون از مدرسه نیز برده است.

در دهه پنجم زندگی اش به سر می برد. مهربان، اجتماعی و عاشق زادگاهش است و در جمع روستاییان اعتبارخاصی دارد. آموزگار است و از پایه شروع می کند، از همان ابتدا برای دانش آموزانش مشق مهربانی و همدلی می کند. عاشق شغلش است و تعلیم و تربیت را به خارج از مدرسه هم برده، اما این بار به رسم مهربانی، روحیه همیاری و همدلی را  نیز پرورش می دهد. به روستای "دهو "در جنوب میناب که سر بزنیم و از روستاییان سراغ شخصی با این مشخصات را جویا شویم همگی حسن زاهدی را معرفی می کنند. 42سال سن دارد و در این روستا با مردم و در کنار آنها اتفاقات شیرینی را رقم زده است. اگر یک بار یاریگر دو جوان در مسیر ازدواج باشیم شیرینی¬ اش را تا مدت ¬ها به کام خواهیم داشت؛ حال این معلم جوان چند سالی است بساط ازدواج آسان را برای جوانان این روستا پهن کرده و دعای خیر آنها را تا ابد به دنبال دارد. حسن زاهدی دبیر مدارس راهنمایی و دبیرستان دهو روستای زادگاهش بوده و هم اکنون رهیار کانون همیاری اجتماعی این روستا و چند سالی می شود همراه نهاد مردمی رسالت است. حمید زاهدی رهیار کانون همیاری اجتماعی روستای دهو در خصوص "زاهدی"راهبر این کانون می¬ گوید: حسن زاهدی شناخته شده مردم این روستا است. از نوجوانی پرشور و فعال بود، فعال اجتماعی مصداق واقعی اوست ومقبول پیرو جوان دهوی هاست. زاهدی همچنین در خصوص آشنایی با راهبر این کانون می¬ گوید: خیرین روستا چهار سال قبل با افتتاح حساب در بانک قرض ¬الحسنه رسالت خواستند سهمی در یاری رساندن به هم ولایتی ¬هایشان داشته باشند. این شد آغاز فعالیت قرض¬ الحسنه برای اهداف انسان دوستانه ¬ای که امروز همیاری اجتماعی را به نیتشان گره زدند وکانون همیاری اجتماعی را با فعالیتی وسیع¬ تر شکل دادند. هر کانونی یک راهبر می¬ خواهد از جنس مردم و در کنار آنها. برای کانون همیاری اجتماعی روستای دهو چه کسی مناسبتر از"زاهدی".  او زادگاهش دهو است و به آن عشق می¬ ورزد، دغدغه مردمش را دارد و فعالی اجتماعی هم هست. جورچین ما جور شد. الگوی تعالی اجتماعی رسالت و سازمان¬ های رهیاری برای او تشریح کردیم، با علاقه استقبال کرد و حال، به امروز رسیدیم. به امروز که اتفاقات شیرینی در کانون همیاری اجتماعی روستای دهو رقم می¬ خورد. شیرینی به میزان تسهیل در ازدواج جوانان و راه اندازی یک رسم و سنت زیبا.
وی به ستاد ازدواج آسان که از دل این کانون شکل گرفته، اشاره می کند و اینگونه ادامه می¬ دهد: به همت راهبر کانون هرسال قبل از عید نوروز نشست گروهی با حضور مردم روستا، خیرین، اعضای کانون و حامیان شکل می گیرد که محور گفتگو، کمک به ازدواج جوانان کم بضاعت، خرید اقلامی از جهیزیه و تقبل هزینه برگزاری مراسم و سایر امور مربوط به این امر خیر است. اعضای کانون و خیرین سهم مهربانیشان را به کارت مجازی که مختص ستاد ازدواج آسان این کانون است واریز می¬ کنند تا به وقتش در اختیار زوج های جوان کم بضاعت به صورت کارت هدیه یا اقلام جهیزیه قرار بگیرد.  فعالیت¬ ها به اینجا ختم نمی ¬شود. مشارکت و همدلی فارغ التحصیلان دانشگاهی برای آموزش و آماده ¬سازی دانش¬آموزان متقاضی شرکت در کنکور، هم پا بودن با جوانان و نوجوانان ورزشکار و تهیه اقلام و لباس ورزشی برا آنها از جمله دیگر فعالیت¬های این کانون همیاری اجتماعی است که به صورت ماهیانه و منظم در حال انجام است. زاهدی میزان فعالیت قرض¬ الحسنه کانون همیاری اجتماعی روستای دهو را 30میلیارد ریال عنوان می ¬کند و می¬گوید در حال حاضر 560نفر عضو کانون هستند. وی همچنین به جمعیت این روستا که بالغ برچهار هزار نفر است اشاره و اظهار امیدواری می¬کند با همت راهبر و دیگر اعضای این کانون بتوانیم همیاری اجتماعی را دغدغه همه مردم روستا کنیم وسهم بیشتری از نسیم مهرورزی و همدلی ها داشته باشیم.
فاطمه عزیزپوریان