کد خبر: 785
چهارشنبه , 18 فروردین 1400 - 19:38
بومی‌سازی آچار هیدرولیک توسط یک شرکت دانش‌بنیان

یک شرکت دانش‌بنیان موفق به بومی سازی «آچارهیدرولیکـ» مورد استفاده در صنایع مختلف از جمله نفت و پتروشیمی شد.

به گزارش مهرگان پرس، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حسام سلیمانی مطلق مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: صنایع بزرگ نفت و گاز کشور نیازهای متنوعی دارند که پیش از این تنها از طریق واردات تأمین می‌شد. صنایع نفت، گاز و پتروشیمی به ابزارهایی نیاز دارند که بعضاً باید از آلیاژها و مواد خاصی ساخته شود و ما این ابزارها را تولید می‌کنیم. یکی از محصولات، یک آچار هیدرولیک برای پیچ و مهره با یک گشتاور مشخص است.

وی افزود: این محصول در کشور ما بیشتر در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کاربرد دارد. البته در صنایع مختلف دیگری مانند فولاد سازی، صنایع نیروگاهی و کشتی‌سازی نیز از آن استفاده می‌شود.

این فعال عرصه دانش بنیان بیان کرد: این نوع از آچار باید از مواد خاصی تولید شود تا بتواند سطح بالای از فشار را تحمل کند و پس از مدتی باید جایگزین شود به همین دلیل یک محصول مصرفی محسوب می‌شود.

سلیمانی مطلق، ضمن توضیح مراحل تحقیقاتی مختلف انجام گرفته بر روی این محصول، گفت: در حال حاضر این آچار هیدرولیکی با قیمتی در حدود ۵۰ درصد ارزان‌تر از نمونه مشابه خارجی در داخل کشور، عرضه می‌شود.

او افزود: در حال مذاکره هستیم تا خرید نمونه مشابه خارجی این محصول ممنوع شود. با توجه به وجود نمایندگی محصول وارداتی در کشور، این کار بسیار سختی است. در حال حاضر خوشبختانه شرکت ملی گاز، تنها از محصول ایرانی استفاده می‌کند و استفاده از نمونه مشابه خارجی را ممنوع کرده است. با این همه زمان زیادی لازم است تا دیگر واحدهای تابعه وزارت نفت نیز، از این مسئله تبعیت کنند.

وی گفت: امیدوار هستیم با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، شرکت‌های مختلف را مجاب کنیم که محصولات ایرانی را جایگزین نمونه مشابه خارجی کنند.

منبع: ايرنا