تامین آب 2200 هکتار از اراضی کشاورزی پایاب سد کرم آباد در آذربایجان غربی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: از مجموع 12 هزار هکتار اراضی پایاب سد کرم آباد در شهرستان شوط 2200 هکتار از این اراضی با تامین آب کشاورزی از سوی این شرکت آماده بهره برداری است.

به گزارش مهرگان پرس،"یاسر رهبردین" در جلسه شورای هماهنگی مدیران صنعت آب و برق استان آذربایجان غربی که با حضور مدیران عامل صنعت آب و برق استان، مدیر سازمان جهاد کشاورزی، معاون سازمان منطقه آزاد ماکو و فرماندار شهرستان شوط در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد، گفت: از مجموع 12 هزار هکتار اراضی پایاب سد کرم آباد در شهرستان شوط 2200 هکتار با تامین آب کشاورزی از سوی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی، آماده بهره‌برداری است که امیدواریم با همکاری هرچه سریع‌تر جهاد کشاورزی در تامین و تجهیز ملزومات لازم برای بهره بردارن جهت آبیاری مدرن، شاهد آبیاری کشاورزان این منطقه در سال جاری باشیم.
رهبردین افزود: طبق وعده ای که ماه گذشته داده بودیم الکتروموتور ایستگاه‌های پمپاژ شبکه‌های پایاب سد کرم آباد از هفته گذشته وارد کارگاه شدند که در این راستا با تامین اعتبار مورد نیاز٤٠٠ میلیارد تومانی استقرار و راه اندازی این الکتروموتورهای در آینده نزدیک، 9800 هکتار باقی مانده از اراضی پایاب سد کرم آباد در شهرستان شوط نیز به طور کامل آب اندازی شوند.
وی در ادامه با تشریح آخرین وضعیت منابع آبی استان در سال گذشته و پیش بینی سال جاری تصریح کرد: در حوضه ارس 3 سد ماکو، شهید قنبری و آغ چای را داریم. به دلیل کاهش 72 درصدی بارش برف سال آبی گذشته، آب ورودی به این مخازن نسبت به سال گذشته 9 درصد کاهش داشت که در شش ماهه دوم نیز وضعیت وروردی آب به سدهای ماکو، شهید قنبری و آغ چای با کاهش 49 درصدی نسبت به سال‌های گذشته به 73 میلیون رسید. طبق برنامه منابع و مصارف این سدها، برنامه ریزی به منظور تامین آب شرب و آب پاییزه پایان سال آبی 99-1400 در شهریورماه برای آب ذخیره شده به میزان 221 میلیون مترمکعب بود که به‌دلیل کاهش آب ورودی به مخزن سدها و تبخیر بالا، آب ذخیره شده به 158 میلیون مترمکعب رسید، بنابراین سعی کردیم با مدیریت عقلانی و اولویت تامین آب شرب برای مردم شهرستان‌های ماکو، شوط و تعدادی روستاهای تابعه، تامین حداقلی‌های آب کشاورزی این منطقه را نیز داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با خبر تشکیل کمیته راهبری تامین آب طی هفته جاری گفت: از هفته آتی با دعوت مستمر از مدیران شرکت آب فاضلاب، جهاد کشاورزی و مدیریت بحران استان با رصد لحظه به لحظه وضعیت بارش نزولات آسمانی و منابع آبی استان و تشریح آخرین وضعیت، برنامه‌های راهبردی و عملی را به کشاورزان ابلاغ خواهیم کرد.
رهبردین با اشاره به این که در حال تغییر اقلیم هستیم، افزود: تئوری تغییر اقلیم و تغییر رژیم بارش‌ها به واقعیت تبدیل شده و به عینه شاهد هستیم در سال‌های اخیر، اقلیم ما با ترسالی شدید یا خشکسالی شدید مواجه بوده و پیش بینی سال‌های آینده نیز بر همین منوال است، لذا انتظار داریم به نحو مطلوب به اهالی این منطقه به‌خصوص حوضه آبریز ارس در خصوص عدم تغییر اراضی دیمی به آبی و زارعی به باغی، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی از سوی همکاران جهاد کشاورزی و فرمانداری‌ شهرستان‌های ماکو، شوط و پلدشت صورت پذیرد تا با مدیریت وضعیت موجود، از تهدید آب شرب مردم منطقه و آسیب به کشاورزان جلوگیری به عمل آید.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی در خصوص احداث سد فیشل نیز گفت: مطالعات احداث این سد رو به اتمام بوده و با توجه به اینکه از نظر زیست‌محیطی و تخصیص آب مشکلی وجود ندارد، انتظار داریم با اولویت تامین آب شرب در کمترین زمان ممکن با استفاده ظرفیت‌های سرمایه گذاری و اجرایی، عملیات ساخت و اجرای این سد شروع شود.
منبع: روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی