تبيين ارزش آب از طریق تعامل با کودکان و نوجوانان

رئیس دفتر یونیسف در ایران با بیان اینکه پیامدهای آب ناسالم و بهداشت فردی و عمومی ناایمن بر کودکان سرسام‌آور است، گفت: دسترسی به آب آشامیدنی سالم جزو حقوق بشری همه افراد است.

به گزارش مهرگان پرس، "مندیپ اوبرایان" روز دوشنبه در آئین اختتامیه و معرفی آثار برتر جشنواره ملی نقاشی آب، اظهار کرد: دسترسی به آب آشامیدنی سالم و تأسیسات بهداشت فردی جزو حقوق بشری همه افراد است. این امر چه در زمان ثبات و چه در زمان بحران، چه در شهرها و چه روستاها و در همه کشورهای جهان، صرف نظر از اینکه کجا هستیم، صادق است.
وی اضافه کرد: زمانی که کودکان به آب پاک دسترسی ندارند سلامتی، تغذیه، آموزش و دیگر جنبه‌های زندگی آنها دچار تأثیرات منفی می‌شوند. به ویژه، دخترها، زنان و کودکان و افرادی که با معلولیت زندگی می‌کنند بیشتر متأثر می‌شوند.
رئیس دفتر یونیسف در ایران خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه بیماری کرونا توجهات را معطوف به اهمیت نظافت دست‌ها برای جلوگیری از شیوع این بیماری کرده است، اما سه میلیارد نفر در سراسر جهان، شامل صدها میلیون کودک مدرسه‌ای، به تأسیسات شستشوی دست با صابون دسترسی ندارند. مردمی که در مناطق روستایی، محله‌های فقیر شهری، نواحی مستعد بلایا و همچنین کشورهای با درآمد پایین زندگی می‌کنند بیشترین آسیب و تأثیرپذیری را از این وضعیت دارند.
وی افزود: پیامدهای آب ناسالم و بهداشت فردی و عمومی ناایمن بر کودکان می‌تواند سرسام آور باشد. روزانه بیش از ۷۰۰ کودک زیر پنج سال بر اثر ابتلا به بیماری‌های اسهالی ناشی از کمبود خدمات بهداشت فردی و عمومی مناسب جان خود را از دست می‌دهند. در مناطق تحت مناقشه، کودکان تقریبا ۲۰ برابر بیشتر در معرض مرگ ناشی از بیماری اسهالی در مقایسه با مرگ بر اثر خود مناقشه هستند.
اوبرایان ادامه داد: همان‌گونه که می‌دانیم ایران در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و در معرض بحران‌های خطرناک کم‌آبی است. به همین علت، آمادگی و برنامه‌ریزی مرتبط برای پاسخگویی به هر نوع بحران بالقوه آب که می‌تواند زندگی کودکان و خانواده‌های آن‌ها بالاخص آسیب پذیرترین اقشار را تحت تأثیر قرار دهد، اهمیتی حیاتی دارد.
وی به همکاری دفتر یونیسف ایران و وزارت نیرو اشاره و خاطرنشان کرد: دفتر یونیسف ایران در سال ۲۰۲۰، اولین برنامه کاری خود را با وزارت نیرو امضا کرد که بر حوزه خدمات آب، بهداشت فردی و عمومی در کشور و نیز افزایش ظرفیت ملی مدیریت آب و برنامه‌ریزی مبتنی بر ریسک در حوزه واکنش به شرایط اضطراری حوزه آب، بهداشت فردی و عمومی، متمرکز است.
رئیس دفتر یونیسف در ایران در خصوص جشنواره ملی نقاشی آب گفت: این مسابقه نقاشی بخشی از اولين شراکت يونيسف با وزارت نیرو و با هدف تبيين ارزش آب از طریق تعامل با کودکان و نوجوانان و تفکر درباره ابعاد مختلف ارزش آب در زندگی ما، مانند کشاورزی، محیط زیست، بازچرخانی و بیماری کرونا است.

منبع: پاون