تشریح طرح‌های اولویت‌دار در حوزه آب کشور

مهندس کریم شیبانی یکتا در نشست تخصصی مدیران صنعت آب و آبفای کشور با محوریت تبیین اهداف و برنامه‌های سال ١۴٠١ که با حضور وزیر نیرو برگزار شد، گفت: شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با تصویب هیئت دولت به عنوان اولین شرکت توسعه‌ای در بخش آب کشور شناخته شد و امکان بهره‌گیری از ظرفیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه فراهم شد.

به‌ گزارش مهرگان پرس، در جریان این نشست که صبح روز یکشنبه 21 فروردین ماه در سالن همایش‌های وزارت نیرو برگزار شد، مهندس کریم شیبانی یکتا مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به معرفی اهداف و ماموریتهای شرکت آب و نیرو و طرح‌های اولویت دار وزارت نیرو در حوزه مطالعه، اجرا و توسعه طرح‌هاي تامين، کنترل و انتقال آب و بالفعل کردن پتانسیل‌های کشور در زمینه تولید انرژی برق آبی و توسعه تاسیسات ذخیره و انتقال آب پرداخت.
وی با اشاره به طرح‌های اجراء شده در شرکت آب و نیرو به تشریح سیاست‌ها و راهبردهای جدید در حوزه آب کشور پرداخت و افزود: توليد انرژي الكتريكي پاك و كمك به پايداري شبكه برق كشور، مهارسيلابهاي مخرب، توسعه منطقه‏اي و رونق کشاورزی، كاهش آلاينده هاي محيط زيست و ارتقای ظرفيت فني و مهندسي كشور از دستاوردهای شرکت آب و نیرو در طول  بیش از 3 دهه فعالیت بوده است.
مهندس شیبانی یادآور شد: در طول  ۳۲ سال فعالیت شرکت آب و نیرو بیش از ۷۳ درصد از ظرفیت تولید انرژی برق آبی کشور و همچنین حدود ۳۷ درصد از ظرفیت ذخیره سازی آب در مخازن سدهای کشور توسط این شرکت ایجاد شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره طرح‌های اولویت دار مجموعه صنعت آب و برق، اظهار داشت: سد آزاد و سامانه انتقال و آبرسانی به شهرهای قروه و دهگلان، اتمام خط انتقال آب شرب از سد آزاد به تصفیه خانه سنندج و تامین آب شرب به میزان 57 میلیون متر مکعب، آبگیری سد ژاوه و سامانه انتقال و تامین آب 12هزار هکتار از اراضی کشاورزی، مطالعه و اجرای 3هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی مناطق گرمسیری به عنوان بزرگترین طرح آبی کشور در استان‌های کرمانشاه و ایلام، آب اندازی تونل انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه جهت تامین بخشی از نیاز زیست محیطی این دریاچه از مهمترین طرح‌های شرکت آب و نیروست که انشاء الله با تامین اعتبار لازم در سال 1401 این طرح‌ها به بهره‌برداری خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت آب و نیرو افزود: آبگیری سد و نیروگاه چمشیر با امکان ذخیره سازی 2300 میلیون متر مکعب، آماده سازی بدنه و تجهیزات سد کهیر، تکمیل بندهای «مره خیل» و «لیله» برای افزایش ظرفیت انتقال آب تونل نوسود، آماده‌سازی بدنه و تجهیزات سد شفارود، سد و نیروگاه خرسان3، سد و نیروگاه تنگ معشوره، شبکه آبیاری و زهکشی سد هواسان، تملک اراضی نیروگاه آبی سیمره جهت افزایش ظرفیت مخزن و تولید انرژی، اتمام کارهای باقیمانده سد و نیروگاه کارون4 و ... از دیگر طرح‌های اولویت‌دار مجموعه وزارت نیروست که امیدوارم با تامین بودجه به بهره برداری برسد.
مهندس شیبانی در پایان به تبیین ساختار کلی روشهای منابع مالی طرح‌های شرکت آب و نیرو پرداخت و افزود: خوشبختانه در روزهای پایانی سال گذشته هیئت دولت به منظور رفع موانع و محدودیت‌های شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در تامین منابع مالی و استفاده از سرمایه‌های بخش‌ عمومی- خصوصی و نیز امکان مشارکت و سرمایه‌گذاری‌ با بخش غیردولتی، با اضافه شدن این شرکت به فهرست سازمان‌های توسعه‌ای موافقت کرد.
ذکر این نکته ضروری است که با این مصوبه، شرکت آب و نیرو، تنها شرکت توسعه‌ای بخش آب کشور محسوب  شده و بر این اساس امکان مشارکت و سرمایه‌گذاری با بخش خصوصی/غیردولتی و بانک‌ها با تضمین و همراهی دولت، فراهم می‌شود. این امر علاوه بر تحقق بسیاری از ماموریت‌ها و اهداف مربوط به اجرای زیرساخت‌های حیاتی بخش آب و تولید انرژی برق‌آبی کشور و تکمیل سریع‌تر طرح‌های نیمه تمام این حوزه، منجر به بهبود روند توسعه و اجرای طرح‌های کوچک و متوسط تولید انرژی‌های پاک برق‌آبی شده که در نهایت تحولی بزرگ در تولید انرژی‎‌های تجدیدپذیر و پاک در کشور را به ارمغان خواهد آورد.