تشکیل 500 پرونده مفاسد اقتصادی طی سال گذشته در کردستان

سنندج -خبرنگارخبرگزاری مهرگان پرس درسنندج رییس کل دادگستری استان کردستان تعداد پرونده های مفاسد اقتصادی اعم از رشوه، اختلاس و استفاده از اموال دولتی را طی سال گذشته در استان ۵۰۰ پرونده اعلام کرد

حجت‌الاسلام سید حسین حسینی در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران استان کردستان که درروزسه شنبه برگزارشد؛ اظهار کرد: اطلاع رسانی و بیان اقدامات و شنیدن نقطه نظرات اصحاب رسانه، آثار بسیار مطلوب و دو سویه ای برای رسانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی دارد به طوری که هم مردم با مطلع شدن از خدمات دستگاه‌های اجرایی اعتماد بیشتری به دولت می کنند و هم انگیزه بیشتری برای کارکنان دستگاه های اجرایی ایجاد می شود.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در دستگاه قضایی استان، تعداد موجودی پرونده های ابتدای سال گذشته را ۱۰۴هزار پرونده اعلام کرد و افزود: حدود ۲۴۴هزار پرونده طی ۸ماه اول سال گذشته وارد مجموعه دادگستری و شورای حل اختلاف شده که از این تعداد ۲۳۷هزار مورد بررسی شده و در نهایت ۱۱۱هزار پرونده مانده است که نشان از عملکرد منفی استان در بررسی پرونده ها و اضافه شدن هفت هزار پرونده دیگر به موجودی ابتدای استان بوده است.


وی ادامه‌داد: یکی از سیاست های مهم قوه قضاییه طی دو سال اخیر، هوشمندسازی دستگاه قضایی بوده که طی مدت یاد شده اقدامات مهمی از جمله ثبت سنا انجام شده است.

حجت‌الاسلام حسینی با تاکید بر ضرورت ثبت نام همه افراد در سامانه سنا بیان کرد: در ابتدای سال ۹۹ میزان صدور ابلاغ های الکترونیکی ۸۶ درصد بوده و در پایان ۸ماهه اول سال این میزان به ۸۷/۵ درصد رسده است و در ۴ماه پایان سال نیز این میزان به ۹۰درصد رسیده و امید است که این میزان به ۹۵ درصد برسد.

وی با اشاره به رسیدگی به پرونده های معوق، که بیش از دو سال سن دارند، افزود: تا سال گذشته پرونده‌هایی بوده که قبل از دی ماه ۹۷ تشکیل شده بود، اما در پایان سال گذشته بیش از ۹۶درصد این پرونده ها مورد بررسی قرار گرفته است.

رییس کل دادگستری استان کردستان در رابطه با اقدامات انجام شده در راستای سند تحول قضایی بیان کرد: در این زمینه ستاد اجرای تحول قضایی در استان تشکیل شد و اجرای شاخص‌های کوتاه مدت و بلندمدت در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای مبارزه با قاچاق سازمان یافته در استان کردستان گفت: در سال گذشته، تشکیل پرونده برای کشف باند قاچاق طلا و ارز با حدود ۵۴شمش طلا، ۱۷کیلو طلا و ۴۳۰ هزار دلار، تشکیل پرونده برای قاچاق کولرهای گازی با ارزش ۱۳میلیارد تومان، قاچاق بیش از ۳۰خودرو لوکس، کشف قاچاق تلفن همراه و لوازم آرایشی، کشف قاچاق تجهیزات پزشکی از ایران به عراق، کشف باندهای قاچاق مشروبات الکلی، کشف قاچاق احشام و حدود ۲۵۰۰ راس دام سبک و کشف قاچاق صلاح و مهمات از جمله اقدامات انجام شده در راستای مبارزه با قاچاق در استان است.

حجت‌الاسلام حسینی، در خصوص اقدامات انجام شده در راستای مبارزه با مفاسد اداری و اقتصادی در استان بیان کرد: در دوره ریاست جدید قوه قضائیه یکی از محوری ترین شعارها بحث مبارزه با فساد است و در این راستا در کردستان نیز اقدامات خوبی صورت گرفته، اما هنوز به صفر نرسیده است.

به گفته وی، مبالغه در بیان فساد اثرات معکوس در جامعه دارد و فساد باید با مصداق و مستند منعکس شود، قوه قضائیه نیز باید با بررسی دقیق و منصفانه به بررسی پرونده ها بپردازد.

رییس کل دادگستری استان کردستان، بررسی تخلف دو مدیرکل استان، بررسی تمام واگذاری های راه و شهرسازی استان، تخلفات و مفاسد اقتصادی برخی از شوراها و شهرداری ها در شهرستان ها، ورود به مفاسد اداره پست یکی از شهرستان ها، رسیدگی به تخلفات یکی ازفرمانداران تشکیل پرونده شده که درحال تکمیل تحقیقات بوده وباتعیین تکلیف نهایی نتیجه اطلاع رسانی خواهدشد. همچنین، قاچاق دارو، و ورود به تعهدات ارزی برخی از صادرکنندگان از جمله اقدامات مهم دادگستری استان در زمینه مبارزه با مفاسد اداری و اقتصادی در استان کردستان است.

وی اظهار داشت: آزادسازی 44.5 هکتار اراضی تحت تولیت راه و شهرسازی، آزادسازی 762 هکتار اراضی ملی تحت تولیت منابع طبیعی، آزادسازی 29 هکتار اراضی بستر رودخانه، آزادسازی 3 هکتار اراضی زراعی و باغات و اهتمام به تثبیت اراضی ملی و دولتی از اقدامات انجام شده در این حوزه بوده است.

وی تلاش در راستای حمایت از تولید و رفع موانع در مسیر تولید را از دیگر اولویت‌های دستگاه قضا عنوان کرد و گفت گفت: طی سال گذشته 12 واحد تولیدی تعطیل و یا نیمه تعطیل با پیگیری دستگاه قضای استان دوباره شروع به کار کرده است.

وی از ورود دادگستری استان به موضوع آب شرب سنندج هم خبر داد و خاطرنشان کرد: تشکیل پرونده در این راستا انجام گرفته و اقدامات خوبی در این زمینه در حال انجام است.

رئیس کل دادگستری کردستان اضافه کرد: معضل مرغ در شب عید از دیگر مواردی بود که دادستان استان در ایام عید یک تنه ورود پیدا کردند و با وجود عدم همراهی برخی از دستگاه‌های اجرایی کار بسیار مناسب مدیریت شد که جای تقدیر میباشد.

وی گفت: در تعطیلات نوروزی امسال 40 درصد از زندانیان به مرخصی رفته‌اند و برای 50 درصد از محکومین اشتغال مولد ایجاد شده و مشغول به کار هستند و یک‌هزار و 304 نفر از زندانیان نیز در سال 99 آزاد شده‌اند.

به گفته رئیس کل دادگستری کردستان، در حال حاضر بیش از 3 هزار زندانی به صورت میانگین در زندان‌های استان حضور دارند.