توان انتقال انرژي غرب مازندران افزايش یافت/ كاهش تلفات با افتتاح 5 نيروگاه توليد پراكنده در استان

مديرعامل توانير در مراسم افتتاح طرح‌هاي صنعت برق غرب مازندران در قالب پويش #هرهفته_الف_ب_ايران، گفت:با افتتاح طرح‌هاي امروز 520 مگاولت آمپر افزايش ظرفيت پست‌هاي برق، افزايش 80 درصدي انتقال انرژي از خطوط موجود با احداث هادي‌هاي پرظرفيت و افتتاح پنج نيروگاه توليد پراكنده با 68 مگاولت آمپر ظرفيت به افزايش راندمان توليد و كاهش تلفات كمك شده است

به گزارش مهرگان پرس به نقل از پاون،همزمان با پويش #هرهفته_الف_ب_ايران از 25 پروژه افتتاح شده، چهار پروژه سهم استان آذربايجان غربي، سه پروژه در اردبيل، 8 پروژه در اصفهان و 10 پروژه در استان مازندران است كه صبح امروز به بهره برداري رسيد.
در همين خصوص طرح‌هاي صنعت برق مازندران شامل پنج طرح نيروگاهي در مقياس كوچك در شهرهاي چمستان نور، بندر امير آباد، گتاب بابل و بابلسر و بقيه نيز شامل نصب ترانس دوم پست 230.63 كيلوولت نوشهر به ظرفيت 160 مگاولت آمپر و خطوط 63 كيلوولت ارتباطي، افزايش ظرفيت پست انتقال درياسر از 250 مگاولت آمپر به 360 مگاولت آمپر با جايگزيني 2 دستگاه ترانسفورماتور 180 مگاولت آمپر، طرح جايگزيني هادي پرظرفيت با هادي 63 كيلوولت موجود خط درياسر- فريدونكنار به طول هفت كيلومتر و احداث يك بي 63 كيلوولت و تكميل ضلع چهارم آرايش مربع پست 230.63 كيلوولت "علمده" است که براي ساخت و تكميل اين طرح‌ها در مجموع هفت هزار ميليارد ريال هزينه شده است.

بر اساس اين گزارش، محمد حسن متولي زاده در مراسم افتتاح طرح‌هاي صنعت آب و برق در مازندران گفت: با افتتاح طرح‌هاي امروز به ظرفيت 520 مگاولت آمپرافزايش ظرفيت پست‌هاي برق، افزايش 80 درصدي انتقال انرژي از خطوط موجود با احداث هادي‌هاي پرظرفيت و افتتاح پنج نيروگاه توليد پراكنده با 68 مگاولت آمپر ظرفيت به افزايش راندمان توليد و كاهش تلفات كمك شده است.

متولي‌زاده همچنين در خصوص راه‌اندازي نيروگاه چمستان گفت: اين نيروگاه با راندمان 43 درصدي به بهره‌برداري مي‌رسد و با تكميل گلخانه، مجموع راندمان به 80 درصد خواهد رسيد.

مديرعامل توانير يادآور شد: بهينه‌سازي مصرف انرژي در كشور از لحاظ اقتصادي و امنيت انرژي يك ضرورت است و وزارت نيرو آغازگر يك حركت جهادي است و در چند سال اخير با مديريت صورت گرفته، راندمان نيروگاه‌ها افزايش و تلفات، كاهش يافته است.
متولي زاده اضافه كرد: وزارت نيرو براي حصول اطمينان سرمايه گذاران بخش خصوصي، برق توليدي اين نيروگاه‌ها را در طول 5 سال به شش برابر نرخ فروش به مشتركان، خريد تضميني مي‌كند.

وي همچنين با اشاره به ضرورت توجه به بهينه‌سازي انرژي نيز گفت: ما اعتقاد داريم كه بهينه‌سازي به دلايل زيست محيطي و اقتصادي و از همه مهمتر عرضه انرژي، يك ضرورت اجتناب ناپذير است و به همين دليل وزارت نيرو آغازگر يك حركت جهادي براي افزايش بهره وري بوده است.

وي همچنين به افزايش مصرف برق در مازندران نيز اشاره و تاكيد كرد: رشد مصرف برق در مازندران به دليل ويلاسازي‌ها سه برابر متوسط كشوري است و به همين دليل توسعه زيرساخت‌ها در اين استان داراي اهميت است.
متولي زاده با بيان اينكه پروژه‌هاي مختلفي با حمايت‌هاي مؤثر در استان اجرا شده است، افزود: اين پروژه‌ها موجب تقويت برق در بابل، بابلسر، نوشهر، فريدونكنار، رويان، بهشهر و ... شده است.