توضیحات بانک‌ قرض‌الحسنه رسالت درباره قراردادهای جدید پرسنل‌

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت گفت: با وجود الکترونیکی شدن این بانک تاکنون حتی یک نفر از پرسنل را هم تعدیل نکرده‌ایم، به تازگی برخی کارکنان بانک به اختیار خودشان با انجمن حامیان فرهنگ قرض‌الحسنه و کارآفرینی اجتماعی قرارداد می‌بندند.

به گزارش مهرگان پرس،پیگیری‌‌هایی که درخبرگزاری ها در این‌باره وجود داشت اما بالاخره مقرر شد بانک قرض‌الحسنه رسالت امروز در قالب نشست خبری توضیحاتی در این‌باره اعلام کند.

‌محمدحسین حسین‌زاده، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت امروز در نشست خبری در این‌باره اعلام کرد: قرارداد کارمندان ما با یک شرکت دیگر نیست، بلکه یک انجمن در سطح ملی ثبت شده است که اغلب کارمندان، خودشان علاقمند هستند که وارد این انجمن شوند و هیچ اجباری برای کسی در کار نیست.

وی ادامه داد: این انجمن به نام «انجمن حامیان فرهنگ قرض‌الحسنه و کارآفرینی اجتماعی» است که قراردادهای یک ساله با افراد می‌بندند و چون در انتهای سال می‌خواهند قرارداد یک ساله بعدی ببندند و بر پایه قرارداد قبلی می‌شد و معمولا ابتدای سال مبلغی به آن قرارداد اضافه می‌شود، برای سال بعد هم قرارداد یک ساله می‌بندند.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت افزود: تعداد 2100 نفر با این انجمن قرارداد بستند که عموما از کارکنان بانک رسالت بودند و هیچ اجباری برای کسی نیست و نخواهد بود.

حسین‌زاده همچنین گفت: حقوق کارمندان بانک قرض‌الحسنه از متعارف جامعه بالاتر است و بر اساس قانون کار و طبقه‌بندی مشاغل انجام می‌شود.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت اظهار داشت: اولین بانک قرض‌الحسنه در سال 90 شکل گرفت و سال 91 بانک رسالت به عنوان اولین بانک قرض‌الحسنه غیر دولتی از بانک مرکزی مجوز گرفت و شمولیت مالی این بانک این است که به صورت شرعی، آسان و ارزان در اختیار عامه مردم در شهرها و روستاها قرار گیرد.

وی افزود: اگر قرار بود پاسخ مردم را‌‌‌‌‌‌‌‌ از طریق شعبه‌ها بدهیم، به نتیجه نمی‌رسیدیم. امروز روزانه 4 میلیون تراکنش در بانک قرض‌الحسنه رسالت انجام می‌شود. نیمی از‌ کار ما مربوط به تسهیلات است، اگر به صورت سنتی بخواهیم کار کنیم، هزینه کارمند و شعبه و مکان تجاری لازم است، اما برنامه‌ریزی شد بانک قرض الحسنه رسالت به عنوان اولین بانک بدون شعبه و دیجیتال در کشور فعالیت می‌کند و همه خدمات به صورت غیرحضوری و از طریق چند سامانه به ویژه سامانه پیشخوان بانک رسالت، موبایل، اینترنت بانک انجام می‌شود و قرار است هر تقاضا بیش از 72 ساعت طول نکشد.

* بکارگیری پرسنل تحت عنوان رهیار برای تسهیل‌گیری ‌کسب و کارها‌

حسین‌زاده افزود: بانک قرض الحسنه رسالت 5 میلیون مشتری فعال دارد و ما 300 شعبه را‌‌‌‌‌‌‌‌ ظرف سه سال گذشته جمع‌آوری کردیم. سؤال این است که با کارکنان آن چه می‌کنید؟ ما آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌ تعدیل نکردیم، بانک رسالت شعبه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌ جمع کرد اما حتی یک نیرو را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم تعدیل نکرده است. همه نیروها با کیفیت بالاتر به کار گرفته شدند و نیروی کار به جای شمردن پول و صندوقداری و تحویل داری به کار کیفی‌تر و اجتماعی‌تر و مفیدتر مشغول است. این که گفته می‌شود هزار نفر تعدیل شده‌اند چنین چیزی صحت ندارد. حتی یک نفر هم تعدیل نشده و استعفا نکرده است.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت در مورد اینکه گفته می‌شود قرارداد با کارمندان سه ماهه بسته می‌شود،  گفت:این طور نیست. بانک رسالت یک بانک دیجیتال است که همه کارها در پشت صحنه انجام می‌شود. تعداد نیرو کم می‌شود اما می‌تواند تبدیل وضعیت شود و نیروها در فعالیت‌های خدماتی مشغول خدمات اجتماعی شوند. در توسعه فرهنگ قرض الحسنه یا رهیاری برای مشاغل خرد و تسهیل‌گری به کار گرفته می‌شود.

وی افزود: وقتی بانک برای مشاغلی مانند دامپروری وام می‌دهد نیازمند رصد موضوع است که به وسیله رهیار یا تسهیل‌گر دنبال می‌شود و قراردادهای ما با کارمندان سه ماهه نیست. تعداد شعب در بانک رسالت کم شد و در افق 1400 قرار بود شعب کمتر شود. تعدادی افراد که قرارداد بسته بودند قرارداد آنها سه ماهه بسته شد چون در ابتدای سال حقوق اضافه می‌شود و قرارداد سال بعد باید طبق حقوق امسال پرداخت شود بنابراین باید قرارداد جدید باشد.

به گفته حسین‌زاده اولین شعبه بسته شده سال 96 در جاهای مختلف بوده و ما کارکنان آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌ تا پایان زمان قرارداد نگه داشتیم و می‌توانستیم قرارداد جدید نبندیم و یا تعدیل کنیم، اما بانک رسالت کل نیروی انسانی را‌‌‌‌‌‌‌‌ خانواده خود می‌داند. نصف نیروهای ما مربوط به صندوق قرض الحسنه بود که 36 صندوق بحران‌زده را‌‌‌‌‌‌‌‌ در کشور سامانه دادیم و کارکنان آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌ به کار گرفتیم. اگر می‌خواستیم از روز اول می‌توانستیم آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌ به کار نگیریم.

به گفته وی آمار نشان می‌دهد تعداد کارکنان در سال 1392 به هزار نفر می‌رسید، الان در مجموعه رسالت یعنی هم بانک و همه فناوری اطلاعات بیش از 4 هزار نفر مشغول به کار هستند. هیچ نیرویی تعدیل نشده بلکه در کارهای اجتماعی به کار گرفته شده است و نیروها تحت عنوان رهیاران به کسب و کارها، تسهیل‌گری ارائه می‌دهند. آمار با ما سخن می‌گوید و آمار نیروی انسانی ما مشخص است

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت بیان کرد: 30 هزار سهامدار در فرابورس داریم.

حسین‌زاده با بیان اینکه روزانه 4 میلیون تراکنش و سالانه یک میلیون ورودی و عضو جدید داریم، گفت: منکر برخی مشکلات نیستیم، هر کار جدید نیازمند جرات است. کارهای بزرگ با پذیرش سختی انجام می‌شود.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت در مورد اینکه قرض الحسنه نباید همراه با شرط باشد اما شما بدون سپرده به کسی وام نمی‌دهید، گفت: در کجا ما گفته‌ایم حتی یک ریال مسدود کنید؟ عموم صندوق‌های قرض الحسنه این گونه کار می‌کنند. ما می‌گوییم شمایی که کارمند هستید حقوق خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ به بانک قرض الحسنه بیاورید و گردش مالی داشته باشد و ما نمی‌توانیم به اندازه 80 میلیون نفر نیاز به وام دارد پاسخ دهیم. بالاخره باید پول در بانک گردش داشته باشد و از محل گردش پول وام بدهیم. نباید توقع داشت که هر کس به شعبه مراجعه کند وام بدهیم، یا از طرفی هر کس بیاید 6 ماه سپرده از او بگیریم. الان که شعبه‌ای در کار نیست.

وی سقف وام‌های عادی قرض الحسنه را‌‌‌‌‌‌‌‌ 60 میلیون تومان 60 ماهه و وام‌های اشتغال را‌‌‌‌‌‌‌‌ 100 میلیون تومان 84 ماهه اعلام کرد و گفت: وام‌های کسب و کار خرد به وسیله سازمان‌های حامی مانند کمیته امداد امام خمینی(ره) به اشخاص پرداخت می‌شود.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت گفت: آنچه که برای وام‌های کسب و کارهای خرد پرداخت می‌شود بدون انحراف بوده چون در قالب سیستم و بر اساس کسب و کارها پرداخت می‌شود از طرفی سواد اینترنتی مردم را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم بالا می‌برد.

* پارسال 800 هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت کردیم

حسین‌زاده همچنین گفت: امسال جمعا تا آخر سال‌ یک میلیون وام قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود، سال گذشته حدود 800 هزار وام قرض‌الحسنه در این بانک پرداخت شده است.

وی در پاسخ به پرسشی که با پول‌های سپرده مردم چه می‌کنید؟ گفت: صورت‌های مالی بانک چون در فرابورس حضور دارد، به صورت رسمی در سامانه کدال ارائه شده و قابل رویت است. از صد درصد سپرده‌هایی که به دست ما می‌رسد، 10 درصد به عنوان سپرده قانونی، نزد بانک مرکزی نگهداری می‌شود. 90 درصد می‌ماند که با توجه به شرایط روز مانند ایام عید و شهریور ماه که تقاضای وام زیاد است به مردم وام می‌دهیم و در مواقعی مانند فروردین و اردیبهشت تقاضای وام کم می‌شد؛ به طور میانگین در طول سال 75 درصد از این 90 درصد به عنوان تسهیلات به دست مردم داده می‌شود و آنچه برای حد ریسک نقدینگی نیاز است معمولا 10 تا 20 درصد است که در بانک نگهداری می‌شود.

* پرداخت 25 هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه در سال جاری

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت گفت: بانک‌های قرض‌الحسنه کار تجاری نمی‌کنند و البته بانک‌های تجاری هم تسهیلات در قالب عقود اسلامی می‌پردازند و بنابراین صد درصد مصارف ما تسهیلات قرض‌الحسنه است. امسال تاکنون 25 هزار میلیارد تومان در قالب 800 هزار فقره وام داده‌ایم. هر روز به طور میانگین 10 هزار فقره وام به صورت غیرحضوری پرداخت می‌کنیم. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جمعا یک میلیون وام به مبلغ کلی 30 هزار میلیارد تومان پرداخت شود.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت این را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گفت که از سال 1392 تاکنون حدود 95 هزار میلیارد تومان وام به حدود 5 میلیون نفر پرداخت شده است. سال گذشته حدود 800 هزار وام به طور میانگین با رقم 30 میلیون تومان پرداخت شده است.

وی همچنین گفت:‌ بانک‌های قرض‌الحسنه رسالت و بانک مهر ایران به همه کسانی که به خاطر کرونا بستری شده‌اند، وام قرض‌الحسنه دادند.

* یک نفر از پرسنل را هم تعدیل نکرده‌ایم

حسین‌زاده در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس که آیا از سهام عدالت به عنوان وثیقه وام استفاده کرده‌اید؟ گفت: در حال حاضر تعداد قابل توجهی وام بدون ضمانت می‌پردازیم. ما حتی از سامانه اعتبارسنجی مرآت فراتر رفتیم. هر کار نو جرأت می‌خواهد. اگر به صورت جهادی با جرات و دانش و پشتیبانی انجام شود، کار جلو می‌رود البته بدون اشکال نیست، اما باید خودمان صاحب تکنولوژی شویم.

به گفته وی 90 درصد نیاز مردم وام‌های خرد 20 تا 60 میلیون تومانی است و اغلب مردم توان پرداخت سود بالا برای وام بانکی ندارند.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت تراز بانک رسالت را‌‌‌‌‌‌‌‌ مثبت اعلام کرد و گفت: عمده وام‌های ما برای کسب و کار خانگی خرد پرداخت می‌شود، از مغازه تا مشاغل کشاورزی، آرایشگری و مشاغل خرد خانگی انجام شد.

وی اضافه کرد: قرار است کارمندان ما به جای اینکه در شعبه کار پولشماری و اداری انجام دهند، تبدیل به کارآفرین اجتماعی شوند و ما بانکداری اجتماعی راه‌اندازی کنیم، 50 درصد وام‌های قرض‌الحسنه به مشاغل خرد و خانگی و برای پایداری مشاغل پرداخت می‌شود.

به گفته حسین‌زاده سامانه مرآت برای اعتبارسنجی آحاد جامعه انجام می‌شود. تاکنون بیش از 3.5 میلیون نفر عضو دارد که اعتبار سنجی مشتریان از 4 سال قبل آغاز شده و مشتری با ارائه مدارک و بدون ضامن می‌تواند وام دریافت کند.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت میزان مطالبات غیر جاری را‌‌‌‌‌‌‌‌ کمتر از 2 درصد حتی در شرایط کرونایی اعلام کرد و گفت: مردم به اهمیت موضوع واقف هستند و اقساط خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ به موقع می‌دهند و نگرانی وجود ندارد.

منبع فارس