کد خبر: 1613
دوشنبه , 12 اردیبهشت 1401 - 08:47
جایگاه رادیو در میان رسانه‌های نوپدید

یادداشت؛ مهدی کولیوند، کارشناس ارشد مدیریت امور فرهنگی

تاریخ تحول تکنولوژیهای ارتباطی نشان داده است وقتی رسانه جدیدی اختراع می‌شود عده‌ای فکر می‌کنند که رسانه‌های قدیمی از بین می‌روند، اما به نظر می رسد که هنوز هم از رسانه‌های قدیمی به اشکال مختلف استفاده می‌شود. چون هر رسانه‌ای دارای ویژگیهای منحصر به فرد خود است که رسانه دیگر آن ویژگی را ندارد.

در كنار مجموعه گسترده رسانه های نوپدید مثل شبکه های اجتماعی (تلگرام، واتساپ، توئیتر، اینستاگرام، وایبر، کلاب هوس و ....) و رسانه های قدیمتر مثل تلويزيون، سينما ،صنعت چاپ، خبرگزاري ها، شبكه هاي اينترنتي و ماهواره‌اي، راديو يكي از اصلي‌ترين وسايل ارتباط جمعي است. ما نمي‌توانيم پيام هاي آن را ببينيم. اين پيام‌ها تنها شامل صدا و سكوتند و از همين واقعيت منحصر به فرد راديو است كه ديگر كيفيت‌هاي متمايز آن - از جمله ماهيت زبان آن طنزهايش و راههايي كه مخاطبانشان از آن استفاده مي كنند – حاصل مي شود. براي دست يابي به ديدي شفاف تر نسبت به راديو و ويژگي‌هاي آن ، مي توان آن را با وسايل ديگر برقراري ارتباط مقايسه كرد.

در حال حاضر رقابت بیشتر رسانه‌های مختلف برای جذب مخاطب بیشتر است چرا که افزايش منابع فرستنده به رقابت رسانه‌ها منجر مي‌شود؛ رقابتي که در جهت جذب مخاطبان هرچه بيشتر است؛ مخاطباني که امروزه با ويژگي‌هايي چون متنوع بودن، فعال بودن و گزينشي عمل کردن نسبت به گذشته مشخص مي‌شوند.

يک ملاک مهم در ارزيابي موفقيت هر رسانه‌اي، بررسي تعداد و ميزان استفاده مخاطبان از آن رسانه یا به نوعی ضریب نفوذ آن رسانه است و انگیزه یا تغییری که در رفتارمخاطب بوجود می‌آورد واین، زمانی حاصل می‌شود که یک رسانه دارای ویژگیهای متمایز و متفاوت نسبت به سایر رسانه‌ها باشد.

در حال حاضر حدود 97 ایستگاه رادیویی در ایران فعالیت می‌کنند. بدون شک بعضی از این شبکه های رادیویی نسبت به بعضی دیگر از تعداد مخاطبان کمتر یا بیشتری برخوردارند. دلایل این موضوع می‌تواند بسیاری از موارد کمی و کیفی را شامل می‌شود که از جمله این موارد می توان به سهولت دسترسی، هزینه اندک، انتخابی بودن از سوی مخاطب خاص و گسترش قدرت تخیل اشاره کرد که رادیو را به عنوان یک رسانه جذاب در بین رسانه های نوپدید کنونی تبدیل می کند.

در نهایت با توجه به آمار افزایشی مخاطبان رادیو طی چند سال اخیر می توان به این نتیجه دست یافت که رادیو رسانه ای است که نقش و کارکرد آن با ظهور رسانه های جدید تغییر چندانی نکرده و حتی پیشرفت نیز داشته است.