حفظ محیط زیست در گرو حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به انرژی‌های تجدیدپذیر و نو گفت: برای حفظ محیط زیست باید سراغ این نوع انرژی‌ها حرکت کنیم و تجهیزات فنی نیز شامل همین موارد است. بخش خصوصی آماده است روی این موارد سرمایه‌گذاری کند و ما هم می‌توانیم با استفاده از این موضوع صادرات داشته باشیم.

به گزارش مهرگان پرس،سنگدوینی در رابطه با بحث انرژی به‌خصوص موضوع برق با بیان اینکه مردم در تابستانی که گذشت خاموشی‌های زیادی داشتند، اظهار کرد: گرما به شدت افزایش یافت، از یکسو مردم به دلیل بیماری کرونا نمی‌توانستند از منازل خارج شوند و مجبور بودند در خانه بمانند، از طرفی فکر نمی‌کردند که قبض برق چند برابری دریافت کنند.
وی اضافه کرد: کمیسیون انرژی بر اساس بررسی‌ها و جلساتی که با توانیر و وزارت نیرو داشت این موارد را بررسی کرده و یکسری موارد و راهکارهایی ارائه کرد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید برای افراد دهک‌های متوسط به پایین، عددی را محاسبه و برای بقیه عددی که قیمت تمام شده برق است را حساب کنند. این افراد از قشر مرفه بی‌درد جامعه هستند که وقتی قیمت کالا افزایش یابد مشکلی ندارد در حالی که دهک‌های پایین نمی‌توانند زندگی خود را بچرخانند.
سنگدوینی با بیان اینکه این افراد باید هزینه تمام شده برق را پرداخت کنند، افزود: مثل موضوع بنزین، کسانی که خودرو ندارند و بنزین استفاده نمی‌کنند چیزی عایدشان نمی‌شوند، اما افرادی هستند که تا 10 خودرو دارند و از بنزین یارانه‌ای استفاده می‌کنند.
وی ادامه داد: در کشور مصرف انرژی بالا بوده و گاه پنج برابر متوسط انرژی دنیا است. ما نتوانستیم اقلام و تجهیزاتی که هدر رفت انرژی دارند را بهینه کنیم. باید از هر سیستم گرمایشی و سرمایشی که تولید می‌شود، به صنعتی که آن را تولید می‌کند، بگوییم در ازای یارانه باید ظرف یک سال اقلام دارای بازده تولید کند.
نماینده مردم گرگان و آق‌قلا با بیان اینکه هنوز هم افرادی در روستاها و شهرهای کوچک از بخاری گازی استفاده می‌کنند، یادآور شد: این بخاری بازدهی تا 30 درصد دارد. بعد از هدفمندی یارانه‌ها چه در بخش وزارت نیرو و چه نفت چه کار کردیم که بگوییم صنعت کولر گازی پربازده تولید کرده است. باید به این حوزه پرداخته و با اختصاص وام‌های کم بهره به این مهم توجه و کمک کنیم.
به گفته وی، نباید از توجه به شبکه فرسوده غافل شویم. باید پرت انرژی در شبکه‌های فرسوده را کاهش داده و به حداقل برسانیم.
سنگدوینی با بیان اینکه در رابطه با موضوع  فنی و تجهیزاتی، نیروگاه‌ها دارای بازدهی متوسط بین 30 تا 35 درصد هستند، گفت: این مهم به این دلیل است که برخی از نیروگاه‌ها هنوز سیکل ترکیبی نشده‌اند. اگر این نیروگاه‌ها تغییر کنند این میزان بازدهی به 50 تا 60 درصد یعنی بازده نزدیک به دو برابر می‌شود.
به گفته عضو کمیسیون انرژی، راه نجات کشور واگذاری پروژه‌های نیمه‌کاره دولت به بخش خصوصی است و باید با استفاده از روش‌های مختلف بر آن باشیم تا بخش خصوصی را تقویت کنیم.

پاون