حمایت مدیریت ارشد کردستان از ایجاد صنایع فرآوری مواد معدنی تنها راه پایان دادن به خام فروشی

یکی از معادن مهم سنگ‌ آهن استان کردستان، معدن قره‌کند بیجار است که سرمایه‌گذار آن به شدت پیگیر راه‌اندازی کارخانه کنسانتره است.

سنندج -خبرگزاری مهرگان پرس درسنندج حسین محمودخانی مدیرعامل شرکت کانی کاوان زرینه اوباتو معدن قره در این رابطه گفت: یک سال و نیم است که درخواست مجوز کارخانه کنسانتره داده‌ایم اما موفق به دریافت این مجوز نشدیم

وی ادامه داد با بیان اینکه ۲۰ میلیارد تومان در پیش فرآوری، سرمایه‌گذاری کردیم اضافه کرد: تلاش می‌کنیم با اخذ مجوز کارخانه کنسانتره سازی، سنگ معدن آهن از استان خارج نشود.

معدن قره کند یکی از سرمایه های معدنی  و با ارزش استان کردستان  است که در سال 89مراحل اکتشاف آن آغاز ودر سال 92با گرفتن پروانه بهره برداری از اداره صمت استان فعالیت خود را رسماشروع کرد و‌در سال 97 به دلیل رکود بازار سنگ‌آهن عملیات استخراج انجام نشده است.
وی افزود: در حاضر حدود 4 سال است عملیات استخراج این معدن آغاز شده  وماهانه 120هزارتن کلوخه آهن از این معدن با عیار 30درصداستخراج میشود و در این برای  55نفر اشتغالزایی مستقیم و 140نفر اشتغالزایی غیر مستقیم ایجاد شده است که 80درصداز نیروهای این معدن بومی منطقه می باشند.
 وی به خروج مواد استخراج شده معدن سنگ آهن اشاره کردوگفت: استان کردستان دارای سه کارخانه کنسانتره و استان زنجان دارای 12 کارخانه کنسانتره سنگ آهن می باشدو متاسفانه به دلیل نداشتن کارخانه فولاد و کنسانتره مواد ما به استان زنجان انتقال می یابدکه امیدواریم با احداث کارخانه کنسانتره در شهرستان بیجار و‌استان کردستان دیگر مواد معدنی از استان خارج نشود.
 محمود خانی خاطر نشان کرد: یکی از دلایل عدم رغبت سرمایه گذاران حوزه معدن برای سرمایه گذاری در استان مورد آزار و اذیت قرار گرفتن آنها توسط مردم منطقه و‌کشاورزان می باشد که اگر ذهینیت ها برای احداث و مراحل اکتشاف معادن تغییر یابد موجب منفعت برای کشاورزان و مردمان بومی منطقه و‌توسعه معادن استان خواهدشد.  
وی در خصوص حقوق دولتی معدن سنگ آهن قره کند اظهار داشت: معدن قره کند سالی 3میلیارد تومان حقوق دولتی به استان پرداخت می کند و دربحث مالیات برارزش افزوده نیزمالیات معدن نیزدر شهر سنندج پرداخت می شود.
مدیر عامل شرکت کانی کاوان زرینه اوباتو افزود: درخواستی را به استانداری کردستان برای احداث کارخانه کنسانتره در نزدیکی حسن آباد یاسوکند یا شهرستان بیجار دادیم که در صورت موافقت عملیات احداث این کارخانه  آغازخواهیم کرد ودیگر مواد خام معدن قره کند  از استان خارج نخواهدشد.
وی در ادامه افزود : ظرفیت کارخانه کنسانتره در استان کردستان 1میلیون و 500هزارتن است که درخواست ما 150هزارتنی و 50هزار تنی می باشدو‌برای 150 نفر هم اشتغالزایی مستقیم در دو شیفت ایجاد خواهد کرد .
 محمود خانی در خصوص مسایل زیست محیطی این معدن نیز گفت: معادن سنگ آهن خوشبختانه هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نمی کنند و زمانی که کار اکتشاف آغازمیشود ادارات منابع طبیعی ،محیط زیست و انرژی اتمی براکتشاف معدن  نظارت دارندو‌استعلامات این ارگانها برروی پروانه صدور اکتشاف موجود می باشد.  
محمود خانی ضمن اشاره به اینکه دفتر مرکزی بیشتر معادن مادر تهران است اظهارداشت: تفکراینکه دفاتر معادن باید در تهران راه اندازی شود یک تفکر غلط است و‌معادنی که در استان هستند باید دفاتر مرکزی آنها نیز در شهرسنندج باشدو ما نیز در آینده ای نزدیک دفتر مرکزی خود را درشهرستان سنندج راه اندازی و‌از ظرفیت جوانان استان بهره مند خواهیم شد