درخواست از وزیر نیرو برای حل مشکل آب شوش و کرخه

نماینده مردم شوش و کرخه در مجلس شورای اسلامی گفت: بحث حل مشکل آب شرب شهرستان‌های شوش و کرخه را از وزیر نیرو درخواست کرده‌ایم و انتظار داریم با توجه به بحران خشکسالی و تغییر اقلیم و دبی رودخانه کرخه که کیفیت و کمیت آب را پایین آورده است از طرح غدیر جدید برای آب شرب مردم این دو شهرستان استفاده شود.

به گزارش مهرگان پرس،محمد کعب‌عمیر در خصوص طرح تسطیح اراضی کشاورزی موسوم به طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در شوش اظهار کرد: در فاز اول طرح یکسری مناطق شامل طرح و این اراضی مورد تسطیح قرار گرفت که آن حاصلخیزی و بهره‌وری مطلوب را نداشت. در حالی که این طرح در زمین‌هایی که از نظر بحث مرغوبیت خاک و منابع آبی شرایط خوبی داشتند و در این زمینه می‌توانستند بهره‌وری خوبی داشته باشند انجام نشده است.

وی در خصوص سهم دو شهرستان شوش و کرخه از طرح احیای ۵۵۰ هکتاری افزود: متاسفانه حق آبه این شهرستان‌ها هنوز مشخص نیست و متاسفانه اداره امور آب غرب و شبکه بهره‌برداری آب کرخه و شاوور هیچ اطلاعات دقیقی در این زمینه ندارند.

کعب عمیر تصریح کرد: از آب کانال پای پل در طرح غدیر قدیم در بحث طرح کشاورزی مقام معظم رهبری و هم بحث آب شرب شهرستان‌های آبادان، اهواز و شهرستان‌های دیگر استفاده شده است اما در کنار این کانال و از کیلومتر صفر تا ۳۴ آن حدود ۴ هزار هکتار زمین‌ حاصلخیز داریم که متاسفانه حق آبه این اراضی فراموش شده است و این کشاورزان اکنون از سفره‌های زیرزمینی و از طریق چاه‌های عمیق برای کشاورزی استفاده می‌کنند و پیرو جلسه‌هایی که با وزیر نیرو داشتیم طرح سوال کردیم که چرا حق آبه این اراضی تامین نشد.

نماینده شوش در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: رودخانه شاوور از چاه‌های به هم پیوسته از روستای رداده شوش شروع می‌شود و تا منطقه الهایی به پایان می‌رسد. در فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، ۵ هزار هکتار شبکه گذاری و زهکشی انجام شده است اما فاز دوم شامل ۱۰هزار هکتار است. با توجه به اینکه تلفات آبی و هدر رفتن منابع آبی در رودخانه‌ شاوور خیلی زیاد است ما می‌خواستیم حق آبه این فاز تامین شود.

وی افزود: با توجه به اینکه دشت شاوور از لحاظ تولید محصولات راهبردی کشاورزی مثل گندم و کلزا رتبه اول کشور را دارد، باید ۱۱۱ میلیون متر مکعب آب دیگر به ما تخصیص بدهند تا بتوانیم ۱۰هزار هکتار دیگر در فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری دشت شاوور اضافه کنیم.

کعب عمیر بیان کرد: به هر حال ما در استان مخصوصا در حوزه کشاورزی تنش آبی داریم که این موضوع موجب بروز یکسری تنش‌های اجتماعی بین مردم شهرستان‌های شوش و کرخه شده است اما وقتی انهار سنتی تبدیل به کانال و شبکه مدرن شوند، قطعا شبکه مدرن قابل کنترل است که در بحث آبیاری باعث رعایت نوبت دهی و زمان‌بندی بهتر می‌شود و هدر رفتن آب در این زمینه نیز به حداقل خواهد رسید.

وی افزود: متاسفانه در زمینه کشاورزی هدر رفتن آب بسیار زیاد است که باید با استفاده از یک روش مدیریت منابع آبی صحیح این مشکل برطرف شود اما در بحث خشکسالی اینکه انهار سنتی به کانال‌ها و شبکه مدرن تبدیل شوند مساله‌ بسیار حایز اهمیتی است و با تسطیح زمین‌ها نیز بحث بهره‌وری استان از نظر تناژ بالاتر خواهد رفت.

کعب عمیر در خصوص آب شهرستان‌ کرخه که از طرح غدیر تامین می‌شود، بیان کرد: در این راستا شهرستان‌های بخش مرکزی کرخه، فتح المبین و بخش مرکزی شوش شامل طرح آبرسانی غدیر هستند که کار در منطقه فتح المبین تقریبا تمام شده است.

وی اظهار کرد: پیرو جلساتی که با وزیر داشتیم یکی از مواردی که مطرح کردیم بحث حل مشکل آب شرب شهرستان‌های شوش و کرخه است و با توجه به بحران خشکسالی و تغییر اقلیم و دبی رودخانه کرخه که کیفیت و کمیت آب را پایین آورده است درخواست شد که از طرح غدیر جدید که از محل شبکه دز در حال انجام است و پیشرفت فیزیکی خوبی دارد و با توجه به اینکه این طرح از اراضی کشاورزی مردم منطقه نیز عبور می‌کند مردم شوش و کرخه از آن بهره‌مند شوند.

کعب عمیر در خصوص طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتاری در شهر عبدالخان تصریح کرد: بحث ۲هزار و ۴۰۰ هکتاری منطقه عبدالخان از قبل به میزان ۱۶۳۴ لیتر بر ثانیه حق آبه داشت اما چون حق آبه آن موقت بود و تمام شده است، ما درخواست کردیم که حق آبه این شهر نیز تامین شود تا این منطقه نیز مشمول طرح احیای کشاورزی شود و از سامانه‌های نوین آبیاری مثل سامانه تحت فشار استفاده کنند که این امر در بحث اشتغال‌زایی بسیار حایز اهمیت است و اگر در هر هکتار از ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی این شهر ۲ نفر کار کنند، حدود ۴هزار و ۸۰۰ نفر مشغول به کار می‌شوند.

ایسنا