درخواست لاوروف از ایران برای تصویب کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر

وزیر خارجه روسیه ابراز امیدواری کرد که ایران، زودتر کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را به منظور تقویت همکاری‌ها در این دریا تصویب کند.

به گزارش مهرگان پرس،«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) در کنفرانس خبری مشترک با «مختار تیلو بردی» وزیر خارجه قزاقستان از ایران خواست تا هرچه زودتر کنوانسیون حقوقی دریای خزر را تصویب کند.

بنا بر گزارش خبرگزاري اسپونتيك، وی در کنفرانس خبری با همتای قزاق خود در این خصوص تصریح کرد: «ما انتظار داریم که فرایند تصویب وضعیت حقوقی دریای خزر در ایران به زودی به پایان برسد. این کنوانسیون مهم که سه سال پیش در آکتائو به امضا رسید، اجرایی خواهد شد و اساس همکاری ما در دریای خزر را تقویت خواهد کرد».

«محمدجواد ظریف» وزیر خارجه  جمهوری اسلامی ایران نیز روز گذشته در دیدار با همتای قزاق خود تصریح کرد: «استفاده صلح آمیز از دریای خزر که توسط ایران و قزاقستان به صورت مشترک انجام می‌شود و سه کشور دیگر همسایه دریای خزر بسیار مهم است و امیدواریم مذاکرات برای ترسیم خط مبدا هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد»

کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر ۲۱ مردادماه سال ۹۷ پس از ۲۱ سال گفت‌وگو و بدون مباحث تحدید حدود بستر و زیربستر و تعیین خطوط مرزی در آکتائوی قزاقستان در ۲۴ ماده به امضای سران پنج کشور ساحلی دریا یعنی ایران، روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان رسید.

موافقتنامه‌ حمل و نقل بین کشورهای ساحلی خزر، موافقتنامه بین دولت‌های ساحلی خزر درباره همکاری‌های تجاری و اقتصادی، موافقتنامه پیشگیری از حوادث در دریای خزر، پروتکل مبارزه با جرائم سازمان یافته در دریای خزر، پروتکل مبارزه با تروریسم و همچنین پروتکل همکاری و تعامل نهادهای مرزبانی کشورهای ساحل دریای خزر شش موافقتنامه‌ای بودند که در اجلاس سران در آکتائو با حضور وزرای مربوطه امضا شد.

دریای خزر بزرگترین پهنه آبی محصور در خشکی است. طول آن حدود ۱۰۳۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتر و عرض آن بین ۱۹۶ تا ۴۳۵ کیلومتر است. سطح دریای خزر در حدود ۲۸ متر پائین‌تر از سطح دریاهای آزاد است.

۶۵۷ کیلومتر ساحل این دریا متعلق به ایران است و ۱۹۰۰ کیلومتر به قزاقستان، ۸۲۰ کیلومتر به آذربایجان و ۳۲۲۰ کیلومتر باقیمانده به روسیه و ترکمنستان تعلق دارد.

منبع:فارس