دومین جشنواره مجازی «تئاتر کاغذی» آغاز به کار کرد

رئیس پردیس تئاتر تهران با اعلام آغاز به کار دومین جشنواره مجازی «تئاتر کاغذی» گفت: این جشنواره ویژه کودکان و نوجوانان، مربیان و دانشجویان هنرهای نمایشی با مشارکت انجمن مبارک یونیمای ایران برگزار می‌شود.

به گزارش مهرگان پرس،تئاتر کاغذی یکی از شیوه‌های نمایش عروسکی است که عروسک‌ها و دکور آن از کاغذ و مقوا ساخته و رنگ‌آمیزی می‌شود.در این تئاتر عروسک‌ها گاهی حالت تخت و گاهی به صورت حجمی (مدرن) ساخته می‌شوند.

برای اجرای تئاتر کاغذی نیاز به ابزار دور از دسترس و گران قیمت سایر تکنیک‌های نمایش عروسکی نیست و با استفاده از ابزار در دسترس به راحتی می‌توان در خانه تئاتر کاغذی را تولید و اجرا کرد.

حسین عالم‌بخش اظهارداشت: نخستین جشنواره مجازی «تئاتر کاغذی» زمستان سال گذشته در شرایط شیوع کرونا و لزوم در خانه ماندن برای پیشگیری از این بیماری و غنی‌سازی اوقات فراغت ویژه کودکان و نوجوانان با شعار شادی و نشاط در خانواده برگزار شد.

وی گفت: این جشنواره با موضوع‌های کرونا را شکست می‌دهم، من و کتابم، خاطرات مدرسه، آداب و رسوم عید نوروز در شهر من و خاطرات خانواده برگزار و فیلم‌های آموزشی نیز درباره تولید تئاتر کاغذی، نحوه ساخت عروسک، دکور و عروسک‌گردانی تولید و در سایت پردیس تئاتر تهران بارگذاری شد.

عالم‌بخش با اشاره به استقبال قابل توجه کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها از نخستین جشنواره «تئاتر کاغذی» افزود: حدود سه هزار ویدئو به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

وی ادامه داد: با نظر هیات داوران، مجید قناد، احسان مهدی و فاطمه امینی و ساغر لطفی‌نژاد، یکهزار و ۱۰۰ اثر به مرحله اول راه‌ پیدا کردند و بعد از بازبینی اولیه ۱۱۰ اثر به مرحله نهایی راه پیدا کردند و در نهایت به ۳۰ نفر از برگزیدگان جوایزی اهدا شد.

رئیس پردیس تئاتر تهران بیان کرد: استقبال مخاطبان نشان‌دهنده این است که خانواده‌ها به تئاتر کاغذی علاقه‌مند هستند و کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها به راحتی می‌توانند آن را در خانه تولید و داستان‌های مختلف را به صورت نمایش اجرا کنند.

وی اظهارداشت: امسال در دومین جشنواره مجازی «تئاتر کاغذی» رویکردها تغییر کرد و علاوه بر کودکان و نوجوانان، مربیان مهدهای کودک و معلمان آموزش و پرورش و دانشجویان هنرهای نمایشی نیز می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.

عالم‌بخش گفت: اردشیر صالح‌پور، شهرام کرمی، فهیمه حسینی، حامد زحمتکش، نیما بیگلریان هیات داوران دومین جشنواره مجازی «تئاتر کاغذی» هستند.

رئیس پردیس تئاتر تهران افزود: امسال با همراهی انجمن مبارک یونیمای ایران (اتحادیه بین‌المللی نمایشگران عروسکی - شعبه ایران) بخش بین‌الملل نیز با نگاهی به تئاتر کاغذی در سایر کشورها به جشنواره اضافه شده و قرار است آثاری از کشورهای مختلف همچون کره جنوبی، ژاپن، هند و روسیه به نمایش گذاشته شود اما رقابتی در این بخش در نظر گرفته نشده است.

وی، کرونا را شکست می‌دهم (روش‌های پیشگیری از ویروس کرونا)، اصلاح الگوی مصرف، مهربانی، قصه‌ای کوتاه از کتاب‌های داستانی کهن، خاطرات مدرسه، آداب و رسوم و آئین‌های مردم ایران را از محورهای موضوعی دومین جشنواره مجازی «تئاتر کاغذی» عنوان کرد.

عالم‌بخش اظهارداشت: علاقه‌مندان می‌توانند فیلم‌های ۲ تا پنج دقیقه‌ای از اجرای تئاتر کاغذی خود را به همراه شناسنامه اثر، نام نمایش، نام و نام خانوادگی سرپرست گروه یا خانواده، نام و سن شرکت‌کنندگان و شماره تماس سرپرست گروه یا خانواده را تا ۲۰ دی ماه به شماره ۰۹۳۵۱۰۰۵۹۹۰ در پیام‌رسان واتس‌اپ ارسال کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر و تماشای فیلم‌های آموزشی به سایت پردیس تئاتر تهران به نشانی www.pardistheater.ir مراجعه کنند.

رئیس پردیس تئاتر تهران درباره ویژگی فیلم‌های ارسالی به دومین جشنواره «تئاتر کاغذی» گفت: رعایت اصول حرفه‌ای تصویربرداری لازم نیست و محدودیتی در تعداد آثار ارسالی وجود ندارد و ضبط ویدئوها با یک دوربین ساده و یا موبایل باکیفیت امکان‌پذیر است.

وی افزود: ویدئوها باید از کیفیت مناسب صدا، نور و تصویر برخوردار باشند و در بخش بزرگسال باید آثار ضبط شده تک‌برداشت، بدون کات و تدوین باشند و فیلم‌های تدوین شده و خارج از مقررات جشنواره، از دور رقابت خارج می‌شوند.

عالم‌بخش بیان کرد: بازبینی و داوری آثار تا پایان دی ماه صورت می‌گیرد و اختتامیه جشنواره اوایل بهمن ماه به صورت مجازی برگزار می‌شود.

رئیس پردیس تئاتر تهران گفت: همچنین علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن ۰۲۱۳۳۰۳۴۲۰۵ و یا شماره واتس‌اپ ۰۹۳۵۱۰۰۵۵۹۰ تماس بگیرند.

وی درباره سایر فعالیت‌های پردیس تئاتر تهران اظهارداشت: در ۲ سال گذشته به دلیل شرایط شیوع کرونا، سالن‌های تئاتر تعطیل شدند اما پردیس تئاتر تهران رویکرد فعالیت‌ها و برنامه‌هایش را تغییر داد و برنامه‌ها در فضای مجازی ادامه پیدا کرد، از گذشته هم در این زمینه فعالیت‌هایی انجام شده بود.

عالم‌بخش گفت: پردیس تئاتر تهران در اسفندماه ۱۳۹۸ در اوایل شیوع کرونا، مسابقه «بچه‌ها و عروسک‌ها مقابل کرونا» را برگزار کرد که بیش از یکهزار اثر به دبیرخانه ارسال و فروردین ماه ۱۳۹۹ اختتامیه مسابقه برگزار شد.

رئیس پردیس تئاتر تهران، برگزاری سوگواره نمایشنامه‌خوانی «دردانه» به‌ صورت برخط، «زنگ تئاتر»، اجرای تئاترهای برخط در فضای مجازی، راه‌اندازی قرارگاه جهادی تئاتر کودکان و نوجوانان با عنوان پویش «تئاتر برای همه بچه‌ها»، رادیو «دراما» با تولیدات آثار نمایشی مختلف و قصه‌های گنبد سبز با تولید قصه‌های زندگی معصومین(ع) در فضای مجازی، کاروان‌های شادپیمایی عروسکی در مناسبت‌های مختلف و «خوانش پایداری» نخستین یادواره نمایشنامه‌خوانی دفاع مقدس را از جمله فعالیت‌های این مجموعه در دوران شیوع بیماری کرونا عنوان کرد.

وی افزود: در حال حاضر سالن‎‌های پردیس تئاتر تهران با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی فعال هستند و نمایش «قصه‌های غمناک چهاردیواری» کاری از گروه تئاتر «الف مثل احساس» با مشارکت کانون تئاتر «سایه بازی» پردیس تئاتر تهران با مضمون اجتماعی و با محوریت قدردانی از زحمات کادر درمان از ۲۸ آبان تا پنجم آذرماه هر شب ساعت ۱۸ در سالن استاد رشیدی این مجموعه اجرا می‌شود.

پردیس تئاتر تهران در اتوبان امام علی(ع) جنوب، شهیدمحلاتی شرق، خیابان شاه آبادی جنوبی، بعد از میدان مالک اشتر واقع شده است.

ایرنا