رشد ۴۰ درصدی آثار در چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

دبیرکل جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: ۴هزار و ۳۴۵ هنرمند، ۱۰هزار و ۸۶۲ اثر در رشته‌های ده‌گانه به جشنواره ارسال کرده‌اند، که رشد ۳۴ درصدی در تعداد هنرمندان و رشد ۴۰ درصدی در تعداد آثار نسبت به دوره گذشته نشان می‌دهد.

به گزارش مهرگان پرس، از ستاد خبری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، سیدعباس میرهاشمی دبیرکل جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: بنا به آمار موجود سایت جشنواره، شاهد رشد ۳۴ درصدی در تعداد هنرمندان و رشد ۴۰ درصدی در تعداد آثار نسبت به دوره گذشته هستیم.

وی با بیان اینکه ۲هزار و ۵۶۰ از شرکت کنندگان در این دوره از جشنواره و یک‌هزار و ۷۸۵ مرد هستند، گفت: از میان این شرکت کنندگان یکهزار و ۴۷۳ هنرمند از استان تهران شرکت کرده‌اند و ۲هزار و ۸۷۲ هنرمند هم از دیگر استان‌های کشور که بعد از استان تهران، استان‌های خراسان رضوی با ۳۷۵ هنرمند، اصفهان با ۳۲۶ هنرمند و البرز با ۲۴۲ هنرمند در رده‌های بعدی قرار دارند.

دبیرکل جشنواره هنرهای تجسمی فجر افزود: در رشته نقاشی یک هزار و ۳۱۷ هنرمند نقاش، ۳هزار و ۲۴۰ اثر ارسال کردند. در رشته عکاسی ۸۴۷ عکاس با توجه به تک عکس و مجموعه عکس ۲هزار ۰۳۳ اثر به جشنواره فرستاده‌اند. همچنین در رشته گرافیک ۴۸۶ طراح، یک‌هزار و ۱۴۹ پوستر را به دبیرخانه ارسال کرده‌اند.

وی همچنین درباره رشته‌های دیگر جشنواره گفت: ۴۶۱ تصویرساز یک هزار و ۱۲۰ اثر ارسال کردند و در رشته خوشنویسی ۳۲۹ هنرمند خوشنویس ۷۲۰ تابلو در شاخه‌های مختلف خوشنویسی به دبیرخانه جشنواره فرستادند. همچنین در رشته نگارگری هم ۳۱۰ هنرمند ۶۰۰ اثر را برای انتخاب به دبیرخانه جشنواره  ارسال کرده‌اند.

 رشد ۴۰ درصدی آثار در چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

دبیرکل جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: در رشته هنرهای جدید هم ۲۰۱ هنرمند در شاخه‌های پرفورمنس، چیدمان و ویدئوآرت ۳۴۶ اثر را فرستادند. ۱۸۵ کاریکاتوریست با ۴۶۹ اثر بیشترین رشد را نسبت به دوره قبل داشته‌اند. در بخش آثار حجمی هم در رشته مجسمه ۱۷۹ هنرمند ۳۲۷ اثر و در بخش سرامیک، ۶۷ هنرمند ۱۲۵ اثر را به جشنواره فرستادند. در مجموع بیشترین رشد اثر و تعداد هنرمند برای رشته‌های کاریکاتور، نقاشی و تصویرسازی بوده است

میرهاشمی گفت: همچنین در بخش ایثار و فداکاری که در فراخوان جشنواره به‌عنوان بخش ویژه دیده شده است، ۴۶۳ هنرمند، ۷۳۳ اثر در رشته‌های مختلف ارسال کرده‌اند.

دبیرکل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر  از پژوهشگران و منتقدان هنرهای تجسمی دعوت کرد تا باتوجه‌ به این آمار و سپس تماشای آثار تحلیل‌های خود را ارائه دهند تا ارائه آمار صرفا به معنی اعداد و ارقام نباشد و بتوانیم از توان علمی پژوهشگران در نگاه تحلیلی بهره بگیریم.

پس از اعلام اسامی هنرمندان به تفکیک رشته‌ها در سایت جشنواره، جلسات انتخاب آثار با حضور دبیران و داوران به‌تناوب برگزار می‌شود و پس از این مرحله آثار ورودی به نمایشگاه اعلام خواهد شد.

هنرهای تجسمی، هنرهایی مبتنی بر حس بینایی مانند نقاشی، مجسمه‌سازی، طراحی، چاپ دستی، عکاسی، گرافیک، سرامیک، صنایع دستی، ویدئو، فیلم سازی و معماری است؛ همچنین شامل گروه دیگری با عنوان هنرهای کاربردی مانند طراحی صنعتی، طراحی گرافیک، طراحی مد، طراحی داخلی و هنر تزئینی نیز می‌شود.

چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر پانزدهم بهمن ماه در تهران افتتاح می شود.