رود مرزي ارس عامل تقويت روابط دو ملت ايران و آذربايجان است

وزیر نیرو گفت: بدون‌شک رود ارس در بخش قابل توجهی از مرز مشترک دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به مثابه شاهرگ حیاتی مرزنشینان مجاور خود، نماد صلح و دوستی است.

به گزارش مهرگان پرس،«رضا اردکانیان» امروز دوشنبه در آئین پنجاهمین سالگرد بهره‌برداری از سدهای ارس و میل - مغان و شروع آبگیری سد قیزقلعه سی که با حضور «پرویز شهبازاف» وزیر آب و انرژی جمهوری آذربایجان، سفرا، استانداران و برخی از مقام‌های عالی‌رتبه دو کشور برگزار شده است، این موضوع را بیانگر عمق تعاملات و روابط مودت آمیز و برادرانه بین دو کشور عنوان کرد و افزود: با افتخار بايد اذعان داشت که رود مرزي ارس نه تنها مانند بسیاري از آب‌هاي مرزي دنیا، زمینه ساز نزاع و ستیز بین دو ملت نبوده، بلکه به عنوان نمونه‌اي نادر و درخشان، عاملی مهم در جهت توسعه و تقويت روابط فی مابین دو ملت دوست و همسايه ايران و آذربايجان بوده است.
وی افزود: رودخانه مرزي ارس، مرز دوستی همه ملت‌هاي واقع در حاشیه اين رودخانه و برخوردار از اين موهبت الهی است. رودخانه‌اي که به دوستی‌هاي مردمان ساکن در اين حوضه روح بخشیده و بايسته است که قدر آن را بیش از پیش بدانند.
اردكانيان اظهار داشت: خوشبختانه طي پنج دهه گذشته احداث و بهر‌ه‌برداري از سد و نیروگاه ارس و همچنين سد انحرافي میل مغان، موجبات آبادانی و توسعه مناطق مجاور ارس را فراهم آورده و پس از بهره برداري رسمی از سد و نیروگاه ارس در سال 1350 (1971 ميلادي) امروز در پنجاهمین سالگرد بهره برداري از اين تاسیسات، جشن باشکوه همدلی و همراهی را برگزار می‌كنيم و در آينده نزديک شاهد بهره برداري از سدهاي مشترك خداآفرين و قیزقلعه سی نیز خواهیم بود.
وزير نيرو همچنين گفت: جمهوري اسلامی ايران و جمهوري آذربايجان از مشترکات دينی، فرهنگی و تاريخی فراوانی بهره مندند؛ اشتراکاتی که می‌تواند ماهیت ويژه اي به روابط دو کشور در منطقه بخشیده و همان گونه که طي چند دهه گذشته شاهد بوده ايم برگزاري 50 اجلاس کمیسیون دائمی بهره برداري از منابع آب و انرژي رودخانه مرزي ارس و 14 اجلاس کمیسیون مشترك همکاري اقتصادي بین دو کشور نمونه هايی روشن از روابط راهبردي و منحصر به‌فرد در منطقه است.
اردكانيان افزود:‌ در آستانه پنجاهمین سال بهره برداري از سدهاي ارس و میل - مغان و تاکید و اراده طرفين بر برگزاري جشن پنجاهمین سالگرد بهره‌برداري از منابع آب و انرژي رودخانه مرزي ارس، فرصت مغتنمی دست داد تا با مروري بر توافقات و همکاري هاي دوجانبه دو کشور در بخش آب و انرژي، ضمن تبیین نقاط قوت، در جهت توسعه همکاري‌ها بپردازيم.
وي گفت: در مجموع، روند همکاري‌هاي مشترك ميان ايران و ساير كشورهاي حاشيه رودخانه ارس، نشانگر غلبه و تفوق همکاري‌هاي آبی بر مشکلات و موانع موجود است. شواهد متعددي از جمله معاهدات مختلف و کمیسیون‌هاي مشترك بين دولت‌هاي ايران و شوروي سابق (پس از استقلال، جمهوري آذربايجان) در باب تسهیم آب، تعیین مرز رودخانه‌اي، حل و فصل مسائل و حوادث مرزي، تسويه اختلافات، ساماندهی رودخانه مرزي ارس، نصب و مراقبت از علائم مرزي، همكاري‌هاي فني و اقتصادي، تعیین وضعیت جزاير و پل هاي واقع در مسیر رودخانه و تعیین مرز آبی در درياچه‌هاي سد ارس و سد تنظیمی میل - مغان، همگی گواه محکمی بر اين مدعاست.
وي افزود: فرصت هاي اقتصادي کم نظیر جمهوري اسلامی ايران در حوزه هاي گردشگري، طبيعت‌گردي، آثار باستانی نظیر پل‌ها و کلیساهاي تاريخی حاشیه ارس، پتانسیل خوب توليد برق، وجود زيرساخت‌هاي مناسب و امکان دسترسی آسان به دو طرف مرز، در كنار عزم و اراده مسئولان دو كشور براي گسترش همکاري‌ها، از ظرفیت‌هايی است که می‌تواند به احداث و بهره‌برداري از طرح‌‌هاي توسعه منابع آب و انرژي ارس شتاب دوچندان بخشد.
وزير نيرو ادامه داد: انتظار می‌رود با وجود چنین ظرفیت‌ها و منابعی در مسیر رودخانه ارس، زمینه ها و فرصت هاي فراوان ديگري براي توسعه همکاري هاي بین دو کشور در جهت تولید انرژي برق فراهم شود و امیدواريم تلاش مضاعفی براي سرعت بخشیدن به رفع موانع اندك موجود صورت پذيرد.
وي گفت: پايش مشترك سراسري کمی و کیفی رودخانه مرزي ارس در ادامه روند خوب همکاري‌هاي قبلی دو کشور، استقرار سامانه تصمیم يار، پیش‌بینی و هشدار سیل براي پیشگیري از بروز خسارت به تاسیسات آبی و اراضی پايين دست، تلاش براي تشکیل کمیسیون چهارجانبه کشورهاي حوضه آبريز ارس از مهمترين زمینه‌هاي همكاري و فعالیت‌هاي پیش رو در حوضه آبريز ارس است.
اردكانيان اضافه كرد:  سرعت بخشی به تصمیم گیري ها در خصوص سد قیزقلعه سی تا حصول نتیجه نهايی و استفاده از ظرفیت خوب شرکت هاي پیمانکار و مشاور در هر دو کشور، براي انجام پروژه هاي اجرائی، از ديگر موارد حائز اهمیت در اين حوضه است.
وي اظهار داشت: شايسته مي‌دانم از انديشه‌هاي ناب، خلاقیت‌ها، تلاش‌ها و زحمات تمامي کسانی که در طراحي، ساخت و تجهیز اين سدها، تاسیسات و شبکه‌هاي آبیاري نقش داشته‌اند و همچنین از تمامي دست‌اندرکاران بخش‌هاي خصوصی و دولتی دو کشور دوست و همسايه ايران و آذربايجان که طي پنجاه سال بهره برداري مشترك از سدهاي مذکور، با درايت و حس تعامل موجبات بهره مندي ملت دو کشور از منافع بیشمار ناشي از ساخت اين سدها را فراهم آورده و آن را به عنوان نمونه موفق و کم نظیر دوستی و صلح در مرزهاي آبی به جهان معرفی كرده‌اند کمال تشکر و قدردانی را به عمل آورده و آرزو كنم همانند گذشته ارس، اين شالوده دوستی و مودت، منشاء برکات و منافع فراوان براي کلیه ساکنان مجاور آن باشد.

منبع: پاون