ساخت قطعه تخصصی توربین به‌دست متخصصان داخلی در نیروگاه بندرعباس

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق هرمزگان از ساخت نازل بلاک توربین، با استفاده از دانش فنی متخصصان داخلی در نیروگاه بندرعباس خبر داد.

به گزارش مهرگان پرس، "حسین سلیمی" اظهار کرد: با شروع تحریم‌های ناجوانمردانه و کمبود قطعات مورد نیاز، تصمیم بر آن شد که این قطعات در داخل کشور ساخته و بومی سازی شود و در همین رابطه مهندسان با استفاده از دانش فنی، اقدامات عملی ساخت نازل بلاک توربین را آغاز و با موفقیت به مرحله نصب رساندند.

سلیمی اضافه کرد: تا 20 سال پیش، بیش از 90 درصد قطعات و تجهیزات مورد نیاز نیروگاه از خارج کشور وارد می‌شد، اما امروز با همت متخصصان داخلی بیش از 70 درصد  این قطعات در داخل طراحی و بومی سازی شده و برای بومی سازی این قطعات بیش از 10 هزار ساعت کار تحقیقاتی انجام شده است.
سلیمی ضمن معرفی بعضی از قطعات و دستگاه‌های ساخته شده در نیروگاه که شامل نازل بلاک توربین بخار، ترانس رکتیفایر، سیستم کنترل و مانیتورینگ کلر زنی، پره‌هاي متحرك و ثابت كورتيس توربين HP می‌شود، افزود: کار طراحی و ساخت این دستگاه‌ها در داخل کشور به روند تولید برق سرعت بخشیده است.
مدیرعامل نیروگاه بندرعباس گفت: یکی از افتخارات نیروگاه در سال‌های اخیر، خودکفایی در زمینه ساخت قطعات نیروگاهی بوده و این مهم در سایه حمایت از تولید داخلی در نیروگاه بندرعباس محقق شده است.
سلیمی از ساخت ۱۲۰ پروژه ساخت قطعات مکانیکی، الکترونیکی و ابزار دقیق خبر داد و یادآور شد: در این زمینه علاوه بر اینکه صرفه‌جویی‌های بسیار زیادی صورت گرفته، قطعات ساخته شده در داخل به مراتب از نمونه خارجی آن بهتر است.