سدهای برق آبی لیروک و ذالکی الیگودرز پس از ۱۵ سال احیا شدند.

مدیر طرح‌های برق آبی شرکت آب نیرو گفت: سدهای برق آبی لیروک و ذالکی الیگودرز پس از ۱۵ سال احیا شدند.

به گزارش مهرگان پرس،پورمقدم در جلسه وبیناری که با حضور نماینده الیگودرز، فرماندار و جمعی از مسئولان و شهروندان با موضوع بررسی آخرین وضعیت سد برق آبی ذالکی برگزار شد، اظهار کرد: از ساختگاه سد تا سد دز  بصورت زنجیروار سدهایی تعریف شده است که می‌توان به سد رودبار در مرحله بهره‌برداری، سد لیروک در مرحله مطالعاتی و پس از آن سدهای ذالکی و بختیاری اشاره کرد و در نهایت به سد دز رسید.

وی حجم  مفید مخزن سد ذالکی را ۷۰۰ میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: ظرفیت تولید برق در نیروگاه این سد ۱۳۰۰ گیگا وات در ساعت بوده  و هزینه اجرای آن ۱۴ هزار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برآورد شده است.

مدیر طرح‌های برق آبی شرکت آب نیرو با اشاره به اینکه اکثر طرح‌های آبی کشور ضعیف هستند و می‌توان نسبت این طرح را در ردیف دو و بسیار خوب دانست و افزود: تولید انرژی ، افزایش توان کنترل سیلاب و تنظیم آب رودخانه ذالکی ،عمران و توسعه منطقه و ایجاد اشتغال و  افزایش عمر مفید سد دز از جمله فواید و  اهداف مهم احداث سد برق آبی ذالکی است.

پور مقدم افزود: با شروع عملیات اجرایی سد ذالکی در دو شیفت ۱۵۰۰ نفر بصورت مستقیم  و ۴۵۰۰ نفر غیر مستقیم در یک بازه زمانی ده ساله  مشغول بکار می‌شوند که نقش تاثیرگذاری در کاهش آمار بیکاری این منطقه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه مطالعات طرح سد ذالکی از سال ۱۳۷۷ آغاز و در سال ۱۳۸۰ پایان یافت اما متاسفانه بدلیل عدم پیگیری مسئولان لرستان و الیگودرز  پرونده  دو سد لیروک و ذالکی از سال  ۱۳۸۰ در وزارت نیرو بایگانی شد تا اینکه در سال‌های اخیر با پیگیری‌های دکتر خدابخشی این دو طرح  احیا شده و حتی ردیف اعتباری هم دریافت کردند که در نوع خود کم‌نظیر است تا پروژه‌ای بایگانی شده ردیف اعتباری بگیرد.

مدیر طرح‌های برق آبی شرکت آب نیرو مهمترین چالش احداث سد ذالکی را نبود جاده دسترسی عنوان کرد و گفت: خوشبختانه در جلسه امشب با توجه به پیشنهادات کارشناسان‌ در خصوص مسیرهای دسترسی در اولین فرصت بازدیدی از منطقه و راه‌های دسترسی پیشنهادی  انجام خواهد شد و قطعا این جلسه و نظرات مختلف مسوولان و کارشناسان  به رفع چالش مذکور کمک شایانی می‌کند.

پورمقدم در رابطه با تبعات زیست محیطی اجرای طرح گفت: قطعا اجرای هر پروژه‌ای تبعات محیط زیستی به دنبال دارد اما هنر مهندسان باید بر مدار کاهش تبعات زیست محیطی باشد؛ اگر چه‌ در اجرای سد لیروک تبعات زیست محیطی وجود داشت که سعی کردیم آنها را کاهش دهیم، اما به یقین اجرای سد ذالکی تبعات بسیار ناچیزی نسبت به سد لیروک  برای محیط زیست خواهد داشت.