سدهای کاریکاتوری در لرستان

لرستان با وجود داشتن ۱۲ هزار میلیارد مترمکعب روان‌آب با بحران آب مواجه نیست بلکه از بحران مدیریت منابع آب رنج می‌برد.

به گزارش مهرگان پرس از خرم آباد، افت شدید منابع آبی در لرستان  سبب خشک شدن چشمه‌ها، قنوات، آبخوان‌ها و رودخانه‌ها و بحران خشکسالی شده که این مهم زندگی افراد زیادی را در وضعیت قرمز آب قرار داده است، به گفته برخی کارشناسان بسیاری از شهرهای استان از مرز بحران آب عبور کرده و دچار تنش شده‌اند؛ حتی در مواردی افت‌ سطح آب‌های زیرزمینی موجب نشست زمین شده که مصداق آن ممنوعه اعلام کردن دشت کوهدشت و رومشکان بوده است چراکه سفره‌های آب زیرزمینی بسیاری از مناطق توان آبیاری محصولات آبدوست را ندارد که در این باره ضرورت دارد متولیان آب برای  بهبود منابع آبی و مدیریت صحیح آن تدابیر لازم را اندیشیده و قدم‌های موثری بردارند.

با توجه به اهمیت موضوع آب، میزگرد "بررسی چالش‌های مشارکت مردمی در طرح‌های منابع آب لرستان" با حضور کارشناسان و اساتید دانشگاهی  برگزار شد.

ضرورت ظرفیت‌­سازی در بخش­‌های خصوصی و تعاونی­‌ها به منظور مدیریت منابع آب در لرستان

در این میزگرد پروانه نژادسبزی، یکی از پژوهشگران حوزه آب اظهار کرد: بخش آب در ایران با سه مشکل اساسی توزیع نامناسب مکانی، زمانی و خشکسالی‌های پی در پی مواجه است.

وی با بیان اینکه بسیاری از مناطق کشور از جمله نواحی خشک در سرآغاز تحولات توسعه‌ای، با رکود قابل توجه منابع‌طبیعی محیطی از جمله دسترسی به منابع آب کافی و پایدار مواجه شده‌اند به طوری‌که این مسئله فرصت‌گذاری بوجود آمده برای توسعه این مناطق در جریان پیشرفت کشور را تحت تاثیر جدی قرار داده است، بیان کرد: در این راستا یکی از اهداف بلند مدت مدیریت راهبردی آب کشور برقراری تعادل بین تقاضای آب و منابع موجود با حداکثر بهره‌وری و کمترین هزینه ممکن است.

این پژوهشگر حوزه آب با اشاره به اینکه گسترش و تحکیم زمینه مشارکت آگاهانه مردم بویژه در بهره‌برداری و مصرف آب، تنها تضمین بلند مدت برای سودمندی فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده در این رابطه به نظر می رسد، ادامه داد: در طرح‌­های منابع آب باید به ظرفیت­‌سازی و ایجاد زیرساخت­‌های اجتماعی توجه ویژه شود و به بهره برداران به عنوان عوامل انسانی پروژه‌­ها ارزش و اهمیت داده شود.

نژادسبزی عنوان کرد: مشارکت فعالانه بهره‌­برداران در تمامی مراحل اجرای طرح‌­ها و ظرفیت‌­سازی در بخش­‌های خصوصی و تعاونی­‌ها به منظور مدیریت طرح­های منابع آب مورد بسیار حائز اهمیت است.

وی هدف از اجرای طرح‌­های مشارکت مردمی در طرح‌­های توسعه منابع آب را منظور تامین بخشی از نیازهای اجرایی پروژه(مشارکت در تصمیم‌گیری و اجرا)، نیازهای مالی پروژه (مشارکت مردم در هزینه) و بهره‌برداری مطلوب از تاسیسات احداثی(مشارکت در نگهداری) برشمرد و با بیان اینکه بطور کلی موانع و مسایل متعددی بر سر راه مشارکت گسترده و فعال مردم وجود دارد، خاطر نشان کرد: بررسی‌­ها نشان می‌­دهدکه  مشارکت مردمی در طرح‌های توسعه منابع آب و خاک لرستان ضعیف بوده است؛ تشکل­‌های پویا در بعضی از نقاط وجود ندارد و اکثر آنان در حالت منفعل به سر می‌­برند.

این محقق بیان کرد: متاسفانه افت شدید منابع آبی درلرستان که با خشک شدن چشمه‌ها و رودخانه‌ها همراه بوده، سبب بحران خشکسالی شده و زندگی افراد زیادی را در وضعیت قرمز آب قرار داده است به‌گونه‌ای که بسیاری از شهرستان‌­های استان از مرز بحران آب عبور کرده و به تنش رسیده‌اند.

وی با بیان اینکه در ۳۰ سال گذشته افت آب‌های زیرزمینی عامل خطر از هم‌گسیختکی خاک شده و نشست زمین را به‌دنبال داشته است، افزود: چنانچه در کوتاه‌مدت احیا و تعادل‌بخشی نشود، قدرت ذخیره خاک از دست می‌رود.

سفره‌های آب زیرزمینی بسیاری از مناطق توان آبیاری محصولات آبدوست را ندارد

نژادسبزی با تاکید براینکه افت آب‌دهی برخی رودخانه­‌ها در درازمدت بیش از۸۰ درصد بوده و آبدهی سرشاخه‌ها به‌دلیل افت سفره‌های زیرزمینی به صفر درصد رسیده‌ است، بیان کرد: سفره‌های آب زیرزمینی بسیاری از مناطق توان آبیاری محصولات آبدوست را ندارد.

وی با اشاره به اینکه برای بهبود منابع آبی و مدیریت صحیح آب در این استان باید گام جدی برداشته شود، اظهار کرد: دست­یابی به تفاهم و جلب نظرات ذی­نفعان سبب کاهش مقاومت‌­های اجتماعی و افزایش همراهی و همکاری بهره‌­برداران در جهت تقویت و تجهیز سرمایه‌­های اجتماعی و نهادینه کردن مشارکت مردمی می‌شود.

این پژوهشگر اضافه کرد: ذی­‌نفعان در قالب تشکل­‌ها و تعاونی‌ها و با استفاده از همفکری در راستای حل مسائل اجرا، به بهره‌­برداری و نگهداری شبکه‌­ها کمک  و به اجرای پروژه­های آب سرعت می‌بخشند.

رعایت الگوی کشت با حمایت  دولت و جهاد کشاورزی از بهره‌برداران محقق می‌شود

وی بر شناخت مشکلات و موانع مشارکت آب­‌بران و ارائه راهکارها و پیشنهادات توسعه مشارکت‌­های مردمی تاکید کرد و  افزود: الگوی کشت زمانی خوب رعایت و محقق می‌شود  که جهاد کشاورزی و دولت  بطور تضمینی و با نرخ روز محصولات کشاورزی را خریداری کنند.

نژادسبزی عنوان کرد: باید از سوی دولت مطالعات اجتماعی دقیق انجام و میزان سطح زیر کشت و نوع محصول بررسی و بر این اساس سیاستگذاری شود.

این پژوهشگر گفت: چنانچه دولت خدمات و تأسیسات خوب مهیا کنند و زیرساخت‌ها استاندارد باشند  مردم هم آب‌بها را پرداخت می‌­کنند.

وی خاطرنشان کرد: باید بعد از اتمام طرح در زمان بهره‌­برداری به مدت دو سال، بهره­‌برداران تحت نظر یک مشاور متخصص باشند و بعد بطور کلی به آنها واگذار شود و قبل از احداث طرح و یا در مرحله زیر ساختی و ساخت، بهره­‌برداری آن تعریف و تعیین شود نه اینکه بعد از انجام عملیات احداث و اتمام طرح، به این فکر باشیم که چگونه بهره­‌برداری کنیم.

نژادسبزی با اشاره به اینکه  توجه به منابع آبی و الگوی کشت و نصب کنتور هوشمند در مصرف بهینه آب ضروری است، گفت:  اگر دولت در تأمین قطعات بهره‌­برداری کمک کند مثلا برای خرید رایزر و آبپاش تسهیلات در اختیار بهره‌­برداران بگذارد، آنها به ادامه مشارکت ترغیب خواهند شد؛ همچنین شبکه­‌هایی که پمپاژ دارند برای تعرفه برق آنها  یارانه‌ای در نظر گرفته شود تا هزینه برق مصرفی برای بهره‌­برداران کاهش یابد.

وی اظهار کرد: اجرای آبیاری‌­های نوین باید منطبق با علایق و رضایت مردم و متناسب با شرایط اقلیمی باشد.

این پژوهشگر تصریح کرد:  فرهنگسازی، آموزش و اطلاع رسانی مردم را تشویق به همکاری می‌­کند و  به واسطه طرح­‌های آبی  زمین‌های دیم مشروب  و ارزش اراضی کشاورزان ده برابر  می‌شود و این خود ترغیبی برای مشارکت این قشر است.

در لرستان و در بخش کشاورزی اوضاع خوبی به لحاظ منابع آبی نداریم

در ادامه این میزگرد دکتر علی حقی‌زاده، دانشیار مهندسی منابع آب دانشگاه لرستان درباره ضرورت مدیریت منابع آب هوشمند و سازگار در استان اظهار کرد: مدیریت آب‌های شرب و کشاورزی دوبال مهم مدیریت مشارکتی منابع آب هستند.

وی با بیان اینکه استفاده از آب در مصارف خانگی و شخصی بیشترین میزان آب شرب کشور را در اختیار گرفته است، افزود: ۹۰ درصد از آب کشور برای مصارف کشاورزی صرف می‌شود که مدیریت آن در اختیار شرکت مدیریت منابع آب کشور قرار دارد.

این دانشیار مهندسی منابع آب دانشگاه لرستان تصریح کرد: برای تحقق برنامه‌های توسعه‌ای کشور در سال ۱۴۰۴ نیازمند تامین منابع آب هستیم و با توجه به اینکه بخش زیادی از مصارف آب برای حوزه کشاورزی مصرف می‌شود اما متاسفانه در این راستا اوضاع خوبی نداریم.

الگوبرداری از کشورهای دیگر برای آبیاری کاری اشتباه است

حقی‌زاده بخشی‌نگری در حوزه منابع آب را یکی از مشکلات کشور عنوان کرد و با بیان اینکه  متولی ثابت و واحدی در منابع آب وجود ندارد، خاطرنشان کرد: اینکه در این راستا از کشورهای دیگر الگوبرداری شود کاری اشتباه است و در مدیریت منابع آب باید مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور مدنظر قرار گیرد تا تعادلی ایجاد شود.

نماینده انجمن مهندسی منابع آب ایران با اشاره به اینکه گذشتگان ما در طول تاریخ ایران با وجود تمامی محدودیت‌های اقلیمی و با تکیه به ابداعات متعددی  همچون قنوات و آب‌انبارها توانسته‌اند شرایط زندگی خود را در سازگاری با شرایط اقلیمی پیش ببرند، اضافه کرد: بر اساس مدیریت مشارکتی آب باید تصمیم‌سازی، تصمیم گیری و اجرای هر کدام از برنامه‌های مدیریتی با رویکرد مشارکتی مردم صورت بگیرد.

به دنبال مدیریت آب برای دوره‌های خشکسالی باشیم

وی گفت: وقوع خشکسالی و بی‌آبی در کشور ایران یک واقعیت اقلیمی است، چرا که میانگین بارندگی‌ها در کشور حدود یک سوم بارندگی جهان است.

حقی‌زاده تصریح کرد: بحران آب و محدودیت منابع آبی درحال حاضر برای بسیاری از کشورها و درآینده‌ایی نزدیک برای تمام کشورهای جهان به صورت یک معضل جدی باید مورد توجه قرار گیرد. از این رو ضرورت دارد به دنبال مدیریت آب برای دوره‌های خشکسالی  بود، نه مدیریت آب در دوره‌های خشکسالی ؟

این دانشیار مهندسی منابع آب دانشگاه لرستان بر ضرورت پایش و واکاوی دلایل بروز بحران آب در لرستان و ارائه راهکارهای مدیریتی و اجرایی به مسئولین ذیربط تاکید کرد و ادامه داد: موضوع عدم اجرای سراسری الگوی کشت بهینه متاسفانه توسط وزارت جهاد کشاورزی تاکنون عملیاتی نشده است و به علت عدم برنامه‌ریزی، غالبا هر ساله شاهد اتلاف گسترده محصولات کشاورزی و منابع آب هستیم.

اجرایی کردن سراسری طرح الگوی کشت  توسط رئیس جمهور منتخب

وی تصریح کرد:  لازم است رئیس جمهور منتخب به طور جد موضوع اجرایی کردن سراسری الگوی کشت را در دستور کار خود قرار داده و یک سیستم کشاورزی مدرن با حداقل مصرف آب و حداکثر بهره‌وری را عملیاتی کنند.

حقی‌زاده با اشاره به اینکه در حوضه آبریز کرخه حجم رواناب در ایستگاه کشکان پلدختر حدود ۵۹ میلیون متر مکعب بوده که نسبت به سال گذشته ۳۸ درصد و  در مقایسه با متوسط دوره آماری ۷۵ درصد کاهش داشته است، یادآور شد: حوضه آبریز دز، حجم رواناب در اردیبهشت ماه سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ ایستگاه تیره دورود حدود ۱۶ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به سال گذشته ۶۲ درصد کاهش داشته است. همچنین در ایستگاه ماربره دورود حجم رواناب نسبت به سال گذشته ۷۱ درصد کاهش داشته است.

کوچک کردن سدها از سوی وزارت نیرو اجحاف در حق لرستان است

این نماینده انجمن مهندسی منابع آب ایران گفت:  آمار تغییرات آبگذری رودخانه در سال جاری از ایستگاه‌های هیدرومتری نشانگر این است که حجم آبدهی رودخانه‌های استان ۷۴ تا ۸۳ درصد درمقایسه با مدت مشابه دوره آماری کاهش داشته است.

وی  خشکسالی و سیل در لرستان را دو روی یک سکه‌ دانست و با بیان اینکه لرستان استعداد خوبی برای سدسازی دارد، تاکید کرد:  کوچک کردن سدها از سوی وزارت نیرو اجحاف در حق لرستان است؛ ساخت سدهای کاریکاتوری پایمال کردن حق لرستان است.

حقی زاده با طرح این سوال که  چرا در استانی که ۱۲ درصد آب‌های سطحی کشور در آن جریان دارد حجم سدهای ساخته شده  آن ۴ دهم درصد است؟ تصریح کرد: این با کدام معیار عدالت‌مندانه هم‌خوانی دارد؟

این دانشیار مهندسی منابع آب دانشگاه لرستان ادامه داد: میزان اراضی آبی کشور ۴۶ درصد بوده و این درحالیست که  میانگین  اراضی آبی استان ۲۳ درصد است.

در بحث سدسازی چرا تخصیص‌های استان بلوکه شدند؟

وی گفت: در بحث سدسازی چرا تخصیص‌های استان بلوکه شدند؟  حجم کل سدهایی که در لرستان ساخته شده ۲۰۶ میلیون مترمکعب است که با احتساب سدهای در دست ساخت و در دست مطالعه میزان این حجم ۸۷۰ میلیون مترمکعب خواهد بود، سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که چرا این آب را نمی‌گذاریم در لرستان بماند.

حقی‌زاده گفت: به عنوان یک معلم معتقدم آمار دروغین جهاد کشاورزی و عدم اطلاع سیاسیون از اینکه کجا با همکاری، هماهنگی، کار علمی و آگاهانه و مدیریت منابع آب هوشمند و سازگار را می‌توان تحقق بخشید.

این نماینده انجمن مهندسی منابع آب ایران بر توجه دقیق به مدیریت هوشمند وسازگار آب تاکید کرد و با بیان اینکه حفاظت ونگهداری و بازیافت در برنامه‌های بخش‌های مصرف امری مهم است و  آگاه سازی عمومی و مشارکت مردم در برنامه ریزی و مدیریت آب ضرورت دارد.

وی بیان کرد: برآورد و تعیین ارزش اقتصادی آب در هریک از حوزه های آبریز، توجه به برنامه‌های اجرایی مدیریت خشکسالی وکنترل سیلاب، استفاده از روش‌های نوین آبیاری، به کارگیری تکنولوژی نوین در زمینه کشاورزی، کنترل و مدیریت سیل وخشکسالی، ساخت سدهای جدید و اصلاح و احداث شبکه، توجه به طرح‌های آبخیزداری وآبخونداری در بالادست سدها و  تغییر الگوی کشت توسط کشاورزان با حمایت دولت در حل بحران آب کارگشاست.

لرستان از ضعف مدیریت منابع آب رنج می‌برد

در ادامه این میزگرد دکتر علی‌حیدر نصرالهی، استادیار آبیاری و زهکشی دانشگاه لرستان، گفت: با توجه به مسائل زیست‌محیطی، فنی، اقتصادی و اجتماعی نمی‌توانیم نسخه‌ای مشترک برای استان‌ها در نظر بگیریم و در این راستا چیزی عاید کشاورز نشود.

وی اضافه کرد: متاسفانه با احداث شبکه آبیاری سد خان‌آباد در الیگودرز علاوه بر اینکه سرمایه ملی را هدر دادیم چیزی نیز عاید کشاورزان نشده است.

این مدرس دانشگاه لرستان افزود: کشور به لحاظ آبی وضعیت خوبی ندارد اما در این راستا لرستان اوضاعی خوبی دارد اما از ضعف مدیریت منابع آب رنج می‌برد.

نصرالهی با تاکید براینکه یکی از ظرفیت‌های اساسی لرستان سرمایه‌گذاری روی منابع آب زیرزمینی است، عنوان کرد: این درحالیست که متاسفانه در حوضه‌های آبخیزداری، منابع طببیعی و مدیریت حوضه آبخیز کارهای موثری انجام نشده و چنانچه کاری شده به صورت سطحی بوده است.

وی بیان کرد: با توجه به حجم روان‌آبها و بارندگی لرستان چنانچه  در بسیاری از مناطق عملیات آبخوان‌داری به خوبی انجام شود می‌توانیم آب را مدیریت کنیم.

منابع آب زیرزمینی کوهدشت نابود شده است

این استادیار آبیاری و زهکشی دانشگاه لرستان بیان کرد: متاسفانه منابع آب زیرزمینی کوهدشت نابود شده و شاهدیم که افرادی تحت عنوان چاه‌های شرب مجوز گرفتند و استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی داشته‌اند و این دشت کوهدشت را با چالش‌هایی مواجه کرده است.

نصرالهی با بیان اینکه در دنیا استفاده از آب باران مطرح است، افزود: با توجه به ظرفیت لرستان در داشتن زمین‌های زراعی دیم ضرورت دارد آبیاری از طریق باران انجام شود و این مهم نیازمند اندیشیدن تمهیدات لازم و ایجاد بسترهای مناسب برای کشاورزان است.

وی گفت: مشکلی که کشاورزان لرستانی را تهدید می‌کند بحث زمین‌های خرده مالکی است.

آبیاری تحت فشار سبب ایجاد چالش در منابع آب زیرزمینی شده است

این استادیار آبیاری و زهکشی دانشگاه لرستان یادآور شد: مشاهده شده که در کشورهای کم‌آب هدف اصلی بهره‌وری از آب بوده و آنان از یک قطره آب بیشترین استفاده را می‌کنند اما در ایران موضوع آب بخشی‌نگری است.

نصرالهی بیان کرد: با توسعه آبیاری تحت فشار نه تنها نتوانسته‌ایم از آب به صورت بهینه استفاده کنیم بلکه این موضوع سبب ایجاد چالش در منابع آب زیرزمینی و نهایتا فرونشست در برخی دشت‌های استان شده است.

وی خاطرنشان کرد: آبیاری تحت فشار به منظور صرفه‌جویی در میزان آب مطرح شده است نه اینکه سطح زیر کشت را گشترش دهیم.

این استادیار آبیاری و زهکشی دانشگاه لرستان خاطرنشان کرد: عدم حقابه لرستان به خاطر این است که مدیران و نمایندگان مردم در خانه ملت قدرت سیاسی و چانه‌زنی را ندارند و هنر مدیران استان در ایجاد انتصابات خانوادگی است.

نصرالهی گفت: مسائل لرستان فراتر از مسائل جناحی است و در توسعه بایستی تمام جنبه‌های مختلف دیده شود.

روش کشت یکی از چالش‌هایی که در لرستان با آن مواجه هستیم

در ادامه این میزگرد دکتر محمدرضا راجی، استادیار گروه باغبانی دانشگاه لرستان، گفت: کشاورزان لرستانی با کمبود آب مواجه هستند.

وی با بیان اینکه کمترین آب استان در شهرستان الیگودرز وجود دارد اما توانسته‌ایم این مهم را مدیریت کنیم، خاطر نشان کرد: یکی از چالش‌هایی که در لرستان با آن مواجه هستیم روش کشت است؛ متاسفانه  در موضوع کشت و نوع کشت با مشکلاتی مواجه‌ایم  اما این درحالیست که کشاورز غیربومی در لرستان با روش درست کشت و زمان درست مصرف کود و سموم بالاترین بهره‌وری را در تولید محصولات دارد.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: روش کشت یکی از چالش‌های لرستان است که به آن توجهی نشده و کوته‌بینی‌هایی که در بین قشر کشاورز و مسئولین ذیربط وجود دارد سبب تشدید این مشکل شده است و تا زمانی‌که به موضوع آموزش و فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌ها ورود نکنییم نمی‌توانیم کشاورز را توجیه و ترغیب به اصلاح الگوی کشت کنیم.

راجی با تاکید براینکه رسانه باید درد کشاورزان لرستانی را فریاد بزند، تصریح کرد: حتی در بحث یکپارچه‌سازی اراضی کار فرهنگی و یا مستند و انیمیشنی ساخته نشده که در این امر موثر واقع شود.

کشاورز الیگودرزی در پایین ترین سطح اقتصادی زندگی می‌کند

وی با انتقاد از اینکه بیشترین منابع آبی مربوط به اشترانکوه است، اظهار کرد: سوالی که در این راستا به اذهان متبادر می‌شود این است که چرا نباید از آب اشتران‌کوه برای مشروب کردن زمین‌های زراعی منطقه استفاده شود و حال آنکه استان‌های اصفهان، خوزستان و قم از این نعمت خدادادی بهره‌مند هستند.

استادیار گروه باغبانی دانشگاه لرستان بیان کرد: آبی که از الیگودرز تحت عنوان قمرود به سممت قم می‌رود برای مصارف کشاورزی و شرب شهرهای مسیر (خوانسار، محلات و ...) هزینه می‌شود اما کشاورز الیگودرزی از این نعمت بی‌بهره است و در پایین ترین سطح اقتصادی زندگی می‌کند.

مطالبه و خواست مردم برای تخصیص آب در کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح شود

در ادامه این میزگرد  عظیم دادگر، رئیس خانه کشاورز لرستان بیان کرد: با تخصیص آب برای سد کوهدشت می‌توانیم ۳۰ هزار هکتار از دشت کوهدشت را مشروب و با افزایش ۳۰ درصدی کشت ذرت به خودکفایی برسیم.

وی با انتقاد از اینکه حجم تخصیص آبی که برای سد معشوره کوهدشت از سوی وزارت نیرو در نظر گرفته شده بود ۸۰۰ میلیون متر مکعب بوده است، اضافه کرد: متاسفانه در طی سالیان سال با آمدن دولت‌ها این میزان حجم تخصیصی به ۵۵ میلیون متر مکعب رسیده هر چند قرار است آن را به ۱۸۰ میلیون متر مکعب افزایش دهند.

لرستان نباید تشنه آب باشد

دادگر با بیان اینکه امسال نیز ۱۷۵ میلیارد تومان اعتبار برای سد معشوره کوهدشت در نظر گرفته شده است، بیان کرد: چرا تخصیص این سد کم و زیاد می‌شود  و ضرورت دارد مطالبه و خواست اهالی این منطقه از طریق نمایندگان مردم در خانه ملت و در کمیسیون‌های تخصصی بیان شود .

رئیس خانه کشاورز لرستان عنوان کرد: با این پتانسلی که لرستان به لحاظ منابع آبی پس از استان‌های شمالی قرار دارد نباید تشنه آب باشد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۴۵ درصد اراضی کشاورزی در کشور آبی‌هستند و این رقم در لرستان پرآب ۲۳ درصد است و چه کسی باید پاسخگوی این کم‌کاری باشد.

درجه حرارت برای تولید محصولات زراعی در لرستان پایین است

دادگر با اشاره به اینکه عمده بارندگی‌های لرستان از آذرماه آغاز و تا فروردین ماه ادامه دارد، افزود: در این موقع از فصول سال درجه حرارت برای تولید محصولات زراعی در لرستان پایین است و بهره‌وری برای کشاورز مقدور نیست و باید برای این موضوع تدابیری اندیشیده شود.

وی گفت: ۱۴ سد مطالعه شده و استراتژیک و با اهمیت در لرستان می‌تواند تا ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی استان را آبی کند.

رئیس خانه کشاورز لرستان عنوان کرد: وزارت نیرو در طول این سال‌ها قرار بود یک میلیون و ۴۰۰ هزار متر مکعب آب به لرستان تخصیص دهد اما این کار را تاکنون انجام نداده است و متاسفانه این استان از کرمانشاه، ایلام و خوزستان عقب مانده است.

دادگر درباره کشت‌های آبدوست در لرستان گفت: ضعف قوانین برای بازدارندگی و محدودیت کشت‌ها آب‌دوست وجود دارد.

وی با بیان اینکه کشاورز ما مطالبه‌گر نیست، بیان کرد: متاسفانه مردم نیز نیروی تخصصی را برای مجلس انتخاب نمی‌کنند و این درحالیست که باید مطالبه‌گری را از خود کشاورز شروع کنیم.

تغذیه مصنوعی در کنار چاه‌ها ضروری است

رئیس خانه کشاورز لرستان با اشاره به اینکه ۱۳۰ هزار بهره‌بردار در استان داریم اما ۱۰۰۰ نفر آنها توجیه نیستند، تصریح کرد: در امر تخصیص منابع آبی ۷۰ درصد کشاورزان مقصر هستند و ۳۰ درصد به مدیریت‌ها بر می‌گردد.

دادگر در خصوص شبکه پایاب در سدهای استان گفت: جهاد کشاورزی مسئول ایجاد شبکه سه و چهار تحت عنوان شبکه پایاب بوده و تا زمانی که شبکه یک و دو توسط آب‌منطقه‌ای لرستان اجرایی نشود جهاد کشاورزی هیچ کاری را نمی‌تواند انجام دهد و متاسفانه این سوءمدیرت در حوضه سدسازی استان مشهود است.

وی اظهار کرد: باید در کنار چاه‌ها تغذیه مصنوعی گذاشته شود تا بتوانیم سطح آب‌های زیرزمینی را افزایش دهیم.

رئیس خانه کشاورز لرستان بیان کرد: سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا در فصولی که می‌توان جلوی سیلاب را گرفت تا سطح آبهای زیرزمینی افزایش یابد کاری تاکنون انجام شده است؟

دادگر با تاکید براینکه آگاه‌سازی کشاورز و مردم باید از طریق رسانه صورت گیرد، عنوان کرد: کشاورزان لرستانی باید مطالبه‌گر باشند تا این موضوع به صورت اجتماعی و گسترده پیگیر شود.

منبع: ایسنا لرستان