سد کلقان شهرستان بستان آباد به بهره‌برداری رسید

سد کلقان در شهرستان بستان آباد استان آذربایجان شرقی در هجدهمين هفته پویش #هرهفته_الف_ب_ایران در سال 99 با دستور رئیس‌جمهور و وزیر نیرو به صورت ویدئوکنفرانس افتتاح شد.

به‌گزارش پایگاه خبري مهرگان پرس به نقل از  وزارت نیرو پاون، این سد خاکی با هسته رسی که 22 میلیون متر مکعب ظرفیت داشته و با ارتفاع 65 متر و طول تاج 520 متر، حجم تنظیمی سالانه به میزان 24 میلیون متر مکعب دارد، آب شرب شهرستان‌های بستان آباد، چاراویماق و بیش از 100 روستای مسیر خطوط انتقال و آب خام تصفیه خانه شهرستان هشترود را مجموعاً به حجم 10.5 میلیون متر مکعب در سال تأمین خواهد کرد.
تأمین آب مصرفی صنایع شهرستان بستان آباد و تبریز به حجم 3.4 میلیون متر مکعب در سال، تأمین آب کشاورزی بهنگام 1100 هکتار از اراضی تراس رودخانه کلقان به حجم 7.2 میلیون متر مکعب در سال و تنظیم حقابه محیط زیست رودخانه به حجم 3.2 میلیون متر مکعب در سال از دیگر اهداف ساخت این سد به‌شمار می‌آید.
بنا بر این گزارش، این سد موجب مهار سیلاب‌های منطقه، ایجاد اشتغال، جلوگیری از مهاجرت و ایجاد مهاجرت معکوس، افزایش سطح بهداشت عمومی، بهبود شرایط اقتصادی ساکنان منطقه و افزایش تولید، امکان ایجاد مراکز تفریحی و گسترش صنعت گردشگری و جذب گردشگر در منطقه، رونق اقتصادی و احداث کارخانجات صنعتی در شهرک‌های صنعتی خواهد شد.
گفتنی است، این سد در فروردین ماه 1396، به‌رغم عدم تکمیل، سیلاب قابل ملاحظه‌ای با دبی حدود 130 مترمکعب بر ثانیه در منطقه را با آبگیری اولیه پیش از موعد کنترل کرده و موجب جلوگیری از خسارات احتمالی آن شد.