کد خبر: 992
شنبه , 22 خرداد 1400 - 01:10
سد کنجان‌چم در استان ايلام افتتاح شد

سد خاکی کنجان‌چم در ۲۲ کیلومتری شهر مهران به دستور رئیس جمهور افتتاح شد.

به گزارش مهرگان پرس،«محمد حاج رسولی‌ها» معاون شرکت مديريت  منابع آب ایران، در مراسم آغاز آبگیری سد شهدای کنجانچم که به صورت ویدئو کنفراس با حضور رئیس محترم جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: سد شهدای کنجانچم یکی از سرح سامانه گرمسیری بوده که یکی از طرح های توسعه ای در حوزه آب و خاک در مناطق مرزی کشور است.

وی با بیان اینکه ۳۱ سد در دولت تدبیر و امید افتتاح و آبگیری شده است، در سال گذشته سد گلال، کنگیر افتتاح و به بهره برداری رسیده است و با افتتاح این سدها تحول بزرگی در زمینه تامین آب شرب و کشاورزی استان ایجاد شده است.

مشاور وزیر  با بیان اینکه سد کنجانچم در ۲۲ کیلومتری شهرستان مهران یکی دیگر از بخش‌های مهم طرح عظیم گرمسیری آبگیری می‌شود، یادآور شد: سد خاکی کنجانچم با ارتفاع ۸۶ متر و طول تاج ۲/۶ کیلومتر پس از آبگیری کامل، مخزنی به حجم ۸۴ میلیون مترمکعب خواهد داشت.

حاج رسولی ها گفت: بدنه سد کنجانچم با حجم خاکریزی ۴/۶ میلیون مترمکعب یکی از سازه‌هایی است که در بخش پایانی قطعه سوم طرح گرمسیری در دست‌ساخت است.

وی گفت: این سد با هدف تأمین آب شرب و صنعت شهرستان مهران به میزان ۸ میلیون مترمکعب در سال،تأمین آب بخش‌هایی از شبکه آبیاری و زهکشی دشت‌های استان ایلام،ذخیره و تنظیم آب سامانه گرمسیری در استان ایلام و ایجاد تحول در بخش گردشگری منطقه با تشکیل شدن دریاچه سد ساخته می‌شود.

مشاور وزیر و معاون شرکتمنابع آب ایران ادامه داد: بر این اساس با عنایت پروردگار و تلاش شبانه‌روزی خادمان این مرز و بوم، سد کنجانچم با سرمایه‌گذاری ۴۰۵ میلیارد تومانی و پیشرفت ۸۷ درصدی به مرحله آبگیری رسیده و امید داریم با تأمین بودجه موردنیاز، ضمن فراهم شدن امکان بهره‌برداری کامل از این پروژه، مردم عزیز این خطه از کشورمان از مزایا و مواهب طرح عظیم گرمسیری برخوردار شوند.

وی ادامه داد: طرح عظیم گرمسیری به‌عنوان بزرگترین پروژه عمرانی بخش آب کشور با هدف اصلی انتقال آب حوضه سیروان به مناطق مرزی استان‌های ایلام و کرمانشاه در حال اجرا است.

این مراسم با حضور استاندار ایلام، مهندس بهروز مرادي معاون شركت توسعه منابع آب و نيروي ايرانف نمایندگان مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان دستگاه های اجرایی استان برگزار شد وآبگیری سد شهدای کنجانچم آغاز شد.سد کنجانچم از نوع خاکی با هسته رسی به ارتفاع ۸۶ متر و با طول تاج ۲۶۰۰ متر طراحی و اجرا شده است.