سند تفاهم اجلاس چهارم كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي ايران و عراق

وزير نيرو از تدوين و نهايي شدن سند تفاهم اجلاس چهارم كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي ايران و عراق خبر داد و گفت: در همه سرفصل‌هايي كه هيئت عالي رتبه عراقي از دستگاه‌ها، سازمان‌هاي دولتي و بخش خصوصي با همتايان خود در جمهوري اسلامي ايران مورد بحث داشتند، چارچوب‌هاي مناسبي تدوين شد.

به گزارش مهرگان پرس، رضا اردکانیان امروز - چهارشنبه - در مراسم اختتامیه کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق در سالن جلسات وزارت نیرو، با ابراز خرسندي از حضور هيئت عراقي در تهران براي برگزاري اين اجلاس و قدرداني از وزير تجارت عراق و رئيس طرف عراقي كميسيون اظهار داشت: خوشبختانه ديدارهاي بسيار سودمندي در چارچوب منافع دو كشور در روز گذشته برگزار شد. كميته‌هاي فني در بخش‌هاي مختلف تجارت، خدمات فني و مهندسي، مسائل مختلف مورد علاقه دو كشور در بخش‌هاي دولتي و خصوصي تمامي روز گذشته و امروز با هم همكاري نزديكي داشتند و سند تفاهم اجلاس چهارم اكنون آماده امضا است.

توافق تهران و بغداد بر اعلام يك ماهه در خصوص صادرات و واردات
وي خاطرنشان كرد: در اين سند به مسائل مختلفي كه مورد علاقه دو كشور است اشاره شده و ترتيب‌هاي لازم مورد توافق قرار گرفته است. يكي از مسائل عمده براي توليدكنندگان و تجار در دو سوي مرز اين بوده كه نسبت به صادرات كالاي خود اگر احيانا مقرراتي وجود دارد كه موجب محدوديت و ممنوعيت بويژه در محصولات فصلي مي‌شود در زمان مناسب اطلاع پيدا كرده و به گونه‌اي نباشد كه در نقطه مرزي متوجه برخي ضوابط جديد شوند.
اردكانيان گفت: خوشبختانه تفاهمي كه صورت گرفت حاكي از توافق طرفين براي اعلام قبلي يك ماهه در زمينه واردات و صادرات است.

تشكيل كميته‌هاي تخصصي به زودي
وي با بیان اینکه كميته‌هاي بازرگاني و صنعت مشترك دو طرف و كميته مالي مطالبات شركت‌هاي پيمانكاري ايران براي پيگيري مسائل خود به‌زودي تشكيل جلسه می‌دهند، افزود: همكاري‌هاي آبي بين دو كشور در كميته مربوطه و با دعوتي كه از وزير منابع آب عراق به عمل آمده به زودي در جلسه‌ای مطرح خواهد شد.
وي اظهار داشت: پيشنهادي مبني بر تشكيل صندوق مشترك سرمايه‌گذاري براي پشتيباني از بخش‌هاي خصوصي دو كشور مورد حمايت واقع شد كه اميدواريم مسير خود را طي كند.

توافق در خصوص ايجاد كريدور حمل و نقل دريايي و افزايش حضور هواپيماهاي عراقي در آسمان ايران
اردكانيان افزود: در خصوص ايجاد كريدور حمل و نقل دريايي كه پيشنهاد جمهوري اسلامي ايران است و در خصوص افزايش حضور هواپيماهاي عراقي در آسمان ايران كه درخواست طرف عراقي است توافق‌هاي مناسبي براي بررسي اين درخواست‌ها صورت گرفت.

ايجاد شاخه‌اي از دانشگاه علوم پزشكي تهران در عراق
وي ادامه داد: در زمينه فناوري اطلاعات و همچنين مسائل مربوط به همكاري‌هاي علمي بويژه در شاخه پزشكي توافق‌هاي خوبي صورت گرفت كه از جمله آنها تاسيس شعبه‌اي از دانشگاه علوم پزشكي تهران در عراق است.
اردكانيان اظهار داشت: در همه سرفصل‌هايي كه هيئت عالي رتبه عراقي از دستگاه‌ها و سازمان‌هاي مختلف دولتي و بخش خصوصي با همتايان خود در جمهوري اسلامي ايران مورد بحث داشتند نیز چارچوب‌هاي مناسبي تدوين شد.
وي افزود: اميدواريم كميته پيگيري اين تصميمات كه بايد سه ماهه جلسات خود را در تهران و بغداد برگزار كند، هر چه زودتر تدارك نحوه پيگيري اجراي تصميمات را داشته باشند.
وزیر نیرو از سفراي دو كشور در تهران و بغداد از حيث حمايت‌ها و پشتيباني‌ها در شكل‌گيري اين اجلاس، پيشبرد جلسات آن و نيز پيگيري‌هايي كه متعاقب تصميمات امروز اجلاس مورد نياز است، قدرداني كرد.
وي همچنين با تقدير از از دبيران كميسيون مشترك اقتصادي در وزارت تجارت عراق و وزارت نيروي جمهوري اسلامي ايران و امور بين‌الملل دو وزارتخانه كه با همكاري نزديك براي نهايي كردن اين سند ساعت‌هايي زيادي را صرف كردند، گفت: بالاخره بعد از 6 سال موفق شديم اين اجلاس را تشكيل دهيم.

تنظیم سند اجلاس چهارم در راستای تامین منافع ایران و عراق است
"علا احمد الجبوری" وزیر تجارت عراق در ادامه جلسه امضای سند چهارمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی توسعه همکاری‌های ایران و عراق اظهار کرد: این اجلاس دو روزه با حضور هیئت بلند پایه‌ای از عراق و همکاران ایرانی برای رفع موانع و مشکلات موجود با موفقیت برگزار شد.

 وی اضافه کرد: هیئت بلند پایه عراقی نظرات کارشناسی خوبی در زمینه تجارت و اقتصاد برای حل موانع موجود با کشور ایران ارائه دادند که از این پیشنهادات نیز استفاده کردیم.

رئیس عراقی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور با بیان اینکه سند چهارمین اجلاس کمیسیون مشترک در راستای تامین منافع ایران و عراق تنظیم و امضا شده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم دو کشور با امضای این سند در جهت حل و برطرف کردن مشکلات موجود قدم بردارند.

به گفته وی، شیوع بیماری کرونا در کشور عراق یکی از مسائلی است که اقتصاد این کشور را درگیر مشکلات کرده است.