سومین جشنواره ارزیابی روابط‌ عمومی‌های صنعت آب و برق برگزار می‌شود

مدیرکل روابط عمومی وزارت نیرو گفت: به‌عنوان حسن ختام دولت دوازدهم، سومین جشنواره ارزیابی روابط‌ عمومی‌های صنعت آب و برق در روز ۲۴ تیرماه برگزار خواهد شد.

به گزارش مهرگان پرس،"صدیقه ببران" روز چهارشنبه در نشست هم‌اندیشی روابط‌ عمومی‌های صنعت آب و برق غرب کشور که در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: مشکلات مربوط به خشکسالی اخیر، کاملا دامن گیر صنعت آب و برق شده است. وزارت نیرو سال‌های ۹۸ و ۹۹ به‌عنوان دو سال‌ پرافتخار پشت سر گذاشته، به‌طوری که هیچ خاموشی برنامه‌ریزی شده‌ای در این سال‌ها اتفاق نیفتاد و تنش‌های آبی هم در شهرهای کشور کاهش یافته بود. امیدوار بودیم سال‌جاری هم به همین منوال ادامه یابد ولی متاسفانه خشکسالی و گرمای شدید و زودرس امسال صنعت آب و برق را با مشکلاتی مواجه ساخت.
وی افزود: امسال ۲۸۲ شهر دارای تنش آبی هستند، در صورتی که سال گذشته این تعداد تنها ۱۷۰ شهر بود.
مدیرکل روابط عمومی وزارت نیرو ادامه داد: در طی دو سال گذشته متاسفانه کشور با مشکلات جدیدی مواجه شد از جمله آن‌ها می‌توان به شیوع ‌کرونا، تشدید تحریم و جنگ اقتصادی اشاره کرد که همگی آثار ویژه‌ای را بر این صنعت بر جای گذاشتند و بسیاری از پروژه‌های نیمه تمام نیز به علت مشکلات اقتصادی ناتمام ماندند.
ببران با اشاره به شرایط پیش از دو سال گذشته و عدم سرمایه‌گذاری‌های خارجی و مشکلات مربوط به تخصیص اعتبارات به این صنعت، گفت: در طول این سال‌ها، کشور در شرایط بسیار سختی اداره شد ولی با این حال صنعت آب و برق به فعالیت و تلاش بی وقفه خود ادامه داد.
مدیرکل روابط عمومی وزارت نیرو اظهار کرد: یکی از کارهای مهمی که در وزارت نیرو انجام شد، بحث تاسیس کارگروه سازگاری با کم‌آبی بود که از سال ۹۶ فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر در نتیجه آن ۳۱ استان دارای برنامه سازگاری با کم‌آبی هستند.
وی با تاکید بر لزوم داشتن نگاه بین‌بخشی در صنعت آب و برق، گفت: در تقسیم بندی جدیدی که در مورد حوزه آب هم انجام گرفته، مبنا حوضه آبریز گذاشته شده تا بتوان برای پیشبرد برنامه سازگاری با کم‌آبی و بحث آمایش سرزمینی نیز بستر مناسبی صورت بگیرد.
وی در ادامه تاکید کرد: اگر کارها به درستی با رویکرد همگرایی، انسجام بین استانی و بین حوزه‌ای اجرا شود، هم‌افزایی بهتری انجام خواهد گرفت.
ببران اضافه کرد: اساسا باید حوزه روابط‌عمومی و امور اجتماعی دارای کارکرد، جهت‌گیری و خط مشی مطلوب‌تری باشد تا بتواند فرهنگ‌سازی و اثربخشی لازم را در مخاطب ایجاد کند و این امر مسلتزم به‌کار گیری راهبردها و اقدامات نوآورانه به‌طور مستمر همراه با سیاست یکنواخت و بدون وقفه است.
ببران با تاکید بر استفاده از ظرفیت رسانه‌ها، افزود: همواره پروژه‌های آب و برق در وزارت نیرو وجود داشته اما پویش#هرهفته_الف_ب_ایران موفق بود چرا که کارکرد روابط عمومی در این پویش‌ها و انعکاس آن به‌نحوی انجام گرفت تا مردم ببیند که این خدمات به‌صورت مستمر برای آن‌ها انجام می‌گیرد و این امر موجبات امیدآفرینی را فراهم می‌کند.
وی افزود: برای ترویج عادت و رفتاری مطلوب در بین مخاطبان، چاره‌ای جز استفاده از خلاقیت و تکنیک‌های نوین نیست.
ببران در ادامه بر نقش روابط عمومی‌ها در ایجاد همدلی و اعتماد‌سازی بین مردم تاکید کرد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: در زمان بحران، باید هر روز در کنار مخاطب باشیم و اطلاعات لازم را به آن‌ها منتقل کنیم حتی اگر خطایی صورت گرفته، باید از مردم پوزش و عذرخواهی کرد.
مدیرکل روابط عمومی وزارت نیرو با بیان اینکه نکته بسیار مهم در مورد اعتمادسازی بین مردم، تقویت فرایند پاسخ گویی و شفافیت است، تصریح کرد: دنیای امروز در حال تغییر است و باید رو‌ش‌ها دائما عوض شوند. همواره حوزه خلاقیت و نوآوری در بحث روابط عمومی اهمیت داشته و شفافیت نیز وقتی اتفاق می‌افتد که همواره پاسخگو باشیم.
وی با تاکید بر لزوم افزایش تولید محتوا توسط روابط عمومی‌ها، افزود: اگر روابط عمومی‌ در جایی موفق شده، به علت حمایت مدیران بوده است. اگر مدیران، روابط عمومی را مشاور خود بداند و روابط عمومی هم قالبیت خود را به اثبات برساند، سازمان به‌شکل مطلوبی دیده می‌شود.
ببران تاکید کرد: عملکرد درست روابط عمومی‌ها می‌تواند وجهه سازمان را نشان دهد.
وی همچنین افزود: خدا را شاکریم که ریل‌گذاری برای عملکرد بهتر با خلاقیت بیشتر روابط عمومی‌ها برای دوره بعد از این دولت هم انجام گرفته است.
وی با بیان اینکه باید همواره روابط‌عمومی‌های آب و برق برای بقیه روابط عمومی‌ها الگو باشند، گفت: روابط عمومی‌ها باید تامل مناسب تری را با صدا و سیما به‌ویژه بخاطر شرایط خاص تابستان امسال با صدا و سیما انجام دهند. 
مدیرکل روابط عمومی وزارت نیرو اضافه کرد: خوشبختانه براساس قالب بودجه ۱۴۰۰ و دستور اکید شورای امنیت ملی باید صدا و سیما در حوزه مقابله با تنش آبی، کمبود برق و انرژی به وزارت نیرو و نفت کمک کند تا ما نیز از این ظرفیت باید به نحو احسن استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: برای دو ماه پیش رو نیازمند یک پویش ۳۶۰ درجه‌ای، یک همیت جمعی و بسیج عمومی هستیم تا در کنار تولیدات متنوع یک اطلاع‌رسانی دقیق و مستمر اتفاق افتد.
ببران تاکید کرد: نمی‌توانیم رویکرد روابط عمومی سنتی سابق را داشته باشیم و بایستی به سمت روابط عمومی نوین و الکترونیکی پیش برویم زیرا هر چقدر بیشتر از فناوری‌ها، نوآوری‌ها و نرم افزارها استفاده کنیم، اقدامات فوق العاده‌تر و بهتر دیده می‌شود و مخارج نیز کاهش می‌باید. 
وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت بسیج در شهرهای مختلف، گفت: باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کرده و نیاز مخاطب را در طبقات مختلف جامعه در نظر گرفت. کودکان در تغییر فرهنگ خانواده‌ها موثر هستند، از این رو در تفاهم نامه‌ای که با آموزش و پرورش امضا شده، مقرر شده تا از طریق برنامه شاد، محتوای مختلف در این برنامه بارگذاری شود و از این طریق به‌طور ریشه‌ای رفتار و عادات خانواده‌ها را اصلاح کنیم.

منبع: پاون