شبکه‌های آبرسانی اصلی و فرعی 23 هزار هکتار از اراضی کرمانشاه و ایلام به بهره‌برداری رسید

شبکه‌های آبرسانی اصلی و فرعی 23 هزار هکتار از اراضی طرح‌های توسعه منابع آب و خاک در دو استان‌ کرمانشاه و ایلام در پانزدهمین هفته از پویش # هر هفته_ الفب ایران روز پنجشنبه 23 مردادماه با دستور رئیس‌جمهور به صورت ویدئو کنفرانس به بهره‌برداری رسید.

به  گزارش پايگاه خبري مهرگان پرس،مهندس مرادی مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با اعلام خبر فوق افزود: تا پایان سال، در استان‌های کرمانشاه و ایلام 35 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی مورد بهره‌‌برداری قرار خواهد گرفت، که فاز اول آن در این مرحله آبیاری و زهکشی 23 هکتار از دشت‌های ازگله، جگیران، ذهاب شمالی، ذهاب جنوبی، حومه و قراویز و بخشی از دشت کنجانچم با اعتباری بالغ بر 17 هزار میلیارد تومان می‌باشد.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این طرح افزود: ایجاد 52 کیلومتر سامانه انتقال آب (شامل تونل، کانال، باکس و فلوم)، احداث 8 ایستگاه پمپاژ، ایجاد دو ایستگاه پست برق 63 کیلو ولت و لوله گذاری 220 کیلومتر در 6 دشت بزرگ از اقدامات اصلی در احداث شبکه‌های آبرسانی در این سامانه است.
مهندس مرادی ادامه داد: با بهره‌برداری از مرحله اول شبکه‌های آبیاری و زهکشی این طرح‌ عظیم ملی، آب کشاورزی برای 23 هزار هکتار از اراضی منطقه به صورت مکانیزه و پایدار فراهم شده و ضمن ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت ساکنان، شاخص‌های امنیتی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی منطقه را به میزان قابل‌توجهی ارتقاء خواهد داد.
وی ابراز داشت: از دیگر مزایای این ابرپروژه علاوه بر تأثير مستقیم طرح بر بخش كشاورزي، به ساير بخش‌هاي مؤثر در توسعه منطقه‌اي شامل بخش صنعت و خدمات پايه، بازرگاني، گردشگري، شهري و روستائي، زيربناي ارتباطي و ساير شبكه‌ها، نیز تاثیر مستقیم گذاشته و ضمن ایجاد جهش تولید در بخش کشاورزی و تأمین امنیت غذایی برای کشور، حدود ۴۵0 کیلومتر از نوار مرزی غرب کشور در دو استان ایلام و کرمانشاه آبرسانی می‌گردد و منجر به پایداری و ثبات سیاسی- امنیتی در مناطق مرزی غرب کشور خواهد شد.
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اظهار داشت: با اجرای این طرح به طور میانگین 31 هزار 500 شغل ایجاد شده که با بهره‌برداری و زیر کشت رفتن کامل اراضی این منطقه برای حدود 47 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد خواهد شد.
وی ادامه داد: بهره‌برداری از این طرح عظیم در سال جهش تولید، باعث افزایش تولید سالیانه محصولات کشاورزی در دو استان کرمانشاه و ایلام به میزان 90 هزار تن انواع غلات، ذرت و صیفی‌جات با ارزش 125 میلیارد تومان خواهد شد.
مهندس مرادی ابراز امیدواری کرد: اکنون با لطف پروردگار و تلاش شبانه‌روزی همکارانم در وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی، مرحله اول این طرح به بهره‌برداری رسیده و امید داریم با تأمین بودجه مورد نیاز و بهره‌برداری کامل آن، بخشی از مردمان عزیز این سرزمین در 12 شهرستان، 25 شهر و 770 روستا از مزایا و مواهب طرح گرمسیری به عنوان بزرگترین پروژه عمرانی کشور برخوردار شوند.