شبکه‌های آبرسانی 23 هزار هکتار از اراضی کرمانشاه و ایلام فردا افتتاح می‌شود/ بهره‌برداری از مجموعه بزرگ طرح‌هاي توسعه منابع آب و خاك مرزي

در پانزدهمین هفته پويش #هرهفته_الف_ب_ايران مجموعه پروژه بزرگي در عرصه آب و خاك كشور با عنوان طرح‌هاي توسعه منابع آب و خاك مرزي شامل بهره‌برداري شبكه‌هاي آبياري و زهكشي در 23 هزار هكتار از اراضي حاصلخيز استان‌هاي كرمانشاه و ايلام، فردا پنج‌شنبه با حضور رئیس‌جمهور از طریق ویدئوکنفرانس افتتاح مي‌شود.

به‌گزارش پایگاه  خبري مهرگان پرس ، به نقل ازپاون، کاهش اثرات خشکسالی و تامین نیازهای آب شرب و صنعت، بهبود و توسعه کشاورزی در استان‌های كرمانشاه و ايلام از اهداف اجرای این پروژه است كه در مجموع با سرمايه‌گذاري دو وزارتخانه نیرو و جهاد کشاورزی افزون بر 1773 ميليارد تومان به بهره‌برداري مي‌رسد.
این طرح‌ها علاوه بر نقش موثر و مثبتي كه در توليد مواد غذايي و شغل‌هاي مولد دارد، برای 9 هزار و 240 نفر اشتغال ایجاد مي‌كند كه فرصت بسيار تعيين كننده‌اي براي آباداني استان‌هاي مرزي كشور دارد.
با بهره‌برداری از مرحله اول شبکه‌های آبیاری و زهکشی این طرح‌ عظیم ملی، آب کشاورزی برای 23 هزار هکتار از اراضی منطقه به صورت مکانیزه و پایدار فراهم شده و ضمن ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت ساکنان، شاخص‌های امنیتی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی منطقه به میزان قابل‌توجهی ارتقا خواهد یافت.
بنا بر این گزارش، از دیگر مزایای این پروژه بزرگ علاوه بر تأثير مستقیم طرح بر بخش كشاورزي، بر دیگر بخش‌هاي مؤثر در توسعه منطقه‌اي نیز تاثیر مستقیم گذاشته و ضمن ایجاد جهش تولید در بخش کشاورزی و تأمین امنیت غذایی برای کشور، حدود 450 کیلومتر از نوار مرزی غرب کشور در دو استان ایلام و کرمانشاه آبرسانی می‌گردد و منجر به پایداری و ثبات سیاسی- امنیتی در مناطق مرزی غرب کشور خواهد شد.
برای بهره‌برداری از شبکه‌های آبرسانی 23 هزار هکتار اراضی کرمانشاه و ایلام توسط دو وزارتخانه نیرو و جهاد کشاورزی در مجموع 1773 میلیارد تومان هزینه شده که سهم وزارت نیرو از این میزان سرمایه‌گذاری 1265 میلیارد تومان بوده است.