شناسايي ۴ عامل اصلي بهم خوردن تراز توليد و مصرف برق در کشور

مديرعامل توانير از شناسایی چهار عامل اصلی بهم خوردن تراز توليد و مصرف برق در سال جاري خبر داد و گفت: در شرايط كنوني شاهد عدم تعادل حدود ۵ هزار مگاواتي در سطح کشور هستيم.

به گزارش مهرگان پرس،"محمدحسن متولي زاده" امروز پنج‌شنبه در مراسم آغاز به‌کار ششمين اقدام فراگير توزيع برق با محور عبور از پيك ۱۴۰۰، در خصوص دليل بهم خوردن تراز توليد و مصرف برق اظهار داشت: خشكسالي و غيرممكن شدن استفاده از برخي نيروگاه‌هاي برق‌آبي،  افزايش دما و بالا رفتن مصرف برق،  ورود زودهنگام چاه‌هاي كشاورزي و در نهايت پديده جديدي به نام رمز ارزها، چهار دليل اصلي افزايش شديد مصرف برق و بهم خوردن تراز توليد و مصرف به‌شمار مي‌روند.
متولي زاده در خصوص ششمين اقدام فراگير توزيع برق با محور عبور از پيك ۱۴۰۰ نيز گفت: اين اقدام فراگير كه با هدف آمادگي عملياتي و اجرايي براي گذر از پيك طراحي و اجرا مي‌شود، شامل چهار محور اصلي مقابله با دستگاه‌هاي رمز ارز غيرمجاز، تعديل روشنايي معابر شهري و بين شهري، بررسي آماده به‌كاري سامانه‌هاي برق من و ۱۲۱ و ارزيابي آماده به‌كاري مولدهاي اضطراري است.
وی با بيان اينكه در اين اقدام فراگير بيش از ۵ هزار نفر از پرسنل عملياتي توزيع برق در سراسر كشو در قالب ۱۲۰۰ گروه عملياتي حضور دارند، خاطرنشان كرد: از آنجا كه مراكز استخراج رمز ارز به عنوان پديده‌اي جديد در زمينه مصرف برق به‌شمار مي‌روند، با هماهنگي‌هاي صورت گرفته، مراكز مجاز استخراج در ايام پيك از مدار خارج خواهند شد و برخورد با مراكز غيرمجاز نيز از طريق تعامل با نهادهاي ذي‌ربط انجام مي‌شود.
وي از علاقه‌مندان به حضور در حوزه استخراج رمز ارز خواست كه با اخذ مجوزهاي لازم، به صورت قانوني در اين زمينه فعاليت كنند.
مديرعامل توانير در خصوص فعاليت‌هاي صورت گرفته براي برقراري تعادل توليد و مصرف برق نيز خاطرنشان كرد: در سال گذشته بيش از ۲۹۰ هزار قرارداد همكاري با مشتركان بزرگ و كشاورزان امضا شد كه در سال جاري اين رقم به ۳۵۰ هزار قرارداد همكاري افزايش يافته است.
متولي زاده ادامه داد: امسال ساختمان‌هاي اداري نيز موظف هستند مصرف برق خود را نسبت به سال قبل ۵۰ درصد كاهش دهند.
وي افزود: بر اساس برآوردها حدود ۵ هزار مگاوات عدم تعادل داريم كه اميدواريم با اين اقدامات رفع و تراز توليد و مصرف برقرار شود.

منبع: پاون