شهید بهشتی هنر متعهد و غیر متعهد را برای اولین بار تعریف کرد

مراسم رونمایی از نمایشنامه «تنهاترین مظلوم، مظلوم‌ترین تنها» نوشته نصرالله قادری عصر روز دوشنبه ۷ تیر در مجتمع فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش مهرگان پرس، نمایشنامه «تنهاترین مظلوم، مظلوم‌ترین تنها» نوشته نصراله قادری در نکوداشت زنده‌یاد شهید آیت‌الله دکتر محمد بهشتی شب گذشته دوشنبه ۷ تیرماه با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، رئیس شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی و جمعی از هنرمندان و مدیران تئاتر در مجتمع فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی رونمایی شد.

در ابتدای این مراسم که اجرای آن بر عهده پیمان شیخی بود، آیاتی چند از کلام‌الله مجید قرائت و سپس سرود جمهوری اسلامی ایران پخش شد.

کوروش زارعی رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در ادامه مراسم گفت: آقای نصرالله قادری بیش از چند ماه صرف خواندن چندین جلد کتاب برای نگارش نمایشنامه‌ای با موضوع شهید بهشتی  کرد. در ابتدا طرحی به ما ارائه داد که تلفیقی از شهدای کربلا و شهدای هفتم تیر بود.

وی ادامه داد: من به آقای قادری گفتم که ما پرتره‌ای از شهید بهشتی می‌خواهیم که درباره شخصیت و شهادت ایشان باشد تا دین مان را به این شهید بزرگوار ادا کنیم.

رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد: نمایشنامه «تنهاترین مظلوم، مظلوم‌ترین تنها» برای اجرا نوشته شده و با چند ارگان برای اجرای میدانی اثر نیز رایزنی کرده‌ایم.

سپس با حضور عطیه غبیشاوی، علی محمدرادمنش، مسعود شامی، انوش معظمی و کوروش زارعی قطعه‌ای ۱۵ دقیقه‌ای از این اثر در قالب نمایشنامه‌خوانی اجرا شد.

در ادامه، قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد نیز به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: زمانی که در جهاد دانشگاهی بودم تمام نوارهای سخنرانی دکتر بهشتی را شنیدم و از این رو بر این باورم که شهید بهشتی را خوب می‌شناسم.

آشنا یادآور شد: در کشور ما انقلابی شکل گرفت و نظام سیاسی جدید شعار اسلام سیاسی را داشت که یعنی اسلام برای اداره جامعه حرف دارد. گفتمان اسلام سیاسی بر چه اساسی باید باشد، نکته‌ای است که شهید بهشتی آن را شکل می‌دهد. دکتر بهشتی ساختاری را برای اسلام سیاسی امام (ره) تعریف کرد که در کل دنیا بی‌همتا است.

مدیرکل هنرهای نمایشی تأکید کرد: دکتر بهشتی بدون تردید طراح اصلی ساختار سیاسی نظام جمهوری اسلامی است. ایشان ویژگی‌های منحصر به فردی داشت؛ شجاعت‌اش بی‌همتا بود. شهید بهشتی شخصیتی فوق‌العاده داشت. ایشان اولین نفر در انقلاب بود که هنر متعهد و غیر متعهد را تعریف کرد.

در بخش دیگری از این مراسم نصرالله قادری صحنه‌ای از نمایشنامه «تنهاترین مظلوم، مظلوم ترین تنها» را برای حاضران خواند.

وی قبل از خواندن بخشی از نمایشنامه گفت: در ابتدا تشکر می‌کنم از آقای کوروش زارعی که با پیگیری ایشان این اثر بعد از سال‌ها دوباره جان گرفت. قرار است در ادامه این پروژه، نمایشنامه‌هایی درباره شهید مطهری و شهید مرتضی آوینی نیز نوشته شود.

قادری با بیان اینکه با احتساب این نمایشنامه و ۲ رمانی که پیش از این نوشته است، ۳ اثر دارد که درباره شخصیت یک آخوند می‌نویسد، متذکر شد: وقتی درباره شخصیت یک آخوند می‌نویسم می‌دانم که روی میدان مین حرکت می‌کنم و همه من را متهم می‌کنند؛ چه روشنفکران و چه مذهبیون.

نویسنده نمایشنامه «تنهاترین مظلوم، مظلوم ترین تنها» با اشاره به اینکه تمام اسناد، نوشته‌ها و سخنرانی‌های شهید بهشتی را خوانده و از لحظه تولد تا شهادت شهید بهشتی را بررسی کرده است، افزود: نمایشنامه توسط ۳ زن روایت می شود و در ۷ پرده و برای اجرا نوشته شده است. البته بعید می‌دانم اجرا شود.

این هنرمند عرصه تئاتر در ادامه سخنان خود تصریح کرد: حقیقتاً همه ترس من این است که روز میزانی وجود دارد و خداوند در آن روز از حق‌الناس نمی‌گذرد، من همه توانم را برای نگارش این نمایشنامه گذاشتم و ترسم این است که در پل صراط شهید بهشتی از من راضی نباشد.

قادری در پایان تأکید کرد: من این اثر را نه برای پول، سفارش، حوزه هنری و هیچ نهاد دیگری بلکه فقط برای دل خود نوشتم.

در بخش پایانی مراسم نیز با حضور رئیس حوزه هنری، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد و رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری نمایشنامه رونمایی شد

منبع: ایران تاتر