کد خبر: 1763
چهارشنبه , 02 شهریور 1401 - 10:15
صدور موافقت اصولی بورس بین‌الملل در مناطق آزاد

وزیر امور اقتصادی و دارایی از صدور موافقت اصولی برای تاسیس بورس بین‌الملل در یکی از مناطق آزاد خبر داد.

به گزارش مهرگان پرس، سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در صفحه مجازی خود اعلام کرد: پس از پیگیری‌های بسیار روز گذشته موافقت اصولی تاسیس بورس بین‌الملل توسط شورای عالی بورس صادر شد. بورسی که با کارکرد ارزی و در یکی از مناطق آزاد مستقر خواهد شد. با ایجاد ساختار تسویه فراملی جریان ورود سرمایه به کشورمان تسهیل می‌شود. همچنین روابط عمومی سازمان بورس هم اعلام کرد که شورای عالی بورس با راه‌اندازی بورس بین‌الملل موافقت کرد.

به گفته مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار روز سه‌شنبه اول شهریور 1401 در جلسه شورای عالی بورس بحث بورس بین‌الملل مطرح شد و شورا با راه‌اندازی اصولی آن موافقت کرد. با دادن این مجوز موسسان بورس می‌توانند مقدمات تشکیل بورس بین‌الملل در کشور را فراهم کنند.

به گزارش خبرنگار فارس، بورس اوراق بهادار تهران در ایران از سال 1346 شروع به کار کرد و ابتدا به عنوان بورس کارگزاران اوراق بهادار فعالیت می‌کرد و از سال 84 با تصویب قانون تشکیل سازمان بورس، این سازمان به عنوان نهاد ناظر و متولی بازار سرمایه تشکیل شد.

اکنون بورس اوراق بهادار تهران،‌ بورس کالای ایران،‌ فرابورس ایران و بورس انرژی در کشور فعالیت دارند.

در حال حاضر بورس تهران با داشتن حدود 57 میلیون سهامدار اعم از سهام عادی و سهام عدالت یکی از بزرگ‌ترین بورس‌های دنیا از نظر ضریب نفوذ جمعیت کشور است که 75 درصد جمعیت کشور در آن حضور دارند، اما از نظر عمق بازار هنوز سهم بازار سرمایه از تامین مالی اقتصاد حدود 10 درصد است و 90 درصد تامین مالی اقتصاد از طریق بانک تامین می‌شود.

فارس