صنعت نیروگاهی کشور؛ سربلند در تأمین برق تابستان 99

صنعت نیروگاهی کشور با عملکرد درخشان خود در چند سال گذشته هم‌اکنون به یکی از پایه‌های اساسی توسعه کشور بدل شده است. این صنعت توانسته با افزایش ظرفیت تولید و همچنین بهره‌برداری پایدار و مؤثر نیروگاه‌های موجود، در شرایط حساس همچون اوج مصرف برق در فصل گرم، بستری مطمئن برای تأمین انرژی بخش‌های خانگی، صنعت و خدمات فراهم آورد.

اشاره:
به گزارش پايگاه خبري مهرگان پرس ، صنعت نیروگاهی کشور با عملکرد درخشان خود در چند سال گذشته هم‌اکنون به یکی از پایه‌های اساسی توسعه کشور بدل شده است. این صنعت توانسته با افزایش ظرفیت تولید و همچنین بهره‌برداری پایدار و مؤثر نیروگاه‌های موجود، در شرایط حساس همچون اوج مصرف برق در فصل گرم، بستری مطمئن برای تأمین انرژی بخش‌های خانگی، صنعت و خدمات فراهم آورد. تابستان امسال نیز با اجرای برنامه 099 که با هدف عبور موفق از دوره اوج بار سال 1399 به عنوان یکی از برنامه‌های مهم بخش برق وزارت نیرو برنامه‌ریزی شده بود، صنعت برق و نیروگاهی کشور با تأمین بار مصرفی همزمان به میزان 58 هزار و 254 مگاوات در این مسیر موفق عمل کرد. این در حالی است که تحریم‌های ظالمانه و تنگناهای اقتصادی نه تنها موجب توقف اهداف و برنامه‌های صنعت برق نشد، بلکه با سرلوحه قراردادن سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی بیش از گذشته با تکیه بر توان و ظرفیت داخلی موفق به مدیریت صحیح منابع و پاسداری از سرمایه‌های کشور شده است. در این گزارش مروری داشته‌ایم بر مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در دوره اوج بار سال 1399 توسط شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی اعلام می‌شود:

  • احداث و راه‌اندازی 7 واحد جدید نیروگاهی به ظرفیت 1281 مگاوات

 به رغم مشکلات ناشی از تأمین منابع مالی و تجهیزات مورد نیاز اجرای طرح‌های نیروگاهی، در دوره یکساله منتهی به اوج بار سال 1399، واحدهای 1 و 2 بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی خرم آباد به ظرفیت 324 مگاوات، واحد 1 بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی هنگام به ظرفیت 307 مگاوات، واحد 1 بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند به ظرفیت 160 مگاوات، واحد 1 بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی عسلویه به ظرفیت 160 مگاوات، واحد 1 بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی قشم به ظرفیت 170 مگاوات و واحد 1 بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه به ظرفیت 160 مگاوات، جمعاً به ظرفیت 1281 مگاوات با سرمایه گذاری و تلاش بخش دولتی و خصوصی احداث وبهره برداری گردید که سهم شایانی در تأمین برق پایدار شبکه سراسری کشور در تابستان سال 1399 به همراه داشت.
در 3 واحد بخار سیکل ترکیبی در نیروگاه‌های پرند، عسلویه و ارومیه به ظرفیت 480 مگاوات انرژی الکتریکی بدون استفاده از سوخت اضافی تولید می‌شود.

  • ارتقای توان عملی واحدهای گازی و سیکل ترکیبی موجود به ظریت 122 مگاوات

یکی از برنامه‌های شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی در سال‌های اخیر استفاده حداکثری از منابع و افزایش کارایی دارایی‌ها از طریق ارتقاء توان عملی نیروگاه‌های موجود می‌باشد. در این راستا با انجام تغییرات در واحدهای گازی و سیکل ترکیبی در 5 نیروگاه شهدای پاکدشت، اسلام آباد غرب، قدس، بسطامی و زاگرس، جمعاً 122 مگاوات به ظرفیت تولید این نیروگاه‌ها افزوده گردیده است. لازم به ذکر است سرمایه گذاری لازم جهت این اقدامات، کمتر از 10% سرمایه گذاری مورد نیاز جهت احداث نیروگاه جدید می‌باشد.

  • رفع محدودیت‌های تولید واحدهای بخاری موجود به ظرفیت 218 مگاوات

در راستای افزایش بهره وری عوامل تولید، رفع محدودیت‌های تولید واحدهای نیروگاه‌های بخاری موجود از سال‌های گذشته در دستور کار این شرکت قرار دادشته است. در این راستا با انجام اصلاحات و بهسازی‌های لازم در 5 نیروگاه شازند، رامین اهواز، اسلام اباد اصفهان، نکا و بندرعباس، جمعاً 218 مگاوات به ظرفیت تولید این نیروگاه‌ها افزوده گردیده است. لازم به ذکر است سرمایه گذاری لازم جهت این اقدامات، کمتر از 10% سرمایه گذاری مورد نیاز جهت احداث نیروگاه جدید می‌باشد.

  • انجام تعمیرات اساسی و دوره‌ای نیروگاه‌های حرارتی به میزان 90 هزار مگاوات

به منظور حصول اطمینان از کارکرد مناسب واحدهای حرارتی در دوره اوج بار، همه ساله انجام تعمیرات اساسی و دوره‌ای، بازدید مسیر داغ و اتاق احتراق واحدهای مختلف حرارتی در نیروگاه‌های خصوصی و دولتی از مهر ماه تا پایان اردیبهشت ماه سال بعد در دستور کار قرار دارد. در این راستا در دوره منتهی به خرداد 1399 مجموعاً 90355 مگاوات تعمیرات توسط متخصصان توانمند داخلی در نیروگاه‌های حرارتی موجود به رغم همه محدودیت‌های مالی و مشکلات دوران شیوع بیماری کرونا، با موفقیت صورت پذیرفته است.
کاهش دوره تعمیراتی در واحدهای نیروگاهی خصوصاً در دوره اوج گرما که با تلاش شبانه روزی بیش از 11 هزار نفر پرسنل متخصص در گرمای طاقت فرسای بیش از 50 درجه سانتیگراد موفق به راه اندازی واحدهای حادثه دیده شده‌اند. از جمله این موارد می‌توان به اقدامات کارکنان زحمتکش تعمیرات در نیروگاه نکا اشاره نمود. دستیابی به ساخت داخل 80 درصد از تجهیزات و لوازم یدکی نیروگاه‌ها صرفاً با تکیه بر توان داخلی و با همکاری مراکز دانش بنیان و تحقیقاتی رقم خورده است.

  • رکورد تولید همزمان نیروگاه‌های حرارتی

تولید حداکثری نیروگاه‌ها در تأمین حداکثر نیاز مصرف همزمان شبکه به میزان 57 هزار و 887 مگاوات که نیروگاه‌های حرارتی با 48 هزار و 864 مگاوات تولید همزمان و رشد 3.3 درصدی نسبت به سال قبل، بیشترین رشد و سهم را به خود اختصاص داده است. نیروگاه‌های حرارتی موفق شدند در دوره اوج گرما رکورد تولید 49 هزار و 853 مگاوات را رقم بزنند.

  • جهش تولید در برق حرارتی

 بیش از 86 درصد برق مورد نیاز دوران پیک مصرف سال جاری توسط نیروگاه‌های حرارتی تأمین شد. همچنین از ابتدای سال تا نیمه مردادماه بیش از 140 میلیارد کیلووات ساعت انرژی در نیروگاه‌های کشور تولید شده که سهم نیروگاه‌های حرارتی از این رقم حدود 127 میلیارد کیلووات ساعت بوده و حاکی از افزایش 11 درصدی تولید نیروگاه‌های حرارتی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد.
سال گذشته در این بازه زمانی حدود 114 میلیارد کیلووات ساعت در نیروگاه‌های حرارتی تولید شده بود که با تمهیدات صورت گرفته در این مدت شاهد افزایش 12 میلیارد کیلووات ساعتی تولید این واحدها در سال جهش تولید بوده‌ایم.

  • تحقق ضریب آمادگی 99 درصدی نیروگاه‌های حرارتی در دوره اوج بار

با توجه به اقدامات انجام گرفته در راستای تعمیرات و بهسازی واحدها و هماهنگی‌های صورت گرفته با بهره برداران نیروگاه‌های حرارتی، به لطف الهی در سال جاری ضریب آمادگی واحدهای حرارتی در دوره اوج بار به 99 درصد بالغ شد که بیشترین سهم را در تأمین انرژی الکتریکی مورد نیاز شبکه سراسری به همراه داشت. لازم به توضیح است که آمادگی نیروگاه‌ها نسبت به پیک سال قبل 1.6 درصد رشد داشته است.

  • رکورد راندمان تولید برق حرارتی

افزایش 0.5 درصدی راندمان نیروگاه‌های حرارتی معادل 38.6 درصد که نستب به دوره مشابه سال قبل 1.3 درصد رشد داشته از دیگر موفقیت‌های این حوزه به شمار می‌رود. به عبارت دیگر در دوره اخیر با رشد میزان تولید برق حرارتی بیش از رشد میزان مصرف سوخت فسیلی بوده است. لازم به ذکر است این مهم با راه اندازی واحدهای بخار سیکل ترکیبی در دوره اخیر محقق شده که به عنوان یکی از سیاست‌های مهم وزارت نیرو در دستور کار قرار دارد.

  • تأمین سوخت نیروگاه‌ها در دوره اوج بار

یکی دیگر از اقدامات شاخص شرکت، تأمین سوخت مورد نیاز واحدهای حرارتی دولتی و خصوصی (اعم از سوخت گاز و سوخت مایع) با همکاری وزارت نفت در دوره اوج بار سال 1399 بوده است. از ابتدای سال، محدودیت‌هایی در تأمین سوخت گاز طبیعی برای نیروگاه‌ها وجود داشته که با برنامه ریزی دقیق و هماهنگی با شرکت ملی پخش و پالایش فراورده‌های نفتی، بدون هرگونه اختلالی، تداوم تولید در نیروگاه‌ها صورت پذیرفت.