طرح بینایی سنجی برای ۳۵ هزار کودک کردستانی اجرا شد

سنندج- مهرگان پرس- معاون امور پیشگیری بهزیستی کردستان گفت: در سال جاری طرح غربالگری بینایی سنجی(آمبلیوپی) برای ۳۵ هزار نفر از کودکان سه تا ۶ سال مناطق شهری و روستایی استان اجرا شده است.

ناصر کریمیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری مهرگان پرس درسنندج اظهار داشت: طرح بینایی سنجی کودکان امسال از خرداد آغاز شده است وتاکنون ۳۵ هزار کودک زیرپوشش این طرح قرار گرفته اند و سه هزار نفر از این تعداد به مرحله مداخله ارجاع شده‌اند.

وی با بیان اینکه در راستای اجرای طرح بینایی سنجی ۴۰ پایگاه ثابت و سیار درسطح استان دایر شده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۶۱ هزار کودک سه تا ۶ سال استان در سال جاری زیرپوشش این طرح قرار بگیرند.

معاون امور پیشگیری بهزیستی کردستان افزود: بینایی سنجی کودکان در پایگاه ها به ۲ روش انجام می‌شود که در پایگاه های سیار از طریق دستگاه و در پایگاه های ثابت یا مراکز مثبت زندگی از طریق( E چارت) انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه پیشگیری از تنبلی چشم در سه سطح شامل غربالگری، بینایی سنجی و ارجاع به متخصص انجام می‌شود،اظهار داشت: اجرای این طرح فقط به پوشش ختم نمی‌شود بلکه در مراحل بعدی کودکانی که با اختلالات بینایی از جمله تنبلی چشم و یا کم بینایی مواجه هستند به پزشک متخصص ارجاع داده خواهند شد.

کریمیان از خانواده‌ها خواست برای اطمینان از سلامت بینایی کودکان سه تا ۶ ساله خود به پایگاه‌های سنجش بینایی در شهرها و روستاهای محل سکونت خود مراجعه کنند.

وی به ارائه گزارشی از اجرای طرح در سال گذشته اشاره کرد و گفت: طبق برش کشوری و با توجه به شیوع ویروس کرونا ۳۲ هزار  نفر از کودکان سه تا ۶ سال مشمول باید تحت پوشش طرح قرار می گرفتند که این تعداد در کردستان به ۶۴ هزار نفر یعنی ۲ برابر برش تعیین شده رسید.

آمبلیوپی یا همان تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است که چشم به ظاهر سالم کودک را درگیر کرده و اگر به موقع درمان نشود باعث اختلال دید طبیعی او می‌شود.

بر این اساس از سال ۷۴ طرح پیشگیری از تنبلی چشم (آمبلیوپی) در سطح کشور آغاز شده و هر سال این طرح در نقاط مختلف کشور اجرا می شود.